Utfyllende bestemmelser til byggevareforordningen om permanente ankerinnretninger og sikkerhetskroker

DELEGERT KOMMISJONSFORORDNING (EU) …/… av XXX tillegg til forordning (EU) nr. 305/2011 fra Europaparlamentet og Rådet ved å etablere terskelnivåer og ytelsesklasser for permanente ankerinnretninger og sikkerhetskroker.

COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) …/... of XXX supplementing Regulation (EU) No 305/2011 of the European Parliament and of the Council by establishing threshold levels and classes of performance for permanent anchor devices and safety hooks

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 26.08.2024

Spesialutvalg: Indre marked

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Kommunal- og distriktsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Rettsakten er ikke vedtatt i EU.

Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.

Sammendrag av innhold

Byggevareforordningen regulerer dokumentasjon av CE-merkede byggevarer. Byggevarer CE-merkes på bakgrunn av en harmonisert teknisk spesifikasjon, enten en harmonisert produktstandard (obligatorisk CE-merking) eller en europeisk teknisk bedømmelse (frivillig CE-merking). Med hjemmel i byggevareforordningen, kan Kommisjonen vedta gjennomføringsbeslutninger av teknisk karakter, dvs. rettsakter som påvirker de harmoniserte tekniske spesifikasjonene.

Kommisjonen har ansett det som hensiktsmessig å fastsette kravene i en delegert kommisjonsforordning siden det haster å inkludere kravene for å øke sikkerheten til denne typen produkter.  Rettsakten samsvarer med proporsjonalitetsprinsippet og vil innebære en fordel for den europeiske byggenæringen.

Den harmoniserte produktstandard EN 17235:2024 om permanente forankringsinnretninger og sikkerhetskroker inneholder terskelnivåer og klassifiseringssystemer for ytelsen til produktene den dekker, med hensyn til den vesentlige egenskapen, mekanisk motstand.

Rettsakten etablerer terskelnivåer og ytelsesklasser for nevnte innretninger og kroker, samt de vesentlige egenskapene til disse produktene som produsenten er pålagt å spesifisere i ytelseserklæringen nevnt byggevareforordningen artikkel 4.

Produsenten skal erklære følgende vesentlige egenskaper: (a) mekanisk motstand – dynamisk test; (b) mekanisk motstand – bruddlast i ytelseserklæringen. Når et produkt inkluderer en sikkerhetskrok, skal produsenten av det produktet også erklære den vesentlige egenskapen "mekanisk motstand – krokbase-test".

For den vesentlige egenskapen, mekanisk motstand – dynamisk test, skal nivået for de dimensjonerende verdiene for belastningene være lik eller større enn 9,0 kN når testet i henhold til EN 17235:2024.

Når et produkt inkluderer en sikkerhetskrok, skal nivået for målingen for den vesentlige egenskapen "mekanisk motstand – krokbase-test" være lik eller mindre enn 5 mm når testet i henhold til EN 17235:202.

Klassene for ytelse for permanente forankringsinnretninger og sikkerhetskroker med hensyn til den vesentlige egenskapen, (a) mekanisk motstand – dynamisk test, er angitt nærmere i vedlegg til den delegerte kommisjonsforordningen.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Den delegerte kommisjonsforordningen er hjemlet i bygggevareforordningen art 27 (1), jf 60(f).  I de tilfeller Kommisjonen fastsetter en klasse, skal de europeiske standardiseringsorganene bruke disse klassene i de harmoniserte standardene.  Byggevareforordningen er gjennomført i norsk rett i forskrift om omsetning og dokumentasjon av produkter til byggverk. Forskriften er hjemlet i plan- og bygningsloven § 29-7. Gjennomføring av den delegerte kommisjonsforordningen vil medføre endringer i denne forskriften

Økonomiske og administrative konsekvenser

Det vil være begrensede administrative eller økonomiske konsekvenser for det offentlige.  Men gjennomføringen av stadig flere delegerte kommisjonsvedtak vil ha økonomiske og administrative konsekvenser i form av behov for økte administrative ressurser grunnet nye forpliktelser forbundet med tilsyn og økt informasjonsbehov om regelverket.  

Kravene er like for hele EU/EØS-området. Konkurransebetingelsene for norsk næringsliv vil dermed være de samme som for landene i EU, og en gjennomføring av overnevnte rettsakt i norsk bygningsregelverk vil ikke føre til noen vridning av konkurransen.  Kravene gjelder kun omsetning av produktene, og ikke installeringen av produktene.

Vurdering

Rettsakten er en videreutvikling og presisering av regelverk, som tidligere er innlemmet i EØS-avtalen. Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.   

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.:

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker