Husdyrgjødsel i EU-gjødselvare
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/1682 av 4. mars 2024 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1009 med hensyn til behandlet husdyrgjødsel som komponentmateriale i EU-gjødselvarer
Commission Delegated Regulation (EU) 2024/1682 of 4 March 2024 amending Regulation (EU) 2019/1009 of the European Parliament and of the Council as regards adding processed manure as a component material in EU fertilising products
EØS-notat | 19.08.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 20.06.2024
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Landbruks- og matdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: XIV. Gjødsel
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.
Denne endringen åpner opp for å bruke husdyrgjødsel, som overholder bestemte krav, som råvare i EU-gjødselvarer. EU-gjødselvarer er en betegnelse som brukes om gjødselvarer som markedsføres etter EU-gjødselvareforskriften. EU-gjødselvareforskriften tar inn EUs gjødselvareforordning, forordning (EU) 2019/1009.
Husdyrgjødsel er et animalsk biprodukt og krav til behandling av husdyrgjødsel for å redusere fare for smitte til dyr- og mennesker er regulert i animaliebiproduktforskriften. Nylig ble forordning (EU) 1069/2009, som er tatt inn i animaliebiproduktforskriften, endret ved forordning (EU) 2023/1605 for å opprette et sluttpunkt for husdyrgjødsel etter det regelverket. Bare animalske biprodukt som har et sluttpunkt kan benyttes som råvare i EU-gjødselvarer. Det er behov for å følge opp denne endringen i EU-gjødselvareregelverket ved å sette krav til husdyrgjødsel ut fra hensynet som gjødselvareregelverket skal ivareta.
Husdyrgjødsel blir lagt til som tillatt råvare i komponentmaterial kategori 10 (CMC 10). Det stilles krav til prosessering og stabilitet, og vises til krav som gjelder eventuelle tilsetninger. Videre innføres det grenseverdi på PAH på 6 mg/kg tørrstoff, da dette er et stoff som kan dannes under prosessering. Produktene må også merkes med en advarsel om bruk til sensitive vekster om gjødselvaren inneholder mer enn 50 μg klopyralid og aminopyralid per kg tørrstoff. Dette er ugrasmidler, som kan skade sensitive vekster som tomater.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for Mattilsynet eller bransjen. Det er valgfritt for virksomheter om de vil omsette gjødselvare som EU-gjødselvare eller gjødselvare etter nasjonalt regelverk. Alle norske produsenter omsetter i dag etter nasjonalt regelverk, og for disse vil det ikke være en endring.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Mattilsynet og NIBIO har bidratt med bakgrunnskunnskap om aminopyralid og klopyralid i arbeidet med endringen.
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2024/1682 |
Basis rettsaktnr.: | 2019/1009 |
Celexnr.: | 32024R1682 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 14.06.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 26.07.2024 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |