Utfyllende bestemmelser til CCPRRR om omorganiseringsplan for krisehåndterte sentrale motparter
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/450 av 26. oktober 2023 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2021/23 når det gjelder regulatoriske tekniske standarder om minimumsinformasjonen som skal inkluderes i en forretningsomorganiseringsplan og kriteriene som skal oppfylles for dens godkjenning av krisehåndteringsmyndigheten
Commission Delegated Regulation (EU) 2024/450 of 26 October 2023 supplementing Regulation (EU) 2021/23 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying the minimum elements to be included in a business reorganisation plan and the criteria to be fulfilled for its approval by the resolution authority
EØS-notat | 22.02.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 22.02.2024
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Rettsakten er vedtatt og trer i kraft i EU 27. februar 2024. Den er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2021/23 om gjenoppretting og krisehåndtering av sentrale motparter krever at sentrale motparter som har vært krisehåndtert av myndighetene, skal utarbeide en omorganiseringsplan for videre drift. Kommisjonsforordning (EU) 2024/450 gir nærmere regler om hva planen skal inneholde: beskrivelse av omstendighetene som ledet til svikten, beskrivelse av tiltak for å gjenopprette foretakets levedyktighet, omorganisering av foretakets aktiviteter, endringer i systemer og infrastruktur, eventuelt salg av eiendeler eller forretningsområder, endringer i risikostyringen og timeplan for gjennomføring av tiltak for å sikre foretakets levedyktighet. Planen skal godkjennes av krisehåndteringsmyndigheten. Forordningen gir også regler om hvilke kriterier myndighetene skal se hen til ved godkjenningen blant annet når det gjelder foretakets levedyktighet, finansielle forhold, bekreftelse fra foretakets ledelse og planens troverdighet og egnhethet.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Det vil i dette tilfellet si at det i en forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er ingen sentrale motparter med norsk tillatelse i dag. Forordningen får derfor ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for norske forhold.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har ingen merknader til forordningen.
Vurdering
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Forordningen er vedtatt med grunnlag i forordning (EU) 2021/23, som ennå ikke er inntatt i EØS-avtalen. Det bør påses at kommisjonsforordningen trer i kraft senest samtidig med basisrettsakten.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2024/450 |
Basis rettsaktnr.: | (EU) 2021/23 |
Celexnr.: | 32024R0450 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 16.11.2023 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |