Opinion 05/2024; NPA 2022-10; NPA 2023-105; RMT.0710; RMT.0740

Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) .../... av XXX som endrer forordning (EU) 2015/640 med hensyn til innføring av ytterligere luftdyktighetskrav

Commission Implementing Regulation (EU) .../... of XXX amending Regulation (EU) 2015/640 as regards the introduction of new additional airworthiness requirements

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 18.06.2024

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

EASA gjennomførte høring av NPA 2022-10 i tidsrommet 11. november 2022 – 14. april 2023, og det ble gjennomført en fokusert konsultasjon på NPA 2023-105. Saken skal tas opp i EASA komitemøte 15.-16. oktober 2024. 

Sammendrag av innhold

Regelverket foreslår flere endringer til forordning (EU) nr. 2015/640 og tilhørende AMC og GM (RMT.0710 og RMT.0740). 

Regelverket innfører følgende krav:

  • pålegg om installasjon av et kollisjonsmotstandig drivstoffsystem (CRFS – crash resistant fuel system) på eksisterende helikopter konstruksjoner som fortsatt er i produksjon og ettermontering i eksisterende helikopter som opereres i EASA-medlemsstater.
  • innehavere av designgodkjenning (DOA) skal tilgjengeligjør informasjon om brannsikring av bagasjerom. Dette kreves for å implementere nye ICAO (SARPs - Standards and Recommended Practices) krav  fra ICAO Annex 8 amendment 109. Kravet skal gjelde for fartøyer med første gangs luftdyktighetsbevis (CofA - certificate of airworthiness) etter 2025. Reglene skal også ivareta proporsjonalitet mht. type/størrelse på fartøy.
  • utsetter datoen for implementering av krav om installasjon av system for å motvirke rullebaneoverløp/varslingssystemer (ROAAS - Runway overrun awareness and alerting system). ROAAS skal gjelde for tunge fartøyer (mer enn 5700 kg), med første gangs CofA etter 2025, som benyttes i CAT operasjoner. Kravet foreslås å skulle gjelde fra 1. juli 2026.
  • unntak fra krav om konvertering av klasse D bagasjerom for visse tunge luftfartøy. 

Målet med regelverket er blant annet, å redusere risikoen knyttet til en brann etter ulykker som involverer helikopter. Dette vil gjøre det tryggere og bedre for helikopterpassasjerer ved å redusere sjansen for brann etter en ulykke.

Regelverket inneholder regler om implementeringstid.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Gjennomføring av det nye regelverket vil gjøres gjennom endring av forskrift 18. juni 2015 nr. 719 om ytterligere luftdyktighetsspesifikasjoner for luftfartsselskaper, Part 26 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Implementering av regelverket vil ha økonomisk konsekvenser for helikopter operatører, design- og/eller produksjonsorganisasjoner (DOA og POA).  For helikopter operatører vil implementeringen medføre ekstra driftskostnad grunnet tyngerer drivstoffsystem, redusert rekkervidde, redusert kapasitet i nyttelast og mulige økning i drivstofforbruk. For DOA og POA vil implementeringern medføre ekstra kostnad for utvikling, installasjon og/eller ettermontering av nødvendige designendringer for å være i samsvar med CRFS-kravene.  

Sakkyndige instansers merknader

Luftfartstilsynet vurderer at regelverket er EØS-relevant.

Vurdering

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 2018/1139

Norsk regelverk

Høringsstart: 22.11.2022
Høringsfrist: 13.02.2023
Frist for gjennomføring:

Lenker