Gebyr til Det europeiske legemiddelbyrået (EMA)
Europaparlamentets- og rådsforordning (EU) 2024/568 av 7. februar 2024 om gebyrer som skal betales til Det europeiske legemiddelbyrået, og som endrer europaparlaments- og rådsforordningene 2017/745 og (EU) 2022/123 og opphever europaparlamentets- og rådsforordning (EU) nr. 658/2014 og rådsforordning (EF) nr. 297/95
Regulation (EU) 2024/568 of the European Parliament and of the Council of 7 February 2024 on fees and charges payable to the European Medicines Agency, amending Regulations (EU) 2017/745 and (EU) 2022/123 of the European Parliament and of the Council and repealing Regulation (EU) No 658/2014 of the European Parliament and of the Council and Council Regulation (EC) No 297/95
EØS-notat | 19.06.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 26.02.2024
Spesialutvalg: Helse
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: XIII. Legemidler
Status
Rettsakten ble vedtatt 7. februar 2024 og trådte i kraft 5. mars 2024 (20 dager etter publisering). Rettsakten kommer til anvendelse i EU 1. januar 2025.
Sammendrag av innhold
Det europeiske legemiddelkontoret (EMA) er avhengig av inntekter for å tiltrekke seg og vedlikeholde den ekspertisen som kreves for å kunne utføre sine oppgaver og finansiere sine aktiviteter. Inntektene til EMA består blant annet av gebyrer. I kjølvannet av pandemien har det skjedd en økning i arbeidsoppgaver for EMA, og den ekstra arbeidsmengden bør ifølge rettsakten ledsages av hensiktsmessig finansiering.
Forordning (EU) 24/568 erstatter tidligere regelverk, forordning (EU) 2017/745 og (EU) 2022/123 om gebyr til EMA, og legger grunnlaget for et nytt gebyrsystem for EMA. Denne forordningen skal sikre tilstrekkelig finansiering for EMAs virksomhet, og dermed bidra til å sikre et høyt beskyttelsesnivå for folke- og dyrehelsen.
Forordningen fastsetter kostnadsbaserte gebyrer og avgifter som skal innkreves av EMA, samt vederlag til vedkommende myndigheter i medlemsstatene for tjenestene de yter for å fullføre EMAs lovpålagte oppgaver. Denne forordningen har videre til formål å etablere et fleksibelt gebyrsystem som kan tilpasses i fremtiden. Gebyrene som fastsettes skal stå i et rimelig forhold til arbeidet som blir utført.
- Artikkel 1 fastsetter forordningens omfang. Forordningen regulerer de gebyrer og avgifter som skal betales til EMA og hvor mye vederlag EMA skal betale til medlemslandene (EU/EØS-land) ved utredning av søknader om markedsføringstillatelse. Den regulerer også EMAs overvåking av kostnadene ved egne aktiviteter og kostander knyttet til vederlag til medlemsstatene. Av artikkelen fremgår også at forordningen regulerer også størrelsen på gebyrene og avgiftene.
- Artikkel 3 fastsetter hva slags avgifter og gebyrer EMA kan innkreve, og artikkel 4 regulerer tilleggsgebyrer. Vedleggene til forordningen gir nærmere føringer.
- Artikkel 5 regulerer betaling av vederlag til myndigheter i medlemsstatene for levering av tjenester til EMA.
- Artikkel 6 regulerer en mulighet for å redusere eller utsette betaling av gebyrer og avgifter.
- I artikkel 10 fastsettes regler for åpenhet og overvåking av omkostningene ved EMAs aktiviteter og omkostningene ved vederlag som EMA betaler til medlemslandene. Forordningen regulerer også at gebyrene og avgiftene skal justeres i henhold til inflasjonen. Fra og med jan 2026 og deretter hvert tredje år skal det gjøres en vurdering av om gebyrene er korrekte eller om de skal justeres opp eller ned.
Merknader
Rettslige konsekvenser
- Forordningen vurderes inntatt i legemiddelforskriften § 15-4 første ledd ved henvisning. Denne bestemmelsen omhandler gebyrer til EMA og bestemmer i dag at forordningene (EU) 658/2014 og (EF) 297/95 gjelder som forskrift
- Forordningen vurderes også inntatt i lov om medisinsk utstyr § 1 som følge av at den endrer forordning (EU) 2017/745 som i henhold til bestemmelsen gjelder som norsk lov.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er foreløpig uavklart om rettsakten får administrative eller økonomiske konsekvenser i Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2024/568 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32024R0568 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 21.02.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 12.06.2024 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |