Utfyllende regler om renterisikosjokk
Kommisjonsforordning (EU) 2024/856 av 1. desember 2023 som supplerer Europaparlamentets og rådets direktiv 2013/36/EU med hensyn til regulatoriske tekniske standarder som spesifiserer sjokkscenariene for tilsyn, felles modellering og parametriske forutsetninger og hva som utgjør en stor nedgang
Commission Delegated Regulation (EU) 2024/856 of 1 December 2023 supplementing Directive 2013/36/EU of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying the supervisory shock scenarios, the common modelling and parametric assumptions and what constitutes a large decline
EØS-notat | 31.05.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 06.05.2024
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: II. Banker og andre kredittinstitusjoner
Status
Forordningen trer i kraft i EU 14. mai 2024. Den vil tre i kraft i Norge etter at den er tatt inn i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordningen er utfyllende regelverk til direktiv 2013/36/EU (CRD - Capital Requirement Directive) om tilsyn med banker, kredittforetak og finansieringsforetak.
Forordningen har utfyllende bestemmelser om renterisiko knyttet til institusjoners ordinære virksomhet utenom handelsporteføljevirksomheten. For den ordinære virksomheten spesifiserer forordningen en standardisert metodikk og en forenklet standardisert metodikk for å måle effekter som påvirker både den økonomiske verdien av institusjonens egenkapital og netto renteinntekter som følge av mulige endringer i rentesatser. Med forenklet standardisert metodikk skal det tas hensyn til at mindre og ikke-komplekse institusjoner normalt sett har behov for enklere styringssystemer og at de har mindre ressurser.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i § 2 andre ledd i CRR/CRD-IV forskriften. (Inkorporasjon betyr at det i lov/forskrift tas inn en bestemmelse om at EU/EØS-forordningen gjelder som norsk lov/forskrift med de tilpasninger som følger av EØS-komitebeslutningen).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere. Se neste punkt som kan medføre en lite hensiktsmessig konsekvens.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som relevant, men det vurderes som lite hensiktsmessig at tabellene i forordningens annex del A ikke inkluderer norske kroner (NOK). I tabellene spesifiseres kalibreringsnivået på rentesjokket for de ulike stresscenarioene for alle EU-land med flere. Det bør vurderes om en tilpasningstekst skal tas inn for å spesifisere kalibreringsnivået for NOK også. Alternativet vil være at hver enkelt institusjon selv må beregne de ulike rentesjokkene i tråd med metoden som er beskrevet i del B av annex. Et slikt alternativ vurderes som lite hensiktsmessig da det særlig for mange mindre institusjoner medfører en unødvendig byrde.
Vurdering
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2024/856 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32024R0856 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 06.12.2023 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |