Endring av teknisk standard om rapportering av referanseporteføljer
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/348 av 19. januar 2024 om endring av de tekniske gjennomføringsstandardene fastsatt i gjennomføringsforordning (EU) 2016/2070 når det gjelder referanseporteføljer, rapporteringsmaler og rapporteringsinstruksjoner for rapporteringen nevnt i artikkel 78 nr. 2 i europaparlaments- og rådsdirektiv 2013/36/EU
Commission Implementing Regulation (EU) 2024/348 of 19 January 2024 amending the implementing technical standards laid down in Commission Implementing Regulation (EU) 2016/2070 as regards benchmark portfolios, reporting templates and reporting instructions for the reporting referred to in Article 78(2) of Directive 2013/36/EU of the European Parliament and of the Council
EØS-notat | 30.05.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 29.05.2024
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: II. Banker og andre kredittinstitusjoner
Status
Sammendrag av innhold
Forordningen innebærer en endring av forordning (EU) 2016/2070 om tekniske gjennomføringsstandarder om skjemaer og veiledning som skal
brukes ved rapportering til Den europeiske banktilsynsmyndighet (EBA) og til myndigheter i samsvar med artikkel 78 nr. 2 i
europaparlaments- og rådsdirektiv 2013/36/EU (kapitalkravsdirektivet, CRD). Kredittinstitusjoner som har tillatelse til å benytte interne
modeller (IRB-modeller) til beregning av kapitalkrav for kreditt- og/eller markedsrisiko skal årlig rapportere informasjon om IRB-modellene og modellene som brukes til beregning av forventet tap i henhold til regnskapsstandarden IFRS 9 (IFRS 9-modeller) for utvalgte porteføljer. Hensikten med rapporteringen er å sammenligne parameterne som inngår i disse modellene. Nytt siden forrige rapportering er først og fremst at rapportering av IFRS 9-parametere utvides til å også omfatte porteføljene med antatt høyere mislighold (High Default Portfolio-HDP). Dette medfører at det rapporteres IRB og IFRS 9-modellparametere for de samme porteføljene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift. (Inkorporasjon betyr at det i
lov/forskrift tas inn en bestemmelse om at EU/EØS-forordningen gjelder som norsk lov/forskrift med de tilpasninger som følger av EØSkomitebeslutningen).
Tidligere endringer av Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2016/2070 er gjennomført ved endring av § 2 andre
ledd nr. 37 i CRR/CRD IV-forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Økonomiske og administrative konsekvenser er begrenset til endringer i berørte IT-løsninger i foretakene og i Finanstilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som relevant og akseptabel.
Vurdering
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2024/348 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32024R0348 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 08.03.2024 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |