Plantevernmiddelrester fo. 2024/1318 MRL

Kommisjonsforordning (EU) 2024/1318 av 15. mai 2024 som endrer vedlegg II til forordning (EF) No 396/2005 av Europaparlamentet og Rådet vedrørende grenseverdier for protiokonazol i eller på visse produkter

Commission Regulation (EU) 2024/1318 of 15 May 2024 amending Annex II to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels prothioconazole in or on certain products

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 18.03.2024

Spesialutvalg: Matområdet

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold

Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer

Status

Rettsakten er fastsatt i EU og er under vurdering i EØS-landene.

Sammendrag av innhold

Protiokonazol er godkjent som aktivt stoff i EU/EØS. Protiokonazol er også godkjent brukt i Norge. Endringene skjer i forbindelse med en MRL-søknad om endring av eksisterende grenseverdier for sukkerbeterøtter og sikorirøtter. Tilgjengelige restforsøk for sukkerbeterrøtter gir grunnlag for en ny MRL på 0.03 mg/kg for sukkerbeterøtter og denne ble ekstrapolert også til sikorirøtter. The European Food Safety Authority (EFSA) vurderte at de nye grenseverdiene er trygge for europeiske forbrukere og at krav til dokumentasjon var oppfylt. Det ble derfor besluttet å fastsette grenseverdiene det var søkt om. Det var ikke nødvendig å endre grenseverdier for animalske produkter fordi disse allerede var fastsatt høyt nok ved tidligere implementering av CODEX-grenseverdier for stoffet. De nye grenseverdiene vil gjelde i EU 20 dager etter at forordningen er fastsatt i EU. I Norge vil ny MRL bli gjeldende når forordningen fastsettes i norsk regelverk etter at forordningen tas inn i EØS-avtalen. 

Merknader

Rettslige konsekvenser

Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.  

Økonomiske og administrative konsekvenser

Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten   

• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet   

• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet  

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffene har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.   

Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.

Siden endringene kun gjelder fastsettelse av høyere grenseverdier for sukkerbete og sikorirøtter i forbindelse med MRL-søknader, har ikke endringene noen betydning for eksisterende norske godkjenninger av bruk av stoffet. Det er kun når det fastsettes lavere grenseverdier for stoffer som er godkjent brukt i Norge at det er behov for å sjekke om endringene vil ha konsekvenser for eksisterende norske godkjenninger. 

Andre opplysninger

Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:   

https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN  

EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).  

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2024/1318
Basis rettsaktnr.: 396/2005
Celexnr.: 32024R1318

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 01.03.2024
Frist returnering standardskjema: 12.04.2024
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 16.05.2024
Høringsfrist: 27.06.2024
Frist for gjennomføring:

Lenker