Nye avfallskoder for EE-avfall i eksisterende grensekryssforordning
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/3229 av 18. oktober 2024 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1013/2006 med hensyn til endringer for forsendelser av elektrisk og elektronisk avfall vedtatt innenfor rammen av Basel-konvensjonen
Commission Delegated Regulation (EU) 2024/3229 of 18 October 2024 amending Regulation (EC) No 1013/2006 of the European Parliament and of the Council as regards changes on shipments of electrical and electronic waste agreed under the Basel Convention
EØS-notat | 03.01.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 10.07.2024
Spesialutvalg: Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: V. Avfall
Status
Rettsakten er vedtatt av Europakommisjonen og ble publisert i EU-tidende 20. desember 2024.
Europakommisjonen har vedtatt en ny underliggende delegert rettsakt under «dagens» forordning om grensekryssende transport av avfall (EU) 1013/2006 (grensekryssforordningen) som skal sikre bedre kontroll av grensekryssende forsendelser av EE-avfall og dermed bidra til å forebygge miljøkriminalitet og helse- eller miljøskade ved uforsvarlig håndtering av slikt avfall. Rettsakten ((EU)2024/3229) ble publisert i EU-tidende 20. desember 2024 og endrer «dagens» grensekryssforordning ved at det innføres nye avfallskoder for EE-avfall, som i praksis gir utslag på hvorvidt EE-avfall kan transporteres på tvers av landegrenser, og hvilke prosedyrer som gjelder for ulike regioner.
Endringene gjennomfører et vedtak fra partene til Baselkonvensjonen fra 2022, der de ble enige om at alt EE-avfall blir meldepliktig og krever samtykke for eksport og import fra 1. januar 2025. Baselkonvensjonen etablerer et globalt rammeverk for kontroll med grensekryssende forsendelser av farlig avfall og noe annet avfall som for eksempel plastavfall. Formålet er å forebygge skader på helse og miljø fra håndtering og internasjonal handel med avfall, og sikre bedre kontroll med forsendelser av avfall slik at det får forsvarlig håndtering. Norge er part til Baselkonvensjonen, som gjennomføres i EU/EØS via EUs grensekryssforordning og rammedirektivet om avfall.
Rettsakten innebærer at det fra 1. januar 2025 kreves samtykke fra myndighetene for grensekryssende transport av alt EE-avfall mellom EU/EØS og OECD-land. Eksport av EE-avfall til/fra ikke-OECD land utenfor EU blir forbudt.
For grensekryssende transport innad i EU/EØS av ikke-farlig EE-avfall som kan klassifiseres under kodene GC010 og GC020 er det foreslått at kravet om samtykke først gjelder fra 1. januar 2027. Dette avfallet kan derfor sendes under grønnlistet prosedyre frem til 31. desember 2026. Kommisjonen viser til at det nye elektroniske systemet for utveksling av informasjon og dokumentasjon for grensekryssende avfallsforsendelser (DIWASS) (som blir obligatorisk for medlemsland å bruke fra 21. mai 2026) er forventet å være operasjonelt innen den tid, noe som legger til rette for en effektiv implementering av Baselvedtaket innad i EU/EØS fra 1. januar 2027.
I praksis betyr rettsakten følgende prosedyrer:
Prosedyre i dagens EU-regelverk |
Prosedyre med EUs nye underliggende delegerte rettsakter |
|
Eksport av farlig EE-avfall til ikke-OECD-land |
Forbudt |
Forbudt |
Eksport av ikke-farlig EE-avfall til ikke-OECD-land som tillater det etter forordning 1418/2007 |
Grønnlistet/Meldepliktig |
Forbudt |
Import av alt EE-avfall fra ikke-OECD-land |
Grønnlistet/Meldepliktig |
Meldepliktig |
Eksport/import av farlig EE-avfall til/fra OECD-land |
Meldepliktig |
Meldepliktig |
Eksport/import av ikke-farlig EE-avfall til/fra OECD-land |
Grønnlistet |
Meldepliktig |
Eksport/import av farlig EE-avfall til/fra EU-land |
Meldepliktig |
Meldepliktig |
Eksport/import av ikke-farlig EE-avfall til/fra EU-land (GC010 og GC020) |
Grønnlistet |
Grønnlistet fram til 31.12.2026. Deretter meldeplikt fra 1.januar 2027. |
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjeldendende grensekryssforordning ((EF) nr. 1013 /2006) er gjennomført i norsk rett i avfallsforskriften kapittel 13, med hjemmel i forurensningsloven §§ 31 og 32. Gjennomføring i norsk rett av ny forordning vil kreve endringer i avfallsforskriften kapittel 13.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringene er viktig for å sikre forsvarlig håndtering av EE-avfall, for å hindre alvorlig skade på helse og miljø i andre land.
Det er usikre tall på mengder norsk ikke-farlig EE- avfall som blir eksportert under grønnlistet avfallsprosedyre i dag, men data fra Tolletaten tilsier at det er snakk om begrensede mengder. Av disse mengdene er det minimalt som går til OECD-land utenfor EU. Det er derfor ikke antatt at det vil bli en stor økning i antall søknader om samtykke til eksport av ikke-farlig EE-avfall hverken innad i EU eller til OECD-land og derav ikke store økonomiske konsekvenser for norske aktører. Vi har per dags dato ikke tilgjengelige tall for import av grønnlistet EE-avfall.
For de aktørene som eksporterer grønnlistet EE-avfall i dag vil konsekvensene være at det ikke lenger er lov å eksportere EE-avfall til ikke-OECD-land. Aktører som har eksportert ikke-farlig EE-avfall til OECD-land utenfor EU må nå søke om samtykke fra involverte land for å eksportere dette. Det innebærer både økonomiske og administrative konsekvenser i form av saksbehandlingstid og saksbehandlingsgebyr.
Aktører som har eksportert ikke-farlig EE-avfall med grønnlistet prosedyre til EU/EØS-land kan fortsette å gjøre dette fram til 31. desember 2026, gitt at avfallet kan klassifiseres som enten GC010 Elektriske enheter som kun består av metaller eller legeringer eller GC020 Elektronisk skrap (f.eks. kretskort, elektroniske komponenter, ledninger, osv.) og utvunnet elektroniske komponenter egnet for gjenvinning av grunnmetaller og edelmetaller.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten omfattes av hurtigprosedyre og er ikke forelagt spesialutvalget for miljø da endringer i norsk regelverk anses som tekniske og uproblematiske og det derfor ikke anses nødvendig å forelegge for spesialutvalget.
Miljødirektoratet varslet om kommisjonen sin høring på sine nettsider.
Kommisjonen fikk innspill på sin høring fra bransjen der de argumenterte for at prosedyre for eksport av grønnlistet avfall er harmonisert i EU/EØS og gir likt nivå av miljøbeskyttelse i medlemslandene. De anførte at meldepliktsprosedyre vil være kostbart og skape forsinkelser, da det eksporteres store menger EE-avfall mellom medlemsland, samt at det vil forhindre mål om økt materialgjenvinning av kritiske råmaterialer.
Vurdering
Rettsakten er vurdert som EØS-relevant og akseptabel av Klima- og miljødepartementet. Denne rettsakten endrer gjeldende grensekryssforordning som er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett. Den gjennomfører et vedtak under Baselkonvensjonen, som Norge er part til. Regelverkets formål er å beskytte helse og miljø, og rettsakten er hjemlet i EU-traktaten 192.
Det er ikke behov for tilpasninger ved innlemmelse i EØS-avtalen.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 20
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | KOM(2024)7198 |
Rettsaktnr.: | (EU) 2024/3229 |
Basis rettsaktnr.: | (EU) 1013/2006 |
Celexnr.: | 32024R3229 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |