Plantevernmiddelrester (MRL) fo. 2024/2619
Kommisjonsforordning (EU) 2024/2619 av 8. oktober 2024 som endrer og korrigerer vedlegg II og III til forordning (EF) No 396/2005 av Europaparlamentet og Rådet vedrørende grenseverdier for fosetyl, kaliumfosfonat og dinatriumfosfonat i eller på visse produkter
Commission Regulation (EU) 2024/2619 of 8 October 2024 amending Annexes II and III to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for fosetyl, potassium phosphonates and disodium phosphonate in or on certain products
EØS-notat | 22.10.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 15.08.2024
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold
Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Endringene gjelder fastsettelse av grenseverdier for rester av fosetyl, kaliumfosfonat og dinatriumfosfonat i eller på næringsmidler og fôr i forbindelse med MRL revurdering av grenseverdier.
EFSA har på oppdrag fra Europakommisjonen gjennomført en revurdering av alle eksisterende grenseverdier (MRLer) for fosetyl, kaliumfosfonat og dinatriumfosfonat etter artikkel 12 prosedyre og etter artikkel 43 i en felles vurdering. Fordi disse tre aktive stoffene nedbrytes til fosfonsyre, så er rester av disse stoffene blitt vurdert samlet. I tillegg til bruk som aktivt stoff i plantevernmidler er kaliumfosfonat også en ingrediens i andre landbruksprodukter som gjødsel, plantestyrkere og jordforbedring. Godkjent bruk av denne typen produkter kan gi rester av fosfonsyre i landbruksprodukter og bidrag fra dette er vurdert i MRL fastsettelsen. Den felles revurderingen for rester av fosetyl, kaliumfosfonat og dinatriumfosfonat tar også hensyn til rester fra andre kilder enn plantevernmidler.
EFSA foreslo ved denne revurderingen å endre restdefinisjonen for forvaltningsmessig oppfølging (vurdering mot grenseverdi) for de tre aktive stoffene fra “Fosetyl-Al (sum av fosetyl, fosfonsyre og deres salter uttrykt som fosetyl)” til “fosfonsyre og dets salter, uttrykt som fosfonsyre”. Kommisjonen støttet å fastsette ny restdefinisjon og å fastsette grenseverdiene som anbefalt av EFSA. Noen justeringer av grenseverdi (endring av numerisk verdi) skyldes ikke endringer i godkjenningene, men endring i restdefinisjonen.
Det ble spilt inn blant annet fra laboratorier og næringsmiddelindustri at rester av det aktive stoffet fosetyl noen ganger påvises ved analyse av visse vekster og at å fjerne stoffet fra restdefinisjonen for de tre stoffene kan gi den uønskede konsekvensen at standardgrenseverdien på 0.01 mg/kg vil gjelde for disse fosetyl. Det kommer frem, i denne endringsforordningen, at rester av fosetyl ikke skal vurderes og at standardgrenseverdien på 0.01 mg/kg ikke skal gjelde for fosetyl.
Flere av grenseverdiene ble vurdert som helsemessig trygge samtidig som det ble vurdert at noe dokumentasjon manglet og disse ble fastsatt som midlertidige grenseverdier med krav om å levere manglende dokumentasjon innen fem år før en ny revurdering av disse grenseverdiene. Det ble også fastsatt noen nye grenseverdier på bakgrunn av MRL-søknader.
Fordi noen grenseverdier fastsettes lavere gis det en overgangsordning for produkter i forbindelse med endringene i grenseverdier for fosetyl, kaliumfosfonat og dinatriumfosfonat der de nåværende grenseverdiene fortsatt vil gjelde for produkter som allerede var på markedet i EU/EØS før 29. april 2025 som er datoen disse grenseverdiene endres i EU.
De nye grenseverdiene vil tre i kraft i EU 29. april 2025 og dette er drøye seks måneder etter at forordningen er fastsatt i EU. I Norge vil de nye grenseverdiene tidligst bli gjeldene når grenseverdiene fastsettes i EU eller når forordningen fastsettes i norsk regelverk.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er under vurdering av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget er ikke ferdig med sin vurdering.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffene har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Basert på EFSAs vitenskaplige rapport og ved vurdering av relevante krav listet i artikkel 14(2) i forordning (EF) nr. 396/2005 har Kommisjonen konkludert med at endringene i grenseverdier som skjer ved denne forordningen er akseptable. The European Food Safety Authority (EFSA) vurderte at de nye grenseverdiene er trygge for europeiske forbrukere og at krav til dokumentasjon var oppfylt.
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.
Andre opplysninger
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database der man kan man endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2024/2619 |
Basis rettsaktnr.: | 396/2005 |
Celexnr.: | 32024R2619 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 26.07.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 06.09.2024 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 30.08.2024 |
Høringsfrist: | 25.10.2024 |
Frist for gjennomføring: |