Forordning (EU) 2024/1110 om endring av forordning (EU) 748/2012 og (EU) 2019/947 ang. ubemannede luftfartøysystemer

KOMMISSJONENS IMPLEMENTERINGSFORORDNING (EU) 2024/1110 av 10. april 2024 om endring av forordning (EU) nr. 748/2012 med hensyn til initiell luftdyktighet for ubemannede luftfartøysystemer som er underlagt sertifisering og endring av gjennomføringsforordning (EU) 2019/947 med hensyn til regler og prosedyrer. drift av ubemannede luftfartøy

COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2024/1110 of 10 April 2024 amending Regulation (EU) No 748/2012 as regards the initial airworthiness of unmanned aircraft systems subject to certification and Implementing Regulation (EU) 2019/947 as regards the rules and procedures for the operation of unmanned aircraft

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 29.11.2024

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Forordning (EU) 2024/1110 ble vedtatt av Europakommisjonen 10. april 2024 som del av en regelverkspakke på fem forordninger om sertifisering av ubemannede luftfartøysystemer og bruk av VTOL-fartøyer. Utkast til disse forordningene er utarbeidet av EASA og publisert som EASA opinion 03/2023. 

Sammendrag av innhold

Forordning (EU) 2024/1110 gjennomfører enkelte mindre endringer av forordning (EU) 748/2012 og (EU) 2019/947 (RMT.0230). Forordning (EU) 2024/1110 er del av en regelverkspakke som etablerer felleseuropeiske luftdyktighetsregler (sertifisering og vedlikehold) for ubemannede luftfartøysystemer. 

Denne regelverkspakken representerer første trinn i etablering av felleseuropeiske regler for droner i såkalt "sertifisert kategori". De felleseuropeiske reglene for luftfart med ubemannede luftfartøyer er utarbeidet etter et risikobasert prinsipp. Reguleringen er tilpasset risikoen operasjonen utgjør for omgivelsene, fremfor skillet mellom privatflyging og kommersiell flyging som ellers finnes i reglene for annen luftfart. Sertifisert kategori vil gjelde operasjonene med høyest risiko. Reglene her vil komplettere reglene som alt er etablert om droner i "åpen" og i "spesifikk" kategori i forordningene 2019/945 og 2019/947.

Endringen av forordning (EU) 748/2012 gjelder tilføyelse av CMUs (kontrollenheter for ubemannede luftfartøyer) i bestemmelsene som gjelder EASAs system for analyse av sikkerhets-relevant informasjon vedrørende sertifiserte luftfartøy mv.

Endringen av forordning (EU) 2019/947 introduserer enkelte nye definisjoner, bla. CMU. Videre tilføyes det bestemmelser som pålegger dronoperatører som bruker sertifiserte ubemannede luftfartøysystemer å skaffe/innha luftdyktighetsbevis og støysertifikat for disse. Tilsvarende pålegges den kompetente myndigheten å påse at sertifiserte ubemannede luftfartøysystemer har slik dokumentasjon før det utstedes operasjonstillatelse for bruk av slike luftfartøyer.    

Merknader
Hjemmel i EF-traktaten

De nye reglene er hjemlet i forordning (EU) 2018/1139 (ny EASA basisforordning), som igjen er hjemlet i TFEU artikkel 100.

Rettslige konsekvenser

Forordning (EU) 2024/1110 anses EØS relevant og må gjennomføres i Norge. Dette vil skje på forskriftsnivå. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Reglene i forordning (EU) 2024/1110 vil gjelde Luftfartstilsynet, samt operatører som vil søke operasjonstillatelse for bruk av droner i spesifikk kategori men hvor risikoen ved operasjone krever bruk av sertifisert drone. Ettersom forordningen først trer i kraft 1. mai 2025 finnes det ikke slike operatører i dag. Reglene i forordning (EU) 2024/1110 ventes ikke å medføre særskilte økonomiske eller administrative kosekvenser. Reglene om sertifisering av slike dronesystemer, og om at sertifiseringen skal dokumenteres ved luftdyktighetsbevis og støysertifikat, følger av andre regelsett. Pålegget i forordning (EU) 2024/1110 om å skaffe til veie denne dokumentasjonen og se til at den foreligger i søknad om operasjonstillatelse, anses ikke å medføre egne kostnader eller vesentlige administrative oppgaver. 

Sakkyndige instansers merknader

Vurdering

Forordning (EU) 2024/1110 anses som EØS-relevant og akseptabel.

Under EASAs arbeid med utformingen av reglene har Luftfartstilsynet deltatt i konsultasjonene og har støttet konseptet til regulering.  Avveiingene som ligger til grunn for kravene om sertifisering, og løsningene som er valgt i forslaget til regler, virker også å treffe sikkerhetshensynene som må tas uten å overregulere. Dette gjelder også bestemmelsene i forordning (EU) 2024/1110. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2024/1110
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32024R1110

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 24.06.2024
Frist returnering standardskjema: 14.10.2024
Dato returnert standardskjema: 25.11.2024
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 18.07.2022
Høringsfrist: 30.09.2022
Frist for gjennomføring:

Lenker