Utfyllende regler om metodikk for renterisiko
Delegert kommisjnsforordning (EU) 2024/857 av 1. desember 2023 som utfyller europaparlaments- og rådsdirektiv 2013/36/EU med hensyn til tekniske reguleringsstandarder som spesifiserer en standardisert metodikk og en forenklet standardisert metodikk for å evaluere risikoen som oppstår fra potensielle endringer i rentesatser som påvirker både den økonomiske verdien av egenkapital og netto renteinntekter til en institusjons aktiviteter utenom handelsporteføljevirksomhet.
Commission Delegated Regulation (EU) 2024/857 of 1 December 2023 supplementing Directive 2013/36/EU of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying a standardised methodology and a simplified standardised methodology to evaluate the risks arising from potential changes in interest rates that affect both the economic value of equity and the net interest income of an institution’s non-trading book activities
EØS-notat | 31.05.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 06.05.2024
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:
Kapittel i EØS-avtalen:
Status
Forordningen trer i kraft i EU 14. mai 2024. Den vil tre i kraft i Norge etter at den er tatt inn i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordningen er utfyllende regelverk til direktiv 2013/36/EU (CRD - Capital Requirement Directive) om tilsyn med banker, kredittforetak og finansieringsforetak.
Forordningen har utfyllende bestemmelser om renterisiko knyttet til institusjoners ordinære virksomhet utenom handelsporteføljevirksomheten. For den ordinære virksomheten spesifiserer forordningen en standardisert metodikk og en forenklet standardisert metodikk for å måle effekter som påvirker både den økonomiske verdien av institusjonens egenkapital og netto renteinntekter som følge av mulige endringer i rentesatser. Med forenklet standardisert metodikk skal det tas hensyn til at mindre og ikke-komplekse institusjoner normalt sett har behov for enklere styringssystemer og at de har mindre ressurser.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i § 2 andre ledd i CRR/CRD-IV forskriften. (Inkorporasjon betyr at det i lov/forskrift tas inn en bestemmelse om at EU/EØS-forordningen gjelder som norsk lov/forskrift med de tilpasninger som følger av EØS-komitebeslutningen).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det forventes ikke betydelige konsekvenser for foretakene da det antas at foretakenes eksisterende metodikk og modeller for å måle renterisiko i den ordinære bankvirksomheten i stor grad er tilpasset forordningen så langt kravene vurderes å være relevante for praksisen i det norske rentemarkedet.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som relevant og akseptabel. Som det antydes under foregående punkt, inneholder forordningen likevel krav til metodikk som er av en karakter, omfang og kompleksitet som gjør at deler kan ses som lite tilpasset praksisen i det norske rentemarkedet.
Vurdering
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2024/857 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32024R0857 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 06.12.2023 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |