Plantevernmiddelrester 2024/1077 (D08774705)
Kommisjonsforordning (EU) 2024/1077 av 15. april 2024 om endring av vedlegg II til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til øvre grenseverdier for rester av 2,4-DB, jodsulfuron-metyl, mesotrion og pyraflufen-etyl i eller på visse produkter
Commission Regulation (EU) 2024/1077 of 15th April 2024 amending Annex II to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for 2,4-DB, iodosulfuron-methyl, mesotrione and pyraflufen-ethyl in or on certain products
EØS-notat | 19.09.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 08.05.2024
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: XII. Næringsmidler
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2024/1077 endrer grenseverdier (MRL) for de aktive stoffene 2,4-DB, jodsulfuron-metyl, mesotrion og pyraflufen-etyl i forordning (EF) 396/2005.
Alle stoffene i denne forordningen er godkjent som aktive stoffer i EU/EØS. Jodsulfuron-metyl inngår som aktivt stoff i plantevernmidler som er godkjent brukt i Norge.
Endringene gjelder vurdering av tidligere etterspurt dokmentasjon (confirmatory data) som er levert etter en tidligere revurdering av grenseverdier etter artikkel 12 i forordning (EF) nr. 396/2005 der det ble vurdert å mangle noe dokumentasjon om noen av grenseverdiene.
For stoffet 2,4 -DB har søker gitt de opplysningene som manglet om metabolisme og analysemetodene for bygg, havre, rug og hvete. Det er vurdert at de nåværende MRL-ene i vedlegg II kan opprettholdes og fotnoten med krav innsending av dokumentasjon kan slettes. For flere animalske produkter ble det vurdert at det fortsatt manglet dokumentasjon, og flere av grenseverdier for animalske produkter fastsettes derfor lavere ved produktspesifikk LOQ.
For stoffet jodsulfuron-metyl ble det vurdert at manglende dokumentasjon ikke er levert for mais og linfrø, men fordi disse grenseverdiene allerede var fastsatt ved produktspesifikk LOQ endres ikke grenseverdiene. Fotnotene om manglende dokumentasjon slettes for disse grenseverdiene.Disse endringene har ingen konsekvenser for norske godkjenninger av stoffet.
For stoffet mesotrion er det ikke levert etterspurt dokumentasjon for sukkerrør, og grenseverdien for sukkerrør fastsettes derfor ved den produktspesifikke LOQ samtidig som fotnoten om manglende dokumentasjon slettes.
For stoffet pyraflufen-etyl er det ikke levert manglende dokumentasjon for humle, og denne grenseverdien fastsettes derfor ved produktspesifikk LOQ og fotnoten om manglende dokumentasjon slettes.
De nye grenseverdiene gjelder først fra 6. november 2024, slik at medlemsstater, tredjeland og næringsmiddelbedrifter får tid til å kan tilpasse seg de nye endringene
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er under vurdering av Spesialutvalget for matområdet der berørte departement og Mattilsynet deltar.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR). Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene og LOQ-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper og er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye grenseverdiene som er fastsatt i denne forordningen.
For at produkter som allerede er på markedet før enderingene trer i kraft fortsatt skal kunne markedsføres, prosesseres og omsettes normalt, vil denne forordningen ikke gjelde for produkter som allerede er på markedet før 6. november 2024, som er datoen de nye grenseverdiene blir gjeldende i EU. Forutsatt at forordningen er tatt inn i EØS-avtalen før den datoen, vil grenseverdiene gjelde i Norge fra samme dato. En forutsetning som er oppfylt som gjør at det kan gis en overgangsordning for produkter som allerede er på markedet, er at EFSA har vurdert at det ikke er noen helsefare for forbruker knyttet til de eksisterende grenseverdiene som fastsettes lavere i denne forordningen.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2024/2077 |
Basis rettsaktnr.: | 396/2005 |
Celexnr.: | 32024R1077 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 26.01.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 08.03.2024 |
Dato returnert standardskjema: | 08.05.2024 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 05.07.2024 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 166/2024 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 21.05.2024 |
Høringsfrist: | 02.07.2024 |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | 08.07.2024 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 16.07.2024 |