Plantevernmiddelrester (MRL) fo. 2024/2609

Kommisjonsforordning (EU) 2024/2609 av 7. oktober 2024 som endrer og korrigerer vedlegg II til forordning (EF) No 396/2005 av Europaparlamentet og Rådet vedrørende grenseverdier for napropamid, pyridaben og tebufenpyrad i eller på visse produkter

Commission Regulation (EU) 2024/2609 of 7 October 2024 amending Annex II to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for napropamide, pyridaben and tebufenpyrad in or on certain products

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 12.08.2024

Spesialutvalg: Matområdet

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold

Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer

Status

Rettsakten er fastsatt i EU og er under vurdering i EØS-landene. 

Sammendrag av innhold

Forordningen gjelder endring av grenseverdier for næringsmidler og fôr i forbindelse med vurdering av confirmatory data (etterspurt dokumentasjon) i etterkant av en tidligere revurdering av eksisterende grenseverdier (MRL) for stoffene napropamid, pyridaben og tebufenpyrad. Stoffene er godkjent som aktive stoffer (plantevernmidler) i EU, men stoffene er ikke godkjent brukt i Norge.  

For napropamid var det ikke levert manglende dokumentasjon for grenseverdiene for blåbær, tranebær, rips, stikkelsbær, nyper og hyllebær, urter og spiselige blomster, urteekstrakt (fra blomster, røtter og andre deler av planten) og krydder (frukt), og disse grenseverdiene fastsettes derfor lavere ved produktspesifikk LOQ.   

For pyridaben fastsettes det en lavere MRL for hele gruppen kjernefrukt på bakgrunn av nye restforsøk for epler og pærer basert på en alternativ GAP. For aprikoser, fersken og bønner med belg ble ikke manglende dokumentasjon levert, og disse grenseverdiene fastsettes derfor ved produktspesifikk LOQ. For animalske produker ble noen grenseverdier fastsatt lavere fordi bedre analysemetoder gjorde det mulig å klare en LOQ på 0,01 mg/kg. 

For tebufenpyrad fastsettes det lavere grenseverdier blant annet for aprikos og fersken på bakgrunn av nye restforsøk. Manglende dokumentasjon er ikke levert for bønner med belg og humle, og disse grenseverdiene fastsettes derfor ved produktspesifikk LOQ. For honning og andre apikulturprodukter ble det ikke levert manglende dokumentasjon, og det anbefales derfor å beholde grenseverdien ved LOQ. For druer ble det oppdaget at man ikke kunne utelukke en overskridelse av akutt referansedose ved bruk av PRIMO rev 3.1, og det ble derfor foreslått å fastsette en lavere grenseverdi på bakgrunn av en alternativ GAP for spisedruer, selv om spisedruer egentlig ikke var en del av det som skulle vurderes i forbindelse med confirmatory data. 

Med unntak av MRL-en for tebukonazol i druer gis det overgangsordning for produkter som er på markedet i EU/EØS før 28. april 2025 som er datoen grenseverdiene endres i EU.  

De nye grenseverdiene vil tre i kraft i EU  28. april 2025 og det er ca seks måneder etter at forordningen er fastsatt i EU. I Norge vil de nye grenseverdiene tidligst bli gjeldene fra samme dato som i EU eller når forordningen fastsettes i norsk regelverk.  

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.  

Økonomiske og administrative konsekvenser

Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten   

• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet   

• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet  

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffene har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.   

Forordning (EF) nr. 178/2002, artikkel 5(3) forplikter EU til å vurdere å vurdere å implementere internasjonale standarder som CODEX-grenseverdier inn i EUs næringsmiddelregelverk med mindre det er vitenskapelige argumenter eller det vil gi et annet beskyttelsesnivå enn det som er vurdert som hensiktsmessig i EU. EU  arbeider for samsvar mellom EU-regelverket for næringsmidler og internasjonale tekniske standarder samtidig som det sikres å opprettholde det høye beskyttelsesnivået i EU. 

Basert på EFSAs vitenskaplige rapport og ved vurdering av relevante krav listet i artikkel 14(2) i forordning (EF) nr. 396/2005 har Kommisjonen konkludert med at endringene i grenseverdier som skjer ved denne forordningen er akseptable. The European Food Safety Authority (EFSA) vurderte at de nye grenseverdiene er trygge for europeiske forbrukere og at krav til dokumentasjon var oppfylt. 

Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen. 

Siden endringene gjelder stoffer som ikke er godkjent brukt i Norge, vil det ikke ha spesielle konsekvenser for norsk landbruk. Lavere grenseverdi for tebukonazol i druer ivaretar forbrukerbeskyttelse.    

Andre opplysninger

Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database der man kan man endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:   

https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN 

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2024/2609
Basis rettsaktnr.: 396/2005
Celexnr.: 32024R2609

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 26.07.2024
Frist returnering standardskjema: 06.09.2024
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 17.10.2024
Høringsfrist: 29.11.2024
Frist for gjennomføring:

Lenker