Forordning (EU) 2024/1109 om kontinuerlig luftdyktighet for sertifiserte ubemannede luftfartøy

Kommisjonsforordning (EU) 2024/1109 av 10. april 2024 som fastsetter regler for anvendelse av Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/1139 når det gjelder krav til kompetent myndighet og administrative prosedyrer for sertifisering, tilsyn og håndheving av kontinuerlig luftdyktighet av sertifiserte ubemannede luftfartøysystemer, og endring av implementeringsforordning (EU) 2023/203

COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2024/1109 of 10 April 2024 laying down rules for the application of Regulation (EU) 2018/1139 of the European Parliament and of the Council as regards competent authority requirements and administrative procedures for the certification, oversight and enforcement of the continuing airworthiness of certified unmanned aircraft systems, and amending Implementing Regulation (EU) 2023/203

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 25.11.2024

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Forordning (EU) 2024/1109 ble vedtatt av Europakommisjonen 10. april 2024 som del av en regelverkspakke på fem forordninger om sertifisering av ubemannede luftfartøysystemer og bruk av VTOL-fartøyer. Utkast til disse forordningene er utarbeidet av EASA  og publisert som EASA opinion 03/2023. 

Sammendrag av innhold

Forordning (EU) 2024/1109 etablerer regler for den kompetente myndighetens tilsyn med vedlikeholdet av sertifiserte ubemannende luftfartøysystemer (RMT.0230). Forordningen henger sammen med forordning (EU) 2024/1107 som etablerer regler om utførelsen av slikt vedlikehold av sertifiserte ubemannende luftfartøysystemer. Forordning (EU) 2024/1107 er omtalt i eget EØS-notat.

Disse forordningene representerer første trinn i etablering av felleseuropeiske regler for droner i såkalt "sertifisert kategori". De felleseuropeiske reglene for luftfart med ubemannede luftfartøyer er utarbeidet etter et risikobasert prinsipp. Reguleringen er tilpasset risikoen operasjonen utgjør for omgivelsene, fremfor skillet mellom privatflyging og kommersiell flyging som ellers finnes i reglene for annen luftfart. Sertifisert kategori vil gjelde operasjonene med høyest risiko. Reglene her vil komplettere reglene som alt er etablert om droner i "åpen" og i "spesifikk" kategori i forordningene 2019/945 og 2019/947.

Reglene i forordning (EU) 2024/1109 om de kompetente myndighetens tilsyn med vedlikeholdet av sertifiserte ubemannende luftfartøysystemer, er lik de eksisterende felleseuropeiske regler om slik tilsynsvirksomhet for andre områder av den sivil luftfart. Det vil si at reglene etablerer krav til tilsynsmyndighetens organisering og styringsystem (management system), etablering av tilsynsprogram og utførelsen av tilsyn inkl. kategorisering av avvik, tilsynreaksjoner og lukking av avvik.

I tillegg inneholder forordning (EU) 2024/1109 en mindre endring av forordning (EU) 2023/203. Denne endringen gjør kun forordning (EU) 2023/203 om informasjonssikkerhet gjeldende også for den kompetente myndighetens tilsynsoppgaver etter (EU) 2024/1109. 

Merknader

Hjemmel i EF-traktaten

De nye reglene vil bli hjemlet i forordning (EU) 2018/1139 (ny EASA basisforordning), som igjen er hjemlet i TFEU artikkel 100.

Rettslige konsekvenser

Forordning (EU) 2024/1109 anses EØS relevant og må gjennomføres i Norge. Dette vil skje på forskriftsnivå. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Forordning (EU) 2024/1109 vil direkte gjelde Luftfartstilsynet som er kompetent myndighet for slik sivil luftfart i Norge. I dag finnes det ikke regler om vedlikehold av sertifiserte ubemannede luftfartøysystemer eller om tilsynet med slikt vedlikehold. Reglene vil derfor medføre nye tilsynsoppgaver for Luftfartstilsynet. Dette innebærer utarbeidelse av tilsynrutiner for aktører som utfører vedlikehold av slike luftfartøyer, og etterhvert konkret tilsynsaktivitet. Reglene om sertfisering av ubemannede lyftfartøysystemer og om tilsyn med vedlikeholdet av disse trer i kraft 1. mai 2025. Forpliktelsen til å ha tilsynsrutiner på plass og å være i stand til å utføre slikt tilsyn gjelder fra det samme tidspunktet. I løpet av 2025 må det antas at slike luftfartøysystemer vil bli tatt i bruk av enkelte droneoperatører i Norge. I starten vil det nok være snakk om få luftfartøysystemer. Resursbehovet for oppgavene etter forordning (EU) 2024/1109 har av Luftfartstilsynet blitt vurdert sammen med ressursbehovet ved implementeringen av felleseuropeiske regler om VTOL-fartøyer (vertical take off and landing).  For å ha tilstrekkelig ressurser til å utføre myndighetsoppgavene innen disse to områdene har Luftfartstilsynet i første omgang meldt inn et ressursbehov på ett nytt årsverk per år i perioden 2025-2027, altså totalt tre årsverk i denne perioden. Kostnadene for slik tilsynsaktivitet skal bli gebyrfinansiert.

Reglene vil indirekte få konsekvenser for organisasjoner som skal vedlikeholde slike sertifiserte ubemannede luftfartøysystemer, ettersom disse skal godkjennes av Luftfartstilsynet og deretter bli gjenstand for virksomhetstilsyn. Kostnadene for slik tilsynsaktivitet vil inngå i et årsgebyr for disse organisasjonene.  Sats for årsgebyr er ikke fastsatt, men gebyrsatsene for tilsvarende vedlikeholdsorganisasjoner for enklere bemannede luftfartøy i gebyrforskriften BSL A 1-2 § 20 vil kunne være veiledende. Gebyr for godkjenning vil bli fakturert etter regning hvor timessatsen pt. er kr. 1.480.

Sakkyndige instansers merknader

Vurdering

Forordning (EU) 2024/1109 anses som EØS-relevant og akseptabel.

Under EASAs arbeid med utformingen av reglene har Luftfartstilsynet deltatt i konsultasjonene og har støttet konseptet til regulering.  Avveiingene som ligger til grunn for kravene om sertifisering, og løsningene som er valgt i forslaget til regler, virker også å treffe sikkerhetshensynene som må tas uten å overregulere. Dette gjelder også reglene om myndighetstilsyn i forordning (EU) 2024/1109. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2024/1109
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32024R1109

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 24.06.2024
Frist returnering standardskjema: 14.10.2024
Dato returnert standardskjema: 25.11.2024
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 18.07.2022
Høringsfrist: 30.09.2024
Frist for gjennomføring:

Lenker