Utfyllende regler til MiCA-forordningen om gebyrer utstedt av EBA på utstedere av av signifikante eiendelsbaserte token og signifikante e-pengetoken
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/1503 av 22. februar 2024 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/1114 ved å spesifisere gebyrer utstedt av Den europeiske banktilsynsmyndighet på utstedere av av signifikante eiendelsbaserte token og signifikante e-pengetoken
Commission Delegated Regulation (EU) 2024/1503 of 22 February 2024 supplementing Regulation (EU) 2023/1114 of the European Parliament and of the Council by specifying the fees charged by the European Banking Authority to issuers of significant asset-referenced tokens and issuers of significant e-money tokens
EØS-notat | 28.11.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 30.06.2024
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: II. Banker og andre kredittinstitusjoner
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, men ennå ikke tatt inn i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Rettsakten er utfyllende regelverk til forordning (EU) 2023/1114 om markeder for kryptoverdier (MiCA) som foreløpig ikke er innlemmet i EØSavtalen.
MiCA-forordningen del VII kapittel 4 og 5 gir regler om EBAs tilsynsansvar overfor utstedere av signifikante eiendelsbaserte token og signifikante e-pengetoken. Rettsakten gir regler om hvordan EBA skal fastsettelse tilsynsavgift.
Tilsynsavgiften skal for hvert år fastsettes av EBA basert på prinsippet om full kostnadsdekning for utførelsen av EBAs tilsyn ovenfor utstedere av signifikante eiendelsbaserte tokens og signifikante e-pengetokens. Kostnadsestimatet skal ta hensyn til både direkte og indirekte omkostninger, og skal dekke personaleutgifter, utgifter til infrastruktur og driftsutgifter, jf. artikkel 1. Metoden for beregningen av årlige tilsynsavgifter er nærmere angitt i artikkel 2. Av artikkel 3 fremgår det at tilsynsavgiften skal settes på et nivå som dekker de fulle kostnadene som EBA har i forbindelse med tilsynet, og skal forhindre et underskudd og en betydelig akkumulering av overskudd. Artikkel 4 fastsetter regler for betalingen av tilsynsavgiftene, herunder forfallsdato, fakturering, forsinket betaling og kommunikasjonsmidler. Artikkel 5 fastsetter at kostnader som nasjonale tilsynsmyndigheter har hatt i forbindelse med utføring av oppgaver som er delegert fra EBA i henhold til MiCA-forordningen artikkel 138 skal dekkes av EBA når beløpet er avtalt mellom EBA og den nasjonale tilsynsmyndigheten før delegeringen av oppgaven, og beløpet er lavere enn eller likt som den samlede årlige tilsynsavgiften som er betalt til EBA av den aktuelle utstederen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at rettsakten gjelder som norsk lov eller forskrift med de tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten gir regler om hvordan EBA skal fastsettelse tilsynsavgift når det gjelder utstedere av signifikante eiendelsbaserte token og signifikante e-pengetoken. Tilsynsavgiften skal i henhold til rettsakten blant annet dekke kostnader nasjonale tilsynsmyndigheter har hatt i forbindelse med utføring av oppgaver som er delegert fra EBA i henhold til MiCA-forordningen artikkel 138. Forordningen vil ikke medføre nevneverdige økonomiske og administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten.
Vurdering
Finanstilsynet antar at myndigheten til å kreve tilsynsavgift overfor norske utstedere av signifikante eiendelsbaserte token og e-pengetoken vil bli lagt til EFTAs overvåkingsorgan når forordningen tas inn i EØS-avtalen. Finanstilsynet legger til
grunn at rettsakten vil tilpasses for å reflektere at det er EFTAs overvåkingsorgan som har slik myndighet. Ikrafttredelsestidspunkt må
vurderes tilpasses slik at rettsakten trer i kraft tidligst samtidig som MiCA-forordningen i EØS-avtalen. Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2024/1503 |
Basis rettsaktnr.: | (EU) 2023/1114 |
Celexnr.: | 32024R1503 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 11.03.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 01.07.2024 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Til diskusjon |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |