Reduksjon av CO2-utslipp: endringsbestemmelser for hybridbiler med ekstern lading
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2024/766 av 1. mars 2024 om endring av gjennomføringsbeslutning (EU) 2019/1119 med hensyn til beregningen av CO2-besparelsen og den statistiske marginen for visse hybridelektriske kjøretøyer med ekstern lading
Commission Implementing Decision (EU) 2024/766 of 1 March 2024 amending Implementing Decision (EU) 2019/1119 as regards the calculation of the CO2 savings and of the statistical margin for certain not off-vehicle charging hybrid electric passenger cars
EØS-notat | 05.08.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 07.03.2024
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft
Status
Beslutningen ble vedtatt 1. mars 2024 og kom til anvendelse i EU fra 25. mars 2024.
Beslutningen ble tatt inn i EØS-avtalen 05.07.24, beslutning nr. 175/2024.
Endringsforskrift ble vedtatt 5. august 2024 og Form 1 ble sendt ESA samme dag. Endringsforskriften trer i kraft 7. august 2024.
Sammendrag av innhold
Ved Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2019/1119 av 28. juni 2019 fikk en pool av søkere godkjent effektive utvendige lys med lysemitterende dioder til bruk i kjøretøy m.m. som en CO₂-utslippsreduserende, innovativ teknologi.
En av de tidligere søkerne, BMW, har nå bedt Kommisjonen om alternativt å kunne beregne CO₂-reduksjonen i tråd med prinsippene i forordning (EU) 2017/1151. Dette er en anerkjent, men noe enklere prosedyre.
Kommisjonen har godkjent BMW's forespørsel, og nærværende Kommisjonsbeslutning (EU) 2024/766 endrer derfor tidligere beslutning 2019/1119 slik at det gis adgang for å kunne beregne CO₂-besparelser etter den alternative metoden.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen foreslås gjennomført i forskrift om krav til CO₂-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler av 2018. I tråd med tidligere avklaringer knyttet til slike beslutninger er det ikke behov for å sende disse på offentlig høring.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Beslutningen behandles etter EFTA's hurtigprosedyre, og forelegges derfor ikke noe Spesialutvalg til vurdering. Beslutningen vurderes imidlertid relevant og akseptabel for Norge av Statens vegvesen.
Vurdering
Se EØS-notat knyttet til beslutning (EU) 2019/1119.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2024/766 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32024D0766 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 05.03.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 16.04.2024 |
Dato returnert standardskjema: | 16.04.2024 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 05.07.2024 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 175/2024 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |