Referanseverdier for CO2-utslipp fra tunge kjøretøyer
Kommisjonsbeslutning (EU) 2023/2698 av 4. desember 2023 om spesifisering av referanseverdier for CO2-utslipp fra tunge kjøretøygrupper som ikke er dekket av europaparlements- og rådsforordning (EU) 2019/1242 i henhold til europaparlaments- og rådsdirektiv 1999/62/EF
Commission Implementing Decision (EU) 2023/2698 of 4 December 2023 on the specification of reference CO2 emissions of heavy-duty vehicle groups not covered by Regulation (EU) 2019/1242 of the European Parliament and of the Council pursuant to Directive 1999/62/EC of the European Parliament and of the Council
EØS-notat | 01.11.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 29.01.2024
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: II. Veitransport
Status
Kommisjonsbeslutning (EU) 2023/2698 ble vedtatt 4. desember 2023, publisert i EU-tidende 6. desember 2023 med anvendelsesdato i EU 26. desember 2023.
Sammendrag av innhold
Eurovignettdirektivene danner rammene for avgiftslegging av tyngre kjøretøy i EU. Eurovignettdirektiv 1999/62/EF er endret flere ganger, blant annet gjennom direktiv 2006/38/EF og direktiv 2011/76/EU, og senest 24. februar 2022 ved direktiv (EU) 2022/362. Direktiv 2006/38/EF ble innlemmet i EØS-avtalen 13. juli 2012 og innlemmet i norsk rett via forskrift 14. juni 2013 nr. 614 om innkreving av bompenger fra tunge godskjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg. Direktiv 2011/76/EU ble innlemmet i EØS-avtalen 2. desember 2016 og innlemmet i norsk rett via revidert forskrift 13. januar 2017. Endringsdirektiv (EU) 2022/362 er ikke tatt inn i EØS-avtalen. Det vises til EØS-notat om denne rettsakten og de vurderinger som er gjort der.
I henhold til Eurovignettdirektivet artikkel 7ga nr. 1, skal medlemsstatene differensiere infrastrukturavgiftene og bruksavgiftene for tunge kjøretøy. Differensieringen skal være basert på CO2-referanseutslipp som beskrevet i artikkel 2 nr. 1, punkt 38 b) i direktiv 1999/62/EF, og beregnes forskjellig for ulike kjøretøygrupper som referert til i artikkel 4 i Kommisjonsforordning (EU) 2017/2400. Her er kjøretøy i gruppe N inndelt i ulike grupper nummerert fra 1-19. For kjøretøygrupper som ikke er omfattet forordning (EU) 2019/1242, skal CO2-referanseutslippene være basert på data som er innrapportert i henhold til forordning (EU) 2018/956 og tilsvare gjennomsnittsverdien av CO2-utslipp fra alle kjøretøy i den relevante kjøretøygruppe. Kommisjonsbeslutning (EU) 2023/2698 fastsetter altså de CO2-referanseutslippene som skal gjelde for kjøretøy i gruppe 1, 2, 3, 11, 12 og 16. Tallene er basert på data som er innrapportert i henhold til forordning (EU) 2018/956 i perioden 1. juli 2020-30. juni 2021.
CO2-referanseutslipp for kjøretøygrupper som ikke er omfattet av forordning (EU) 2019/1242, som definert i artikkel 2 nr. 1 punkt 38 b) i direktiv 1999/62/EF med senere endringer, er i beslutningen satt til å være som følger:
Kjøretøygruppe | CO2-referanseutslipp i g/tkm |
1 | 410,1 |
2 | 267,9 |
3 | 207,2 |
11 | 157,0 |
12 | 104,4 |
16 | 110,3 |
Merknader
Rettslige konsekvenser
Direktiv 1999/62/EF, som endret ved direktivene 2006/38/EF og 2011/76/EU, er gjennomført i norsk rett gjennom veglova § 62 og forskrift 14. juni 2013 nr. 614 om innkreving av bompenger fra tunge godskjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg.
Rettslige konsekvenser av denne kommisjonsbeslutningen avhenger av hvordan endringsdirektiv (EU) 2022/362 tas inn i EØS-avtalen. Det vises til EØS-notat om denne rettsakten og de vurderinger som er gjort der.
Økonomiske og administrative konsekvenser
De økonomiske og administrative konsekvensene av kommisjonsbeslutning (EU) 2023/2698 vil avhenge av norsk posisjon og gjennomføring av direktiv (EU) 2022/362.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Artikkel 7ga ble introdusert i Eurovignettdirektivet ved direktiv (EU) 2022/362, som altså foreløpig ikke er inntatt i EØS-avtalen. Beslutningen må derfor ses i sammenheng med den pågående EØS-prosessen av direktiv (EU) 2022/362.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2023/2698 |
Basis rettsaktnr.: | 1999/62/EF |
Celexnr.: | 32023D2698 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 12.12.2023 |
Frist returnering standardskjema: | 02.02.2024 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Til diskusjon |
Akseptabelt: | Til diskusjon |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |