Nedbrytbarhet av markdekningsfilmer
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/2787 av 23. juli 2024 om endring av vedlegg I til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1009 med hensyn til dekkfilm i komponentmaterialekategori 9
Commission Delegated Regulation (EU) 2024/2787 of 23 July 2024 amending Regulation (EU) 2019/1009 of the European Parliament and of the Council as regards the inclusion of mulch films in Component Material Category 9
EØS-notat | 03.12.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 29.07.2024
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Landbruks- og matdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: XIV. Gjødsel
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Markdekningsfilmer brukes til å vedlikeholde, forbedre eller beskytte det fysiske eller kjemiske egenskaper, strukturen eller den biologiske aktiviteten til jorda. De kan bidra til å holde vann i jord og øke jordtemperaturen med påfølgende positiv innvirkning på utvikling av avlinger. Markdekningsfilmer kan gi mindre konkurranse med ugress om sollys og næringsstoffer. Derfor vil bruk av markdekningsfilmer kunne føre til en mer effektiv bruk av gjødsel. Markdekningsfilmer kan derfor bidra til å redusere bruken av ugressmidler. Studier viser at det finnes både biologisk nedbrytbar og ikke-biologisk nedbrytbar markdekningsfilmer på markedet. Det foreslås derfor nedbrytingkriterier både i jordsmonn og i vannmiljøer for markdekningsfilmer. I tillegg innføres en test for toksisitet på meitemark.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift om EU-gjødselvarer
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for Mattilsynet eller bransjen. Det er valgfritt for virksomheter om de vil omsette gjødselvare som EU-gjødselvare eller gjødselvare etter nasjonalt regelverk. Alle norske produsenter omsetter i dag etter nasjonalt regelverk, og for disse vil det ikke være en endring.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Norge ved Mattilsynet har deltatt i kommisjonsarbeidsgruppen for rettsakten i "Commission expert group on fertilising products". Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Metoden som brukes til å vurdere nedbryting har sine svakheter når det kommer til nedbryting i kaldere klima.
Andre opplysninger
https://webgate.ec.europa.eu/regdel/#/delegatedActs/2562?lang=en
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | KOM(2024)5113 |
Rettsaktnr.: | 2024/2787 |
Basis rettsaktnr.: | 2019/1009 |
Celexnr.: | 32024R2787 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 26.07.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 06.09.2024 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |