Endringer i ETS-fleks for Malta og Sverige
Kommisjonsbeslutning (EU) 2024/1884 av 10. juli 2024 om endringer i kommisjonsbeslutning (EU) 2020/2126 om samlet antall slettede klimakvoter som kan tas i betraktning i medlemsstatenes oppgjør under forordning (EU) 2018/842
COMMISSION IMPLEMENTING DECISION (EU) 2024/1884 of 10 July 2024 amending Commission Implementing Decision (EU) 2020/2126 as regards the total quantities of cancelled EU ETS allowances that may be taken into account for certain Member States compliance under Regulation (EU) 2018/842 of the European Parliament and of the Council
EØS-notat | 20.11.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 05.11.2024
Spesialutvalg: Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Protokoll 31 om samarbeid på særlige områder utenfor de fire friheter
Kapittel i EØS-avtalen:
Status
Rettsakten ble publisert i EUs lovtidende (Official Journal) 11. juli 2024 og trådte i kraft 20 dager senere.
Rettakten er til vurdering i EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Rettsakten inngår som en del av klimaregelverket som EU trenger for å sikre oppfyllelse av sitt klimamål for 2030.
EUs klimaregelverk er delt i tre pilarer;
- kvotesystemet, som setter et tak på utslipp fra industri, kraftproduksjon, petroleumsutvinning, luftfart - og fra 2024 - skipsfart, se direktiv 2003/87/EF.
- innsatsfordelingsforordningen, som etablerer nasjonale mål for utslippskutt fra transport, jordbruk, oppvarming av bygninger, avfall samt deler av industri og petroleum som ikke inngår i kvotesystemet, se forordning (EU) 2018/842
- regelverket om bokføring av utslipp og opptak i skog og andre arealer, som etablerer nasjonale mål for opptak fra skog og arealbruk i perioden 2021-2030, se forordning (EU) 2018/841.
Rettsakten som omhandles i dette EØS-notatet knytter seg til den andre pilaren (innsatsfordelingen) og de nasjonale målene for utslippskutt.
Forordning (EU) 2018/842 (innsatsfordelingsforordningen) etablerer nasjonale mål for utslippskutt. Innsatsfordelingsforordningen inneholder også regler for hvordan de nasjonale målene skal regnes om til utslippsbudsjetter for hvert av årene i perioden 2021-2030. Landene kan sørge for etterlevelse av sine utslippsbudsjetter gjennom kutt i innenlandske utslipp, eller ved å utnytte ulike former for fleksibilitet i regelverket, for eksempel gjennom kjøp av overskudd fra land som har overoppfylt sitt utslippsbudsjett.
Kommisjonsbeslutning (EU) 2020/2126 utfyller innholdet i innsatsfordelingsforordningen. Vedlegg III til denne rettsakten omhandler én spesifikk form for fleksibilitet (omtalt som ETS-fleksibilitet) som åpner for at utvalgte land kan bruke et begrenset antall klimakvoter fra EUs kvotesystem for virksomheter til å oppfylle sine utslippsbudsjetter under innsatsfordelingen for perioden 2021-2030. Vedlegg III lister opp hvilke land som kan benytte hvor mange kvoter fra EUs kvotesystem til å oppfylle sine mål i denne perioden.
Rettsakten som er tema for dette EØS-notatet går kun ut på å endre Vedlegg III til kommisjonsbeslutning (EU) 2020/2126.
For det første økes Malta sin adgang til ETS-fleksibilitet fra 204 120 til 510 300 klimakvoter fra EUs kvotesystem.
For det andre får Sverige adgang til å bruke inntil 5 187 421 klimakvoter fra EUs kvotesystem til å oppfylle sine forpliktelser under innsatsfordelingen. Sverige har kvalifisert for ETS-fleksibilitet siden 2021, men var opprinnelig ikke oppført i vedlegg III da Sverige ikke hadde bedt om å få tilgang til denne formen for fleksibilitet.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever ikke gjennomføring i norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har ikke vært behandlet i Spesialutvalget for miljø, da rettsakten ikke har konsekvenser for Norge.
Vurdering
Gjennom forordning (EU) 2023/857 (endringer i innsatsfordelingen) ble det åpnet for at Malta kunne øke sin bruk av kvoter fra EUs kvotesystem til å oppfylle sine mål under innsatsfordelingen og at land som kvalifiseres for bruk av kvoter, men som ikke tidligere har valgt å utnytte tilgangen fullt ut, kan be om å få bruke kvoter. Det er kun Malta og Sverige som har valgt å endre bruken av kvoter fra kvotesystemet. Som følge av Maltas og Sveriges beslutninger er det behov for å endre vedlegg III til kommisjonsbeslutning 2020/2126. Dette gjøres gjennom beslutning (EU) 2024/1884, dvs. rettsakten som er tema for dette EØS-notatet.
Norges vurdering er at rettsakten ikke er å anse som EØS-relevant (dvs. at den faller utenfor EØS-avtalens forpliktende deler) ettersom den utgjør en del av rammeverket for samarbeid på statlig nivå for å oppfylle EUs felles utslippsmål. Kommisjonen har heller ikke merket rettsakten "Tekst med EØS-relevans".
Gjennom EØS-komitébeslutning nr. 269/2019 besluttet Island og Norge imidlertid å delta i forordning (EU) 2018/842 (innsatsfordelingsforordningen for perioden 2021-2030) gjennom EØS-avtalens protokoll 31 om frivillig samarbeid utenfor de fire friheter. EU besluttet i 2020 å forsterke sitt klimamål for 2030. Som følge av det forsterkede klimamålet har EU vedtatt forordning (EU) 2023/857 om endringer i innsatsfordelingsforordningen for perioden 2021-2030. Hovedgrepet i endringene er at det fastsettes mer ambisiøse utslippsbudsjetter for medlemsstatene. Island og Norge er nå i dialog med EU-kommisjonen om vilkårene for fortsatt deltakelse i innsatsfordelingen, dvs. om også forordning (EU) 2023/857 skal innlemmes i EØS-avtalens protokoll 31.
Klima- og miljødepartementets vurdering er at beslutning (EU) 2024/1884 kan innlemmes i EØS-avtalens protokoll 31 samtidig med forordning (EU) 2023/857 dersom det blir enighet mellom EU, Island og Norge om å innlemme forordningen i EØS-avtalens protokoll 31.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2024/1884 |
Basis rettsaktnr.: | (EU) 2020/2126 |
Celexnr.: | 32024D1884 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 17.07.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 06.11.2024 |
Dato returnert standardskjema: | 19.11.2024 |
EØS-relevant: | Nei |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |