Referanseverdier for CO2-utslipp fra tunge kjøretøyer

Kommisjonsbeslutning (EU) 2023/2698 av 4. desember 2023 om spesifisering av referanseverdier for CO2-utslipp fra tunge kjøretøygrupper som ikke er dekket av europaparlements- og rådsforordning (EU) 2019/1242 i henhold til europaparlaments- og rådsdirektiv 1999/62/EF

Commission Implementing Decision (EU) 2023/2698 of 4 December 2023 on the specification of reference CO2 emissions of heavy-duty vehicle groups not covered by Regulation (EU) 2019/1242 of the European Parliament and of the Council pursuant to Directive 1999/62/EC of the European Parliament and of the Council

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 29.01.2024

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: II. Veitransport

Status

Kommisjonsbeslutning (EU) 2023/2698 ble vedtatt 4. desember 2023, publisert i EU-tidende 6. desember 2023 med anvendelsesdato i EU 26. desember 2023.

Sammendrag av innhold

Eurovignettdirektivene danner rammene for avgiftslegging av tyngre kjøretøy i EU. Eurovignettdirektiv 1999/62/EF er endret flere ganger, blant annet gjennom direktiv 2006/38/EF og direktiv 2011/76/EU, og senest 24. februar 2022 ved direktiv (EU) 2022/362. Direktiv 2006/38/EF ble innlemmet i EØS-avtalen 13. juli 2012 (med en tilpasningstekst for rabattgrensen) og innlemmet i norsk rett via  forskrift 14. juni 2013 nr. 614 om innkreving av bompenger fra tunge godskjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg. Direktiv 2011/76/EU ble innlemmet i EØS-avtalen 2. desember 2016 (med en tilpasningstekst) og innlemmet i norsk rett via revidert forskrift 13. januar 2017. Endringsdirektiv (EU) 2022/362 er imidlertid ikke tatt inn i EØS-avtalen. Det vises til EØS-notat om denne rettsakten og de vurderinger som er gjort der. 

I henhold til Eurovignettdirektivet artikkel 7ga nr. 1, skal medlemsstatene differensiere infrastrukturavgiftene og bruksavgiftene for tunge kjøretøy. Differensieringen skal være basert på CO2-referanseutslipp som beskrevet i artikkel 2 nr. 1, punkt 38 b) i direktiv 1999/62/EF, og beregnes forskjellig for ulike kjøretøygrupper som referert til i artikkel 4 i Kommisjonsforordning (EU) 2017/2400. Her er kjøretøy i gruppe N inndelt i ulike grupper nummerert fra 1-19. For kjøretøygrupper som ikke er omfattet forordning (EU) 2019/1242, skal CO2-referanseutslippene være basert på data som er innrapportert i henhold til forordning (EU) 2018/956 og tilsvare gjennomsnittsverdien av CO2-utslipp fra alle kjøretøy i den relevante kjøretøygruppe. Kommisjonsbeslutning (EU) 2023/2698 fastsetter altså de CO2-referanseutslippene som skal gjelde for kjøretøy i gruppe 1, 2, 3, 11, 12 og 16. Tallene er basert på data som er innrapportert i henhold til forordning (EU) 2018/956 i perioden 1. juli 2020-30. juni 2021. 

CO2-referanseutslipp for kjøretøygrupper som ikke er omfattet av forordning (EU) 2019/1242, som definert i artikkel 2 nr. 1 punkt 38 b) i direktiv 1999/62/EF med senere endringer, er i beslutningen satt til å være som følger: 

Kjøretøygruppe CO2-referanseutslipp i g/tkm
1 410,1
2 267,9
3 207,2
11 157,0
12 104,4
16 110,3

Merknader
Rettslige konsekvenser

Direktiv 1999/62/EF, som endret ved direktivene 2006/38/EF og 2011/76/EU, er gjennomført i norsk rett gjennom veglova § 62 og forskrift 14. juni 2013 nr. 614 om innkreving av bompenger fra tunge godskjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg. 

Rettslige konsekvenser av denne kommisjonsbeslutningen avhenger av hvordan endringsdirektiv (EU) 2022/362 tas nn i EØS-avtalen. Det vises til EØS-notat om denne rettsakten og de vurderinger som er gjort der.

Økonomiske og administrative konsekvenser

De økonomiske og administrative konsekvensene av kommisjonsbeslutning (EU) 2023/2698 vil avhenge av norsk posisjon og gjennomføring av direktiv (EU) 2022/362.

Sakkyndige instansers merknader

Vurdering

Tilpasningsteksten til direktiv 2006/38/EF i forhold til rabattgrensen på 13 % ble forutsatt videreført i forbindelse med innlemmelse av direktiv 2011/76/EU i EØS-avtalen.

Norsk posisjon er at direktivets bestemmelser om inkludering av eksterne miljøkostnader og til øremerking av inntektene fra veiprising er skatte- og avgiftspoitikk, og dermed ikke er EØS-relevant. I det endelige utkastet til EØS-komitebeslutning for direktiv 2011/76/EU ble det inntatt en ensidig erklæring fra EØS/EFTA landene om at innlemmelsen av bestemmelsene om internalisering av eksterne kostnader ikke skal ha presedens for EØS-relevansen av annen EU-lovgivning og/eller en eventuell revisjon av dette direktivet.

Norge har per i dag unntak fra bestemmelsen om å differensiere bompenger med hensyn til kjøretøyets utslipp (EURO-klasser), på basis av høye administrative kostnader knyttet til implementeringen. Dette gjelder både i forhold til utvikling av tekniske forhold i bompengesystemet, men også registrerte opplysninger om kjøretøy i Autosys.

Artikkel 7ga ble introdusert i Eurovignettdirektivet ved direktiv (EU) 2022/362, som altså foreløpig ikke er inntatt i EØS-avtalen. Beslutningen må derfor ses i sammenheng med den pågående EØS-prosessen av direktiv (EU) 2022/362.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2023/2698
Basis rettsaktnr.: 1999/62/EF
Celexnr.: 32023D2698

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 12.12.2023
Frist returnering standardskjema: 02.02.2024
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Til diskusjon
Akseptabelt: Til diskusjon
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker