Plantevernmiddelrester 2024/1078
Kommisjonsforordning (EU) 2024/1078 av 15. april 2024 som endrer vedlegg II og IV til forordning (EF) No 396/2005 av Europaparlamentet og Rådet vedrørende grenseverdier for azoksystrobin, flonikamid, isofetamid, mefentriflukonazol, metazaklor, pyrimetanil og kvartssand i eller på visse produkter
Commission Regulation (EU) 2024/1078 of 15 April 2024 amending Annexes II and IV to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for azoxystrobin, flonicamid, isofetamid, mefentrifluconazole, metazachlor, pyrimethanil and quartz sand in or on certain products
EØS-notat | 16.07.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 03.05.2024
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold
Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Alle stoffene, azoksystrobin, flonikamid, isofetamid, mefentriflukonazol, metazaklor, pyrimetanil og kvartssand, er godkjent som aktive stoffer i EU/EØS. Azoksystriobin, flonikamid, mefentruflukonazol og pyrimetanil inngår i preparater som er godkjent brukt i Norge.
Endringene gjelder søknader om grenseverdier og revurdering av en midlertidig oppføring på vedlegg IV til forordning 396/2005 som lister stoffer som det er vurdert at det ikke er nødvendig å fastsette grenseverdier for. Standardgrenseverdien på 0,01 mg/kg gjelder ikke for stoffer som er oppført på vedlegg IV.
Kvartssand har vært midlertidig oppført på vedlegg IV som lister stoffer som det er vurdert at det ikke er nødvendig å fastsette grenseverdier for. Det er ble bestemt på bakgrunn av resultater fra en nylig revurdering av stoffet kvartssand som aktivt stoff, at det kan beholdes på vedlegg IV.
For azoksystrobin fastsettes det en høyere grenseverdi for humle på bakgrunn av en MRL-søknad.
For flonikamid fastsettes det høyere grenseverdier for kinakål, grønnkål, kålrot og bladkål (andre) på bakgrunn av MRL-søknader.
For isofetamid fastsettes det høyere grenseverdier for salat og salatplanter (unntatt salat).
For mefentriflukonazol fastsettes det høyere grenseverdier for sitrusfrukter, hasselnøtter, pistasjnøtter, jordbær, andre små frukter og bær, bordoliven, kaki, andre rot- og knollgrønnsaker unntatt sukkerroer, tomater, paprika/paprika, auberginer, gresskarfamilien med spiselig skall, gresskarfamilien med uspiselig skall, blomstrende kålvekster, rosenkål, hodekål, ruccola, babybladvekster, spinat, urter og spiselige blomster, bønner uten belg, erter uten belg, kardoner, selleri, fennikel, jordskokk, rabarbra, belgfrukter, linfrø, valmuefrø, soyabønner, sennepsfrø, gold of pleasure seed, oliven til oljeproduksjon, humle, svinelever og svin (andre).
Det fastsettes nye høyere grenseverdier for mefentriflukonazol i linser, lupiner og belgfrukter (andre) på bakgrunn av MRL-søknader. Det ble også søkt om nye høyere grenseverdier for mefentriflukonazol i hasselnøtter, bønner og soyabønner, men det ble vurdert å ikke være tilstrekkelig dokumentasjon til å fastsette nye MRL-er for disse produktene.
Forordningen fastsetter også nye grenseverdier for metazaklor i purre og honning på bakgrunn av en MRL-søknad.
For pyrimetanil fastsettes det grenseverdier spisedruer, honning, hvitløk og honning på bakgrunn av MRL-søknader. Søker har levert dokumentasjon om en analysemetode for honning og har nå blitt vurdert at det er en tilstrekkelig validert analysemetode for pyrimetanil i honning.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2024/1078 |
Basis rettsaktnr.: | 396/2005 |
Celexnr.: | 32024R1078 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 26.01.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 08.03.2024 |
Dato returnert standardskjema: | 03.05.2024 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 05.07.2024 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 166/2024 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 21.05.2024 |
Høringsfrist: | 02.07.2024 |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | 08.07.2024 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 16.07.2024 |