Plantevernmiddelrester (MRL) fo. D089819/05
Kommisjonsforordning (EU) …/… av XXX som endrer og korrigerer vedlegg II til forordning (EF) No 396/2005 av Europaparlamentet og Rådet vedrørende grenseverdier for benomyl, karbendazim and tiofanat‐metyl i eller på visse produkter
Commission Regulation (EU) …/… of XXX amending Annexes II, III and V to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for benomyl, carbendazim, thiophanate‐methyl in or on certain products
EØS-notat | 18.09.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 12.08.2024
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold
Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer
Status
Rettsakten er foreløpig ikke fastsatt i EU og er under vurdering i EØS-landene.
Sammendrag av innhold
Endringene gjelder fastsettelse av grenseverdier for næringsmidler og fôr for stoffene benomyl, karbendazim og tiofanatmetyl. Karbendazim og tiofanatmetyl er ikke lenger godkjente som aktive stoffer (plantevernmidler) i EU. Benomyl som også er en metabolitt er heller ikke godkjent i EU/EØS.
Forslaget gjelder revurdering av grenseverdier for stoffet og EFSA har foreslått å splitte restdefinisjonen for stoffene. Per i dag omfatter MRL-er for karbendazim også metabolitten benomyl. Fordi benomyl ikke har vært risikovurdert på EU-nivå, ble det bestemt å oppføre stoffet som et eget aktivt stoff. Det er ikke fastsatt CODEX-grenseverdier eller importtoleransegrenseverdier for benomyl, og det fastsettes derfor ingen grenseverdier over kvantifiseringsgrensen LOQ for stoffet.
Karbendazin og tiofanatmetyl faller inn under cut-off kriteriene, men det vurderes å beholde grenseverdier for stoffene som er fastsatt på bakgrunn av søknader om importtoleranse eller CODEX-grenseverdier. Grenseverdier som er fastsatt på bakgrunn av CODEX-grenseverdier eller importtoleransegrenseverdier beholdes dersom de vurderes å være helsemessig trygge for forbruker. Forslaget opphever mange grenseverdier som vurderes å ikke være trygge for forbruker, og alle grenseverdier som er fastsatt i forbindelse med tidligere godkjent bruk av stoffet i EU. Noen importtoleransegrenseverdier beholdes der de er vurderet som trygge for forbruker.
Forslaget innebærer å fastsette lavere MRL for produkter der EFSA har identifisert overskridelse av akutt referansedose og derfor vurderer at det er akutt helsefare for forbruker.
Med unntak av MRL-er for karbendazim i grapefrukt, appelsin, papaya og mango og MRL-er for tiofanatmetyl i grapefrukt, appelsiner, mandariner, papaya og mango, gis det overgangsordning for produkter som er på markedet i EU/EØS før grenseverdiene endres i EU.
De nye grenseverdiene vil tre i kraft i EU ca. seks måneder etter at forordningen er fastsatt i EU. I Norge vil de nye grenseverdiene tidligst bli gjeldende når grenseverdiene fastsettes i EU eller når forordningen fastsettes i norsk regelverk. Denne datoen er foreløpig ukjent fordi forordningen ikke er fastsatt i EU ennå.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffene har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Forordning (EF) nr. 178/2002, artikkel 5(3) forplikter EU til å vurdere å vurdere å implementere internasjonale standarder som CODEX-grenseverdier inn i EUs næringsmiddelregelverk med mindre det er vitenskapelige argumenter eller det vil gi et annet beskyttelsesnivå enn det som er vurdert som hensiktsmessig i EU. EU arbeider for samsvar mellom EU-regelverket for næringsmidler og internasjonale tekniske standarder samtidig som det sikres å opprettholde det høye beskyttelsesnivået i EU.
Basert på EFSAs vitenskaplige rapport og ved vurdering av relevante krav listet i artikkel 14(2) i forordning (EF) nr. 396/2005 har Kommisjonen konkludert med at endringene i grenseverdier som skjer ved denne forordningen er akseptable. The European Food Safety Authority (EFSA) vurderte at de nye grenseverdiene er trygge for europeiske forbrukere og at krav til dokumentasjon var oppfylt.
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.
Siden endringene gjelder fastsettelse av lavere grenseverdier, vil endringene kunne ha en betydning ved import. Det vil ikke være noen konsekvenser for norsk landbruk fordi disse stoffene ikke er lov å bruke i Norge.
Andre opplysninger
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database der man kan man endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
EFSA har vurdert at de grenseverdiene som fastsettes ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Nøkkelinformasjon
Type sak | Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen |
KOM-nr.: | |
Basis rettsaktnr.: | 396/2005 |
Norsk regelverk
Høringsstart: | 30.08.2024 |
Høringsfrist: | 25.10.2024 |
Frist for gjennomføring: |