Plantevernmiddelrester (MRL) D096772/03 zoxamid

Kommisjonsforordning (EU) .../... om endring av vedlegg II og III til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til øvre grenseverdier for rester av zoxamid i eller på visse produkter

Commission Regulation (EU) / amending Annexes II and III to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for zoxamide in or on certain products

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 05.12.2024

Spesialutvalg: Matområdet

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold

Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer

Status

Rettsakten er foreløpig ikke fastsatt i EU og er under vurdering i EØS-landene. 

Sammendrag av innhold

MRL-forslaget gjelder revurdering av grenseverdiene for næringsmidler og fôr for zoxamid. Zoxamid er godkjent som aktivt stoff i EU/EØS og har restdefinisjonen zoxamid (sum av isomere). Stoffet er ikke godkjent brukt i Norge.

Forslaget gjelder både revurdering av eksisterende grenseverdier for stoffet og vurdering av en MRL-søknad (importtoleranse) for løk, hvitløk og sjallotløk. Forslaget innebærer både at det er grenseverdier som fastsettes lavere (ved kvantifiseringsgrensen) og fastsettelse av nye grenseverdier i forbindelse med MRL-søknader.

Det fastsettes nye grenseverdier for potet, hvitløk, løk, sjarlottløk, tomater, aubergine, agurk, sylteagurk, squash, melon, gresskar og vannmelon. Det er i tillegg fastsatt en høyere grenseverdi for honning.

Grenseverdien for stoffet i aubergine beholdes, men den fastsettes som en midlertidig MRL med frist for å levere manglende dokumentasjon innen to år.

Grenseverdiene for salat, spinat (og lignende vekster), urter og spiselige blomster fastsettes lavere ved kvantifiseringsgrensen (LOQ). LOQ endres for en rekke produkter fra 0,02 *mg/kg til 0,01* mg/kg, og dette gir lavere grenseverdier der det ikke er fastsatt noen grenseverdier knyttet til godkjent bruk. Symbolet (stjerne) etter MRL * angir at grenseverdien er fastsatt ved LOQ og at den ikke er fastsatt i forbindelse med godkjent bruk.

Siden det ikke er noen helsefare for forbruker knyttet til de eksisterende grenseverdiene, gis det en overgangsordning for produkter som allerede er på markedet i EU/EØS før grenseverdiene endres i EU, noe som innebærer at de gamle grenseverdiene fortsatt vil gjelde for disse produktpartiene.

De nye grenseverdiene vil tre i kraft i EU ca. seks måneder etter at forordningen er fastsatt i EU, og denne datoen vil fremkomme i artikkel 3 i forordningen. I Norge kommer de nye grenseverdiene tidligst til å gjelde når grenseverdiene fastsettes i EU eller når forordningen fastsettes i norsk regelverk. Denne datoen er foreløpig ukjent fordi forordningen ikke er fastsatt i EU ennå. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.  

Økonomiske og administrative konsekvenser

Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten   

• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet   

• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet  

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel. 

Vurdering

Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffene har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.   

Basert på EFSAs vitenskaplige rapport og ved vurdering av relevante krav listet i artikkel 14(2) i forordning (EF) nr. 396/2005, har Kommisjonen konkludert med at endringene i grenseverdier som skjer ved denne forordningen er akseptable. The European Food Safety Authority (EFSA) har vurdert at de nye grenseverdiene er trygge for europeiske forbrukere og at kravene til dokumentasjon var oppfylt. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR). 

Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen. 

Siden endringene gjelder et stoff som ikke er godkjent brukt i Norge, vil det ikke ha spesielle konsekvenser for norsk landbruk.    

Andre opplysninger

Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database der man kan man endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:   

https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN 

Nøkkelinformasjon

Type sak Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 396/2005

Norsk regelverk

Høringsstart: 03.01.2025
Høringsfrist: 07.02.2025
Frist for gjennomføring:

Lenker