Plantevernmiddelrester (MRL) fo. D091952/05
Kommisjonsforordning (EU) …/… av XXX som endrer vedlegg II og III til forordning (EF) No 396/2005 av Europaparlamentet og Rådet vedrørende grenseverdier for cyprokonazol og spirodiklofen i eller på visse produkter
Commission Regulation (EU) …/… of XXX amending Annexes II and III to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for cyproconazole and spirodiclofen in or on certain products
EØS-notat | 18.09.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 13.08.2024
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold
Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer
Status
Forordningen er foreløpig ikke fastsatt i EU og er under vurdering i EØS-landene.
Sammendrag av innhold
Endringene gjelder grenseverdier for cyprokonazol og spirodiklofen i næringsmidler og fôr. Disse stoffene er ikke lenger godkjent som aktive stoffer i EU/EØS, og all godkjent bruk av stoffene i EU/EØS er trukket. Det ble ikke søkt om regodkjenning for disse stoffene.
Før cyprokonazol mistet godkjenningen ble det iverksatt en revurdering av grenseverdiene for stoffet, og EFSA anbefalte å endre restdefinisjonen til cyprokonazol (sum av isomere).
Grenseverdiene for cyprokonazol i eller på rapsfrø og soyabønner er fastsatt på bakgrunn av Codex-grenseverdier, og det ble vurdert at disse kan beholdes fordi de er trygge for forbruker. For animalske produkter er det fastsatt grenseverdier i eller på lever og nyrer av svin, storfe, sau, geit og hest på bakgrunn av CODEX-grenseverdier som ble vurdert å være trygge for forbruker.
MRL-er for cyprokonazol i eller på erter (uten belg), bønner, erter, bygg, bokhvete og andre pseudocerealer, mais, hirse, havre, rug, hvete, kaffebønner, sukkerbeterøtter, muskler og fett (svin, storfe, sau, geit og hest) og fjørfe (muskler, fett og lever), melk fra (kveg, sau, geit og hest) og fugleegg var fastsatt på bakgrunn av tidligere godkjent bruk av stoffet i EU. Der grenseverdiene for cyprokonazol har blitt fastsatt på bakgrunn av tidligere bruk av stoffet i EU og det ikke er noen Codex- eller importtoleransegrenseverdier for produktet, fastsettes grenseverdiene ved produktspesifikk LOQ. Artikkel 17 i forordning 396/2005 gir hjemmel for å oppheve (fastsette ved LOQ) disse grenseverdiene uten at det er behov for en ny risikovurdering fra EFSA.
Godkjenningen til spirodiklofen gikk ut i 2020, og alle godkjenninger for bruk av stoffet i EU er trukket. EFSA har revurdert eksisterende grenseverdier for stoffet. EFSA har anbefalt å endre restdefinisjonen for animalske produkter til spirodiklofen-enol (M01), uttrykt som spirodiklofen og restdefinisjonen endres.
Grenseverdier som tidligere har blitt fastsatt for spirodiklofen i eller på grapefrukt, appelsiner, sitroner, lime, mandariner, mandler, paranøtter, cashewnøtter, kastanjer, makadamianøtter, pekannøtter, pistasjnøtter, valnøtter, spisedruer, avokado, mango og papaya er fastsatt på bakgrunn av søknader om importtoleranse. Disse vurderes å være støttet av dokumentasjon og som trygge for forbruker og kan derfor beholdes. Basert på et kombinert datasett med restforsøk for grapefrukt, appelsiner og sitroner fastsettes en felles grenseverdi for hele gruppen av sitrusfrukter. Basert på kombinert datasett med restforsøk for mandler og pekannøtter kan det fastsettes en felles grenseverdi for gruppen trenøtter (unntatt kokosnøtter og hasselnøtter). Det har nå blitt brukt en litt annerledes metode for MRL-fastsettelse enn tidligere for disse produktene. Grenseverdiene for lime og mandariner kan beholdes. Grenseverdiene for grapefruikt, appelsiner, sitroner, mandler, avokado, mango og papaya må fastsettes lavere. Grenseverdiene for paranøtter, cashewnøtter, kastanjer, makadamianøtter, pekannøtter, pistasjnøtter, valnøtter og spisedruer fastsettes høyere.
Grenseverdiene for spirodiklofen i eller på kokosnøtter, hasselnøtter, pinjekjerner, kjernefrukt, steinfrukt, vindruer, jordbær, blåbær, rips (svarte, rød og hvite), tomater, paprika, humle og muskel, fett, lever og nyrer av svin, storfe, sau, geit og hest, melk fra kveg, sau, geit og hest er fastsatt på bakgrunn av tidligere implementerte Codex-grenseverdier som EFSA har vurdert som trygge for europeiske forbrukere. Disse grenseverdiene beholdes derfor på samme nivå i vedlegg II til forordning 396/2005.
MRL-er for spirodiklofen i eller på agurk og sylteagurker er fastsatt på bakgrunn av tidligere godkjent bruk i EU. Det finnes også Codex-grenseverdier for disse produktene som EFSA har vurdert som trygge for forbruker, og disse fastsettes på samme nivå som Codex-grenseverdiene.
For alle øvrige produkter er grenseverdiene for spirodiklofen fastsatt på bakgrunn av tidligere bruk av stoffet i EU og fastsettes ved produktspesifikk LOQ med hjemmel i artikkel 17 i forordning 396/2005.
Det er gjennomført en WTO (World Trade Organisation)/SPS-høring av forslaget.
Det gis overgangsordninger i forbindelse med endringene av grenseverdier for cyprokonazol og spirodiklofen der de nåværende grenseverdiene fortsatt vil gjelde for produkter som var på markedet i EU/EØS før datoen disse grenseverdiene endres i EU.
De nye grenseverdiene vil tre i kraft i EU ca. seks måneder etter at forordningen er fastsatt i EU. I Norge vil de nye grenseverdiene tidligst bli gjeldende når grenseverdiene fastsettes i EU eller når forordningen fastsettes i norsk regelverk. Datoen grenseverdiene endres i EU er foreløpig ukjent fordi denne forordningen ikke er fastsatt i EU enda.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffene har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Forordning (EF) nr. 178/2002, artikkel 5(3) forplikter EU til å vurdere å vurdere å implementere internasjonale standarder som Codex-grenseverdier inn i EUs næringsmiddelregelverk med mindre det er vitenskapelige argumenter eller det vil gi et annet beskyttelsesnivå enn det som er vurdert som hensiktsmessig i EU. EU arbeider for arbeider for samsvar mellom EU-regelverket for næringsmidler og internasjonale tekniske standarder samtidig som det sikres å opprettholde det høye beskyttelsesnivået i EU.
Basert på EFSAs vitenskaplige rapport og ved vurdering av relevante krav listet i artikkel 14(2) i forordning (EF) nr. 396/2005 har Kommisjonen konkludert med at endringene i grenseverdier som skjer ved denne forordningen er akseptable. The European Food Safety Authority (EFSA) vurderte at de nye grenseverdiene er trygge for europeiske forbrukere og at krav til dokumentasjon var oppfylt. EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.
Endringene kan ha noen konsekvenser ved import, men det er tatt hensyn til eksisterende Codex-grenseverdier og importtoleransegrenseverdier. Grenseverdier som er fastsatt knyttet til tidligere bruk i EU oppheves av denne forordningen.
Andre opplysninger
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database der man kan man endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
Nøkkelinformasjon
Type sak | Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen |
KOM-nr.: | |
Basis rettsaktnr.: | 396/2005 |
Norsk regelverk
Høringsstart: | 30.08.2024 |
Høringsfrist: | 25.10.2024 |
Frist for gjennomføring: |