BAT-konklusjoner for smed- og støperiindustrien
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2024/2974 av 29. november 2024 om etablering av BAT-konklusjoner for smed- og støperiindustri etter europaparlaments- og rådsdirektiv 2010/75/EU
Commission Implementing Decision (EU) 2024/2974 establishing best available techniques (BAT) conclusions under Directive 2010/75/EU on industrial emissions, for the smitheries and foundries industry
EØS-notat | 12.12.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 14.11.2024
Spesialutvalg: Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft
Status
BAT-konklusjonen ble vedtatt 29. november 2024 og publisert i EUs lovtidende 6. desember 2024.
Sammendrag av innhold
Direktiv 2010/75/EU (industriutslippsdirektivet) erstatter direktiv 2008/1/EF om integrert forebygging og bekjempelse av forurensing (IPPC-direktivet). Industriutslippsdirektivet trådte i kraft i EU 6. januar 2013, og det ble i 2016 vedtatt at direktivet tas inn i EØS-avtalen. Industriutslippsdirektivet er gjennomført i forurensningsforskriften og avfallsforskriften i norsk rett, og trådte i kraft1. august 2016.
Bruk av beste tilgjengelige teknikker (Best Available Techniques – BAT) til å forebygge og begrense forurensning er et grunnleggende prinsipp i direktivet. Direktivet bestemmer at BAT-konklusjoner skal være referanse når det skal settes vilkår for tillatelse som omfattes av direktivet. EU utarbeider BAT-referansedokumenter (BREF) hvor det fremgår hva som kan regnes som beste tilgjengelige teknikker for industrivirksomhet. BREF utarbeides i samsvar med artikkel 13 i direktivet.Den viktigste delen av BREF er BAT-konklusjonene, somvedtas gjennom en komiteprosedyre med medlemslandene, jf.artikkel 75 ("artikkel 75-komiteen").
BAT-konklusjonene inneholder utslippsgrenser til luft og vann som er juridisk bindende, såkalte BAT-AEL. BAT-konklusjonene er en egen rettsakt (Commission Implementing Decision/Kommisjonsvedtak).BAT-konklusjoner skalligge til grunn for fastsettelse av vilkår i tillatelser til virksomheter som omfattes av direktivet. Forurensningsmyndigheten skalsikre at vilkår i tillatelser til virksomheter som omfattes av BAT-konklusjonervurderes og om nødvendig oppdateres, ogat virksomheteneoverholder disse innen fire år etter at BAT-konklusjoner er offentliggjort, jf. IED Art. 21 pkt 3.
BAT-konklusjonene for smed- og støperiindustri omfatter følgende virksomheter:
- smiing med hammere med en slagenergi på over 50 kilojoule per hammer når den anvendte varmeytelse er på over 20 MW,
- drift av jern- og stålstøperier med en produksjonskapasitet på over 20 tonn per dag,
- Bearbeiding av ikke-jernholdige metaller: Smelting, inklusive framstilling av legeringsmetaller, av ikke-jernmetaller, herunder gjenvinningsprodukter og drift av støperier for ikke-jernholdige metaller med en smeltekapasitet på over 4 tonn per dag for bly og kadmium eller 20 tonn per dag for alle andre metaller
Dokumentet adresserer forpliktende utslippsnivåer til luft og vann (BAT-AEL), samt BAT assosierte miljøprestasjonsnivå (BAT-AEPL) for energiforbruk, vannforbruk, avfall til deponering og gjenbruk av sand. Videre beskrives BAT for bl.a. miljøstyring, generell utslippsminimering, overvåking av utslipp, energieffektivisering og støy.
BAT-AEL i denne Kommisjonsbeslutningen omfatter flere komponenter og lavere nivåer enn i tidligere BAT-referansedokument fra 2005.
Merknader
Rettslige konsekvenser
BAT-konklusjoner som er tatt inn i EØS-avtalen skal legges til grunn ved fastsetting av vilkår i tillatelse etter forurensningsloven. BAT-konklusjonene vil også bli publisert på hjemmesidene til Miljødirektoratet.
Økonomiske og administrative konsekvenser
I Norge er det rundt sju anlegg som omfattes av de aktuelle BAT-konklusjonene. Miljødirektoratet er myndighet for disse anleggene.
Fra det tidspunkt BAT-konklusjonene blir publisert må tillatelser som omfattes av konklusjonene vurderes på nytt og vilkårene oppdateres. Fastsatte vilkår må overholdes av virksomheten innen fire år, jf. IED art. 21 pkt. 3. Noen virksomheter kan få utfordringer med å overholde kravene uten nye tiltak, men de fleste virksomhetene har utslippsnivåer som allerede ligger under BAT-AEL, for de stoffene vi kjenner til. Nye krav vil dermed ikke gi noen vesentlig endring i utslippsnivåer.
Det er ikke ventet at innføring av BAT-konklusjonen vil medføre vesentlige økte administrative byrder.
Sakkyndige instansers merknader
EØS-notatet er ikke forelagt spesialutvalget siden eventuelle endringer i norsk regelverk anses minimale/tekniske/uproblematiske, og at det derfor ikke anses nødvendig å forelegge det for spesialutvalget.
Vurdering
Rettsakten er vurdert som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2024/2974 |
Basis rettsaktnr.: | 2010/75/EU |
Celexnr.: | 32024D2974 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 22.10.2024 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |