Utfyllende regler om renterisikosjokk

Kommisjonsforordning (EU) 2024/856 av 1. desember 2023 som supplerer Europaparlamentets og rådets direktiv 2013/36/EU med hensyn til regulatoriske tekniske standarder som spesifiserer sjokkscenariene for tilsyn, felles modellering og parametriske forutsetninger og hva som utgjør en stor nedgang

Commission Delegated Regulation (EU) 2024/856 of 1 December 2023 supplementing Directive 2013/36/EU of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying the supervisory shock scenarios, the common modelling and parametric assumptions and what constitutes a large decline

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 06.05.2024

Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester

Kapittel i EØS-avtalen: II. Banker og andre kredittinstitusjoner

Status

Forordningen trer i kraft i EU 14. mai 2024. Den vil tre i kraft i Norge etter at den er tatt inn i EØS-avtalen.

Sammendrag av innhold

Forordningen er utfyllende regelverk til direktiv 2013/36/EU (CRD - Capital Requirement Directive) om tilsyn med banker, kredittforetak og finansieringsforetak.

Forordningen har utfyllende bestemmelser om renterisiko knyttet til institusjoners ordinære virksomhet utenom handelsporteføljevirksomheten. For den ordinære virksomheten spesifiserer forordningen en standardisert metodikk og en forenklet standardisert metodikk for å måle effekter som påvirker både den økonomiske verdien av institusjonens egenkapital og netto renteinntekter som følge av mulige endringer i rentesatser. Med forenklet standardisert metodikk skal det tas hensyn til at mindre og ikke-komplekse institusjoner normalt sett har behov for enklere styringssystemer og at de har mindre ressurser.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i § 2 andre ledd i CRR/CRD-IV forskriften. (Inkorporasjon betyr at det i lov/forskrift tas inn en bestemmelse om at EU/EØS-forordningen gjelder som norsk lov/forskrift med de tilpasninger som følger av EØS-komitebeslutningen).

Økonomiske og administrative konsekvenser

Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere. Se neste punkt som kan medføre en lite hensiktsmessig konsekvens.

Sakkyndige instansers merknader

Finanstilsynet har vurdert rettsakten som relevant, men det vurderes som lite hensiktsmessig at tabellene i forordningens annex del A ikke inkluderer norske kroner (NOK). I tabellene spesifiseres kalibreringsnivået på rentesjokket for de ulike stresscenarioene for alle EU-land med flere. Det bør vurderes om en tilpasningstekst skal tas inn for å spesifisere kalibreringsnivået for NOK også. Alternativet vil være at hver enkelt institusjon selv må beregne de ulike rentesjokkene i tråd med metoden som er beskrevet i del B av annex. Et slikt alternativ vurderes som lite hensiktsmessig da det særlig for mange mindre institusjoner medfører en unødvendig byrde. 

Vurdering

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2024/856
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32024R0856

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 06.12.2023
Frist returnering standardskjema:
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker