Plantevernmiddelrester (MRL) fo. 2024/1355
Kommisjonsforordning (EU) 2024/1355 av 21. mai 2024 som endrer vedlegg II, III og V til forordning (EF) No 396/2005 av Europaparlamentet og Rådet vedrørende grenseverdier for benzovindiflupyr, klorantraniliprol, emamektin, kvinklorak, spiromesifen, og triflumuron i eller på visse produkter
Commission Regulation (EU) 2024/1355 of 21 May 2024 amending Annexes II, III and V to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for benzovindiflupyr, chlorantraniliprole, emamectin, quinclorac, spiromesifen, and triflumuron in or on certain products
EØS-notat | 18.09.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 06.06.2024
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold
Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer
Status
Rettsakten er fastsatt i EU og er under vurdering i EØS-landene.
Sammendrag av innhold
Endringene gjelder implementering av Codex-grenseverdier for plantevernmiddelrester i EU-forordning 396/2005 som gjelder grenseverdier for rester av plantevernmidler i næringsmidler og forvarer. Kvinklorak, spirometifen og triflumuron er ikke godkjent som aktive stoffer i EU/EØS. Benzovindiflupyr, klorantraniliprol og emamektin er godkjent som aktive stoffer i EU/EØS. Det er kun benzovindiflupyr som er godkjent i preparater på det norske markedet.
EFSA ("European Food Safety Authority") har vurdert risikoen for disse Codex-MRL-ene ("CXL-ene") i en vitenskapelig rapport. EU har fortsatt reservasjoner for Codex-kommisjonens forslag til nye grenseverdier for plantevernmiddel/produkt-kombinasjonene emamektin/blomsterkål undergruppe (brokkoli og blomkål) og emamektin/melk.) på bakgrunn av at EFSA hadde identifisert mulig helserisiko for forbruker for disse kombinasjonene i den vitenskaplige rapporten. EU la også ned en reservasjon mot implementering av Codex-grenseverdier foreslått for spirometifen i animalske produkter. For kvinklorak (tranebær og rapsfrø) ble reservasjonene trukket av EU etter at søker hadde levert ny dokumentasjon. Nye Codex-grenseverdier som EFSA har vurdert at er trygge for forbrukere i EU og som EU derfor ikke har lagt ned reservasjoner for, vurderes som trygge. Dette gjelder for visse grenseverdier for benzovindiflupyr, chlorantraniliprole, emamectin, quinclorac, spiromesifen og triflumuron. Disse grenseverdiene implementeres derfor i EU-forordning nr. 396/2005 unntatt hvis de gjelder for produkter som ikke er oppført på vedlegg I til forordning nr. 396/2005 eller hvis Codex-grenseverdien er fastsatt på et lavere nivå enn gjeldende EU-MRL.
De nye grenseverdiene vil gjelde i EU fra 20 dager etter at forordningen er fastsatt i EU. I Norge vil ny MRL bli gjeldende når forordningen fastsettes i norsk regelverk etter at forordningen tas inn i EØS-avtalen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffene har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Forordning (EF) nr. 178/2002, artikkel 5(3) forplikter EU til å vurdere å vurdere å implementere internasjonale standarder som Codex-grenseverdier inn i EUs næringsmiddelregelverk med mindre det er vitenskapelige argumenter eller det vil gi et annet beskyttelsesnivå enn det som er vurdert som hensiktsmessig i EU. EU arbeider for samsvar mellom EU-regelverket for næringsmidler og internasjonale tekniske standarder samtidig som det sikres å opprettholde det høye beskyttelsesnivået i EU.
Basert på EFSAs vitenskaplige rapport og ved vurdering av relevante krav listet i artikkel 14(2) i forordning (EF) nr. 396/2005 har Kommisjonen konkludert med at endringene i grenseverdier som skjer ved denne forordningen er akseptable. The European Food Safety Authority (EFSA) vurderte at de nye grenseverdiene er trygge for europeiske forbrukere og at krav til dokumentasjon var oppfylt.
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.
Siden endringene kun gjelder fastsettelse av høyere grenseverdier ved at Codex-grenseverdier som det har blitt vurdert å være trygge for europeiske forbrukere implementeres i EU-forordning 396/2005 vil endringene gi mindre handelshindringer i forbindelse med import. Fordi det kun fastsettes noen høyere grenseverdier på bakgrunn av Codex-grenseverdier, vil endringene ikke ha noen betydning for eksisterende norske godkjenninger som gjelder bruk av benzovindiflupyr i Norge.
Andre opplysninger
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2024/1355 |
Basis rettsaktnr.: | 396/2005 |
Celexnr.: | 32024R1355 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 24.05.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 05.07.2024 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 28.06.2024 |
Høringsfrist: | 16.08.2024 |
Frist for gjennomføring: |