CO2-utslippskrav til person- og varebiler: verdiene for 2022 for beregning av utslipp for fabrikanter av personbiler og varebiler

Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2024/865 av 18. mars 2024 som spesifiserer verdiene knyttet til ytelsen til produsenter og grupper av produsenter av nye personbiler og nye lette nyttekjøretøyer for kalenderåret 2022 i henhold til europaparlamentets- og rådsforordning (EU) 2019/631

Commission Implementing Decision (EU) 2024/865 of 18 March 2024 specifying the values relating to the performance of manufacturers and pools of manufacturers of new passenger cars and new light commercial vehicles for the calendar year 2022 pursuant to Regulation (EU) 2019/631 of the European Parliament and of the Council

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 09.05.2024

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø

Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft

Status

Kommisjonsbeslutningen ble vedtatt 18. mars 2024 og publisert i EU-tidende 20. mars 2024.

Kommisjonsbeslutningen ble tatt inn i EØS-avtalen 25. oktober 2024, beslutning nr. 249/2024. Endringsrettsakt ble vedtatt og kunngjort 04.11.24 (e.i.f. 06.11.24) og Form 1 ble sendt ESA den 05.11.24.

Sammendrag av innhold

I henhold til forordning (EU) 2019/631 skal EU-kommisjonen hvert år fastsette de gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslippene og de spesifikke utslippsmålene for hver fabrikant av nye personbiler og varebiler som er registert i EU, Island og Norge, samt for hver sammenslutning (pool) av fabrikanter. Basert på dette fastsettes hvordan en fabrikant eller en sammenslutning av fabrikanter ligger an i å nå sine respektive utslippsmål.

Beregningene av de gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslippene og de spesifikke utslippsmålene for kalenderåret 2022 baseres på de rapporterende myndigheters detaljerte data om nyregistrerte personbiler og varebiler for dette året. Fristen for å rapportere slike data for det foregående året er 28. februar hvert år. De innrapporterte dataene gjennomgås av Kommisjonen, som ved behov går i dialog med det enkelte land ved spørsmål til datasettene.

Etter at Kommisjonen publiserer de foreløpige dataene, ber de fabrikantene om å kontrollere disse. Dersom en fabrikant eller en pool ikke når sine spesifikke utslippsmål, blir de ilagt en avgift for sine overskridelser. For året 2022 gjaldt dette for én personbilfabrikant. Resultatene for kalenderåret 2022 er spesifisert i vedlegg I for personbilfabrikantene og i vedlegg II for varebilfabrikantene.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Beslutningen foreslås gjennomført i forskrift 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler og tunge kjøretøy (M, N og O). Forskriften implementerer forordning (EU) 2019/631 samt avledede rettsakter.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Ingen av fabrikantene beslutningen omfatter er norske. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).

Sakkyndige instansers merknader

Beslutningen går etter EFTA's hurtigprosedyre, og forelegges derfor ikke noe spesialutvalg til vurdering. Statens vegvesen vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge. 

Vurdering

Det er stor etterspørsel etter elektriske biler i Norge og det vurderes som positivt for markedsadgangen her i landet at det er en fordel for fabrikantene å ha en stor andel null- og lavutslippskjøretøy i sin registreringsportefølje for å nå sine spesifikke utslippsmål. Dette vil bidra til å nå målene om at nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy (elbiler eller hydrogenbiler) i 2025.

Andre opplysninger

Statens vegvesen som registreringsmyndighet rapporterer data om nyregistrerte personbiler og varebiler i Norge i henhold til forordning (EU) 2019/631. 

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2024/865
Basis rettsaktnr.: 2019/631
Celexnr.: 32024D0865

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 20.03.2024
Frist returnering standardskjema: 01.05.2024
Dato returnert standardskjema: 01.05.2024
Dato innlemmet i EØS-avtalen: 25.10.2024
Nummer for EØS-komitebeslutning: 249/2024
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: 26.10.2024
Dato for faktisk gjennomføring: 04.11.2024
Dato varsling til ESA om gjennomføring: 05.11.2024

Lenker