Enterococcaceae og EU-gjødselvarer
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/2786 av 23. juli 2024 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1009 med hensyn til Enterococcaceae og forutsatt samsvar for EU-gjødselvarer uten verifisering
Commission Delegated Regulation (EU) 2024/2786 of 23 July 2024 amending Regulation (EU) 2019/1009 of the European Parliament and of the Council as regards the Enterococcaceae and presuming conformity of EU fertilising products without verification
EØS-notat | 18.11.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 29.07.2024
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Landbruks- og matdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: XIV. Gjødsel
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Denne forordningen gjør endringer av fire ulike grunner i EU gjødselvareforordningen.
-
European Committee for Standardization (CEN) har i arbeidet med harmoniserte standarder for å støtte regelverket, informert Kommisjonen om at det ikke finnes testmetoder for å bestemme innholdet av Enterococcaceae (bakteriefamilie), gitt det store utvalget av bakterier det gjelder. Den vanlige testingen av gjødselvarer er prøvetaking av enterokokker (bakterieslekt). Forordning (EU) 2019/1009 endres derfor fra testing av Enterococcaceae til enterokokker for å fastsette krav som kan gjøres praksis.
-
I forordningen er det krav til flere tester. En har sett at det er faglig dokumentasjon på at ikke alle testene som kreves er relevant for alle de aktuelle EU-gjødselvarene de omfatter. Teksten endres derfor flere steder for å åpne opp for at tester kan unnlates når det er åpenbart unødvendig.
-
Toleransegrense for avvik på mengde uorganisk gjødsel klargjøres, da det i noen tilfeller er uklart om det er en grense på en prosent eller fem prosent som gjelder.
-
Det innføres større toleranse for avvik på innholdet av hemmere når disse selges som egne produkt og er til stede i store mengder.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift om EU-gjødselvarer
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for Mattilsynet eller bransjen. Det er valgfritt for virksomheter om de vil omsette gjødselvare som EU-gjødselvare eller gjødselvare etter nasjonalt regelverk. Alle norske produsenter omsetter i dag etter nasjonalt regelverk, og for disse vil det ikke være en endring.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Norge ved Mattilsynet har deltatt i kommisjonsarbeidsgruppen for rettsakten. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | KOM(2024)5111 |
Rettsaktnr.: | 2024/2786 |
Basis rettsaktnr.: | 2019/1009 |
Celexnr.: | 32024R2786 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 26.07.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 06.09.2024 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |