Fo. 2024/352 plantevernmiddelrester (MRL)

Kommisjonsforordning (EU) 2024/352 av 22. januar 2024 som endrer vedlegg II og V til forordning (EF) No 396/2005 av Europaparlamentet og Rådet vedrørende grenseverdier for (Z)-13-heksadecen-11-yn-1-yl acetat, (Z,Z,Z,Z)-7,13,16,19-docosatetraen-1-yl isobutyrat, akrinatrin, azimsulfuron, famoksadon, prokloraz og natriumhypokloritt i eller på visse produkter

Commission Regulation (EU) 2024/352 of 22 January 2024 amending Annexes II and V to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for (Z)-13-hexadecen-11-yn-1-yl acetate, (Z,Z,Z,Z)-7,13,16,19-docosatetraen-1-yl isobutyrate, acrinathrin, azimsulfuron, famoxadone, prochloraz and sodium hypochlorite in or on certain products

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 26.02.2024

Spesialutvalg: Matområdet

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold

Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer

Status

Rettsakten er fastsatt i EU og under vurdering i EØS-landene. De nye grenseverdiene gjelder i EU fra 12. august 2024. 

Sammendrag av innhold

Forordningene endrer grenseverdier (MRL) for de aktive stoffene (Z)-13-heksadecen-11-yn-1-yl acetat, (Z,Z,Z,Z)-7,13,16,19-docosatetraen-1-yl isobutyrat, akrinatrin, azimsulfuron, famoksadon, prokloraz og natriumhypokloritt som ikke lenger er godkjent som aktive stoffer i EU/EØS og derfor ikke lenger kan brukes som plantevernmiddel i EU/EØS. For (Z)-13-heksadecen-11-yn-1-yl acetat, (Z,Z,Z,Z)-7,13,16,19-docosatetraen-1-yl og natriumhypokloritt har det ikke vært oppført spesifikke grenseverdier for stoffene, så standardgrenseverdien på 0,01 mg/kg gjelder allerede for disse stoffene.

For akrinatrin og azimsulfuron er det ikke fastsatt grenseverdier på bakgrunn av CODEX-grenseverdier eller importtoleranser (godkjent bruk i tredjeland). Grenseverdier fastsatt på bakgrunn av tidligere godkjent bruk i EU/EØS oppheves og fastsettes ved produktspesifikk kvantifiseringsgrense LOQ.

For famoksadon finnes det CODEX-grenseverdier som er vurdert å være trygge for forbruker, og de fleste av disse beholdes unntatt der disse er fastsatt på bakgrunn av tidligere godkjent bruk i EU. For produktene aubergine, sylteagurk, meloner, brokkoli, blomkål, purre, havre, rug og urteekstrakter fra blomster fastsettes grenseverdiene lavere fordi disse CODEX-grenseverdiene er fastsatt på bakgrunn av tidligere godkjent bruk i EU. Fordi stoffet nå ikke lenger er godkjent brukt i EU/EØS, oppheves disse grenseverdiene og fastsettes lavere ved produktspesifikk kvantifiseringsgrense LOQ med hjemmel i artikkel 17 i forordning 396/2005.


For prokloraz er det ikke fastsatt noen importtoleranse-grenseverdier, men det finnes CODEX-grenseverdier for stoffet som er fastsatt i norsk regelverk. Restdefinisjonen for prokloraz er annerledes i EU/EØS enn restdefinisjonen som er brukt i CODEX og noen CODEX-grenseverdier har vært fastsatt i EU. 30. august 2023 publiserte EFSA et statement i forbindelse med at EFSA hadde risikovurdert CODEX-grenseverdiene og konkludert med at det ikke kan utelukkes overskridelse av akutt referansedose for grenseverdien for granateple og papaya som er implementert i EU-regelverket. Alle grenseverdier for stoffet som har vært fastsatt over kvantifiseringsgrensen oppheves ved denne forordningen. Alle grenseverdier for stoffet oppføres på vedlegg V, og disse fastsettes ved produktspesifikk kvantifiseringsgrense LOQ. Fordi restdefinisjon til stoffet også inneholder to metabilitter, blir laveste grenseverdi (fastsatt på bakgrunn av kvantifiseringsgrense LOQ) for stoffet satt til 0,03 mg/kg.  Alle fotnoter om manglende dokumentasjon slettes fordi det ikke lenger er fastsatt grenseverdier basert på bruk av stoffet.

Forordning 2024/352 fastsetter alle grenseverdier for disse stoffene så lavt som mulig ved kvantifiseringsgrensen LOQ. Mange produkter får også en lavere grenseverdi ved at det er mulig å fastsette grenseverdiene lavere enn tidligere (lavere analytisk kvantifiseringsgrense). I vedlegg V til forordning 396/2005 (plantevernmiddelrestforordningen) oppføres grenseverdier for disse stoffene som ikke er godkjent i EU fordi alle grenseverdiene fastsettes ved analytisk kvantifiseringsgrense (LOQ).  

Endringene innebærer at noen grenseverdier fastsettes lavere, og det er derfor gitt 6 måneder utsatt ikrafttredelse før grenseverdiene endres i EU for å gi virksomheter og tredjeland mulighet til å tilpasse seg endringene. De nye grenseverdiene gjelder fra 12. august 2024 i EU, og disse vil i Norge tidligst gjelde fra samme dato eller når forordningen fastsettes i norsk regelverk.

Artikkel 2 i forordningen gir også en overgangsordning for produkter som det kan dokumenteres at allerede var på markedet i EU/EØS før de nye grenseverdiene trer i kraft 12. august 2024. Det må da kunne dokumenteres at produktene er importert til EU/EØS før denne datoen. Overgangsordningen for produkter som allerede er på markedet gjelder ikke grenseverdiene for famoksadon i spisedruer, prokloraz i granateple og prokloraz i papaya fordi disse er vurdert å ikke være tilstrekkelig beskyttende for forbruker (akutt helsefare for forbruker).

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.  

Økonomiske og administrative konsekvenser

Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten 

• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet 

• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I vurderingene for de respektive stoffene har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivået hvor det påvises en langtidsvirkning eller det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlaget for fastsettelse av grenseverdier.  

Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:  

https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN

EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR). 

Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2024/352
Basis rettsaktnr.: 396/2005
Celexnr.: 32024R0352

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 10.11.2023
Frist returnering standardskjema: 22.12.2023
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 04.03.2024
Høringsfrist: 15.04.2024
Frist for gjennomføring:

Lenker