Sikkerhetsforordningen for motorvogner 2019: godkjenningsmaler

Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/1721 av 19. juni 2024 om fastsettelse av regler for anvendelse av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/2144 med hensyn til maler for godkjenning av intelligent fartsholder, tretthets- og oppmerksomhetsvarsel, kollisjonsdataopptakere, grensesnitt for ettermontering av alkolås og avansert distraksjonsvarsel

Commission Implementing Regulation (EU) 2024/1721 of 19 June 2024 laying down rules for the application of Regulation (EU) 2019/2144 of the European Parliament and of the Council as regards templates for the approval of the intelligent speed assistance system, the driver drowsiness and attention warning system, the event data recorder, the alcohol interlock installation facilitation and the advanced driver distraction warning system

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 29.07.2024

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering

Kapittel i EØS-avtalen: I. Kjøretøyer

Status

Forordningen ble vedtatt 19. juni 2024 og kom til anvendelse i EU den 10. juli 2024.

Forordningen vil bli sendt på nasjonal høring i august 2024. 

Sammendrag av innhold

I henhold til sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144 skal motorvogner utstyres med flere sikkerhetssystemer, som eksempelvis intelligente fartsassistansesystemer, førertrøtthet- og oppmerksomhetsvarslingssystemer, hendelsesdatainnsamlere (EDR), standardisert grensesnitt for alkolås samt avanserte førerdistraksjonsvarslingssystemer. For å sikre lik implementering og godkjenning av disse systemene er det viktig at dette kommer klart og entydig frem av bilens godkjenningsdokumenter. 

Forordning (EU) 2024/1721 fastsetter derfor harmoniserte maler for informasjons- og typegodkjenningsdokumenter når det gjelder de over nevnte sikkerhetssystemer i motorvogner. Hensikten er at malene skal sikre klarhet, forutsigbarhet - og forenkle det administrative arbeidet for både produsenter og godkjeningsmyndigheter i forbindelse med godkjenning av kjøretøy.

Forordningen inneholder 6 artikler og 5 vedlegg:

Hvert av de fem nevnte sikkerhetssystemene har hver sin modell/mal for informasjonsdokument og typegodkjenningsattest, og artiklene 1-5 viser til hvilket vedlegg som er aktuelt for det respektive sikkerhetssystem. Vedleggene inneholder krav om utseende og innhold i opplysningsskjemaene.

Forordningen kom til anvendelse i EU fra 10. juli 2024. 

Merknader

EU-hjemmel:

Forordningen er vedtatt med hjemmel i Traktaten om den Europeiske Unions Virkemåte (TEUV) artikkel 291.

Rettslige konsekvenser:

Sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144 og typegodkjenningsforordning (EU) 2018/858 er begge implementert i bilforskriften 2022. Forordning (EU) 2024/1721 vil bli implementert i samme forskrift.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere forordningen i norsk regelverk.

Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).

Sakkyndige instansers merknader

Forordningens behandles etter EFTA's hurtigprosedyre, og forelegges derfor ikke noe Spesialutvalg til vurdering.

Vurdering

Forordningen vurderes relevant og akseptabel for Norge av Statens vegvesen

Andre opplysninger

Norge har være representert i fora (EU's tekniske komite for kjøretøy - TCMV) hvor denne forordningen har vært diskutert. 

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2024/1721
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32024R1721

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 20.06.2024
Frist returnering standardskjema:
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: