Trafikksikkerhet – avanserte varslingssystemer for førerdistraksjon
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/2590 av 13. juli 2023 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/2144 ved å fastsette detaljerte regler om de spesifikke prøvingsprosedyrene og tekniske kravene for typegodkjenning av visse motorkjøretøyer med hensyn til deres avanserte varslingssystemer for førerdistraksjon og om endring av forordningen
Commission Delegated Regulation (EU) 2023/2590 of 13 July 2023 supplementing Regulation (EU) 2019/2144 of the European Parliament and of the Council by laying down detailed rules concerning the specific test procedures and technical requirements for the type-approval of certain motor vehicles with regard to their advanced driver distraction warning systems and amending that Regulation
EØS-notat | 25.02.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 01.01.2024
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: I. Kjøretøyer
Status
Som angitt i (EU) 2019/2144, blir installasjonen av et ADDW-system obligatorisk for alle nye typegodkjenninger knyttet til M- og N-kategorikjøretøy (det vil si alle persontransport- og godstransportkjøretøyer) fra 7. juli 2024, og det blir obligatorisk for alle nye kjøretøyer som faller inn under disse kategoriene fra 7. juli 2026.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2019/2144 angir overordnet hvilke nye og forbedrede sikkerhetskrav som blir påbudt i kjøretøy i perioden 2022-2026. Ett av disse kravene er avanserte førerdistraksjonsvarslingssystemer (advanced driver distraction warning, ADDW), og forordning (EU) 2023/2590 inneholder spesifiserte tekniske krav til ADDW for bil i klasse M og N.
ADDW er definert som "et system som hjelper føreren med å opprettholde oppmerksomheten mot trafikksituasjonen og som varsler føreren når han eller hun blir distrahert". ADDW-systemet skal overvåke førerens blikkretning, det vil si retningen føreren ser i når systemet er i drift. For å fastslå når førerens oppmerksomhet er "distrahert" definerer forordningen synsfelt nedover, som vil inkludere førerens fang, passasjerens gulv, midtkonsollen osv. Førerens oppmerksomhet anses å være "distrahert" dersom førerens blikk er festet i dette området i en lengre periode, og føreren vil i så fall få varsel om dette.
Forordning (EU) 2023/2590 består av 5 artikler:
- Artikkel 1 angir virkeområdet (motorvogner i klasse M og N).
- Artikkel 2 viser til at tekniske krav for varselsystemet er fastsatt i vedlegg I del 1.
- Artikkel 3 viser til at testmetode/ytelseskrav fremgår av vedlegg I del 2.
- Artikkel 4 beskriver hvilke endringer forordningen medfører i forordning (EU) 2019/2144.
- Artikkel 5 omhandler ikrafttredelsestidspunkt for forordningen.
Forordning (EU) nr. 2023/2590 består videre av 2 vedlegg som beskriver de viktigste tekniske kravene som ADDW-systemer må oppfylle (utdrag/eksempler):
Vedlegg I del 1 (tekniske krav / ytelseskrav til distraksjonsvarsel).
- ADDW-systemet skal automatisk aktiveres ved hastigheter over 20 km/t, og systemet må fungere både under dag- og nattforhold osv.
- Ved hastigheter mellom 20 km/t og 50 km/t skal ADDW-systemet gi en advarsel hvis førerens blikk forblir innenfor det definerte "distraherte" synsfeltet i mer enn 6 sekunder. For hastigheter over 50 km/t må ADDW-systemet gi en advarsel hvis førerens blikk forblir innenfor det definerte "distraherte" synsfeltet i mer enn 3,5 sekunder.
- ADDW-systemet skal gi fører visuell advarsel i tillegg til en akustisk og/eller haptisk (fysisk) advarsel når førerdistraksjon oppdages. Disse advarslene kan økes og intensiveres til førerdistraksjonen opphører.
- Dersom det er feil i ADDW-systemet angis det hvordan dette skal formidles til føreren (eget varsel)
Vedlegg I del 2 (prøveprosedyrer som skal brukes av typegodkjenningsmyndigheten og tekniske prøveinstanser).
For å bekrefte samsvar med ytelseskravene, spesifiserer vedlegget en rekke "spot-sjekk"-testprosedyrer som et representativt kjøretøy utstyrt med et ADDW-system og testsjåfør må gjennomføre. Prosedyrene beskriver bl.a. en rekke "fikseringspunkter" for blikket, for eksempel førerens venstre kne, hanskerom, luftventiler osv. Testene må gjennomføres både ved lavere hastigheter (20-35 km/t) og ved høyere hastigheter (50-65 km/t).
Vedlegg I del 3 (føringer for fabrikantens dokumentasjon av systemet).
I tillegg til "spot-sjekk" testingen, må kjøretøyprodusenten også utarbeide en dokumentasjonspakke som inneholder tekniske detaljer om ADDW-systemet, dets operasjon og eventuelle begrensninger, detaljer om testprosedyrene som har blitt brukt m.m. Produsentene må dokumentere at deres ADDW-system er effektivt på tvers av de definerte føreregenskapene og seteplassene.
Vedlegg II (korresponderende endringer i forordning (EU) nr. 2019/2144).
Vedleggene til forordning (EU) 2019/2144 må endres slik at referanser til ADDW inntas.
Merknader
EU-hjemmel
Forordning (EU) 2023/2590 er en delegert forordning vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 290.
Rettslige konsekvenser
Forordning 2023/2590 er en delegert, teknisk forordning under sikkerhetsforordning 2019/2144. Sistnevnte er implementert i bilforskriften 2022, og forordning 2023/2590 vil derfor bli implementert i samme forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere forodningen i norsk regelverk. Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen følger EFTA's hurtigprosedyre ('fast-track'). Den blir da ikke forelagt noe Spesialutvalg for vurdering. Statens vegvesen vurderer forordningen som relevant og akseptabel for Norge
Vurdering
Forodningen er relveant og akspetabel for Norge.
Andre opplysninger
Norge har vært representert i internasjonalt forum (TCMV - EU's tekniske komite for kjøretøy) hvor denne forordningen er utarbeidet.
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2023/2590 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32023R2590 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 18.07.2023 |
Frist returnering standardskjema: | 29.08.2023 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |