Endring av utfyllende regler til EMIR om utvidelse av midlertidige lettelser om sikkerhetsstillelse for OTC-derivater
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/818 av 28. november 2023 om endring av de regulatoriske tekniske standarder fastsatt i delegert forordning (EU) nr. 153/2013 med hensyn til utvidelse av midlertidige nødtiltak om krav til sikkerhet for sentrale motparter
Commission Delegated Regulation (EU) 2024/818 of 28 November 2023 amending the regulatory technical standards laid down in Delegated Regulation (EU) No 153/2013 as regards the extension of temporary emergency measures on CCP collateral requirements
EØS-notat | 20.06.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 26.03.2024
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Beslutningen er fattet av EU-kommisjonen 28. november 2023 og publisert i Official Journal 6. mars 2024.Anvendelsesdato i EU er fra 7. februar 2024. Beslutningen er inntatt i EØS-avtalen gjennom hurtigprosedyre.
Sammendrag av innhold
Hovedrettsakten EMIR (forordning (EU) No 648/2012) gir regler om clearingplikt for OTC-derivater og rapporteringsplikt for derivathandler til transaksjonsregistre. Videre gir EMIR foretaksregler om sentralemotparter og transaksjonsregistre. EMIR hovedrettsakten er gjennomført i verdipapirhandelloven § 13-1 og ble satt i kraft i juli 2017.
Forordning (EU) 2024/818 endrer kommisjonsforordning (EU) 151/2013 og forlenger hastetiltak knyttet til krav til sikkerhet for sentrale motparter.
Forordning (EU) 153/2013 gir regler blant annet om hvilke typer sikkerhetsstillelse sentrale motparter kan akseptere fra sine clearingmedlemmer. EU-kommisjonen vedtok 21. oktober 2022 en utvidelse slik at visse offentlige garantier kan anses som tilstrekkelig likvide til å kunne aksepteres som sikkerhet. For derivatkontrakter som er knyttet til produksjon av, handel i, levering av eller transport av elektrisitet eller naturgass, er det dermed ikke krav om at bankgarantier som stilles som sikkerhet overfor en sentral motpart, må være fullt ut sikret med egen sikkerhet. Begge utvidelsene skulle gjelde i tolv måneder fra forordningen trådte i kraft og forlenges nå til 7. september 2024.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Kommisjonsforordningen er gjort til del av EØS-avtalen og er inntatt i verdipapirforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Beslutningen vil ikke ha nevneverdige økonomiske eller administrative negative konsekvenser, men innebære en lettelse for aktørene.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet finner rettsakten relevant og akseptabel.
Vurdering
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2024/818 |
Basis rettsaktnr.: | 648/2012 |
Celexnr.: | 32024R0818 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 01.12.2023 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | 01.12.2023 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 12.06.2024 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 130/2024 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | 19.06.2024 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 20.06.2024 |