Forordning om funksjonelle og tekniske spesifikasjoner for nasjonale Single Window for sjøtransport

Kommisjonsforordning EU 2023/2790 om fastsettelse av funksjonelle og tekniske spesifikasjoner for nasjonale Single Window for sjøtransport

Commission Implementing Regulation (EU) 2023/2790 of 14 December 2023 laying down functional and technical specifications for the reporting interface module of the Maritime National Single Windows

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 06.11.2024

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: V. Sjøtransport

Status

Sammendrag av innhold

Kommisjonsforordning 2023/2790 ble vedtatt av Kommisjonen 14. desember 2023 etter å ha vært til konsultasjon hos Digital Transport and Trade Facilitation Committee (DTTF). Hensikten med forordningen er å gi utfyllende regler til forordning EU 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for rapportering fra skip og om oppheving av direktiv 2010/65/EU (EMSWe-forordningen). Kommisjonsforordning EU 2023/2790 trådte i kraft i EU 7. januar 2024. Den får anvendelse fra 15. august 2025 slik som EMSWe-forordningen. Kommisjonsforordning EU 2023/2790 er nå til vurdering i EØS-landene.

EMSWe-forordningen ble vedtatt 20. juni 2019. I denne forordningen er Kommisjonen delegert myndighet til å vedta gjennomføringsakter som inneholder tekniske spesifikasjoner og detaljer for gjennomføringen av European Maritime Single Window environment. Kommisjonsforordning 2023/204 er hjemlet i EMSWe-forordningen artikkel 6(1) om harmonisert rapporteringsgrensesnitt og artikkel 12(4) om brukerregister og tilgangsadministrasjonssystem, og inneholder funksjonelle og tekniske spesifikasjoner for disse temaene. 

Forordningen inneholder spesifikasjoner, funksjonalitet og krav knyttet til det harmoniserte systemgrensesnittet (Reporting Interface Module -RIM) som skal implementeres i forbindelse med etableringen av i EMSWe. Funksjonalitet og systemkrav rettes både mot systemet som skal utvikles av Kommisjonen og medlemstatene. RIM vil erstatte dagens systemgrensesnitt, både hos de som skal rapportere og hos medlemslandet. Formålet er å skape en harmonisert rapportering for alle brukerne av EMSWe. Dette vil da følgelig være et nytt grensesnitt som vil erstatte dagens systemgrensesnitt i SSNN. Forordningen inneholder også spesifikasjoner og funksjonalitet knyttet til et felles europeisk brukerregister og tilgangsadministrasjonssystemet, herunder et sentralt register og sentralisert autentisering av brukere som skal logge på og bruke systemet.

Når det gjelder bruker- og tilgangsadministrasjonssystemet, vil det være et krav til bruk av et EORI-nummer (Economic Operator Registration and Identification number) for å bekrefte brukerens selskapstilhørighet. EORI-nummer er et unikt identitetsnummer/kundenummer som utstedes og brukes av tollmyndighetene i EU. Norske virksomheter har anledning til å få utstedt et EORI-nummer igjennom et EU-land f.eks. gjennom en søknad til tollvesenet i Sverige. Forordningen sier også at EU kommisjonen, i nært samarbeid med nasjonale koordinatorer for EMSWe, skal definere retningslinjer for testing og konfigurering av RIM for integrasjon i respektive MNSW-er. I tillegg vil de samarbeide med EMSA for å etablere og vedlikeholde meldingsimplementerings veiledningen (MIG).

Merknader


Rettslige konsekvenser

Denne forordningen innebærer ingen rettslige konsekvenser utover det EMSWe forordningen innebærer.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Hovedtyngden av økonomiske og administrative konsekvenser følger av EMSWe-forordningen, og ikke av denne forordningen. Det er EMSWe-forordningen som setter forpliktelse for Norge til å ha et harmonisert system- og brukergrensesnitt. Denne forordningen gir imidlertid detaljer som gir mer informasjon om hvilke konsekvenser dette innebærer.

I prinsippet så innebærer ikke EMSWe-forordningen ytterligere rapporteringsforpliktelser enn dagens løsning, men et felles datasett og harmonisert system- og rapporteringsregime vil kunne bety at dagens operasjonelle prosedyrer for skipsrapportering for næringen vil måtte endres. Endring i rapportering via RIM vil få økonomiske konsekvenser for de av aktørene som ønsker å rapportere på denne måten. Disse aktørene vil måtte tilpasse sine rapporteringssystemer. 

Som tidligere nevnt er endringsbehovene i forbindelse med denne forordningen hovedsakelig rettet mot harmonisering av eksisterende funksjonalitet i nasjonal løsning og forventes derfor å ha økonomiske konsekvenser for brukere av RIM løsningen og SSNN. På mottaker/myndighetssiden forventes det å ha begrensede økonomiske konsekvenser.

Kystverket har tidligere anslått egen kostnad for nødvendige tilpasninger i SafeSetNet til ca. 9 millioner kroner, men det er vanskelig å tallfeste kostnadene ved disse endringene. En
stor del av kostnaden vil være knyttet til RIM.

Det må også bemerkes at bruk av EORI-nummer som en sentral del i identifiserings- og autentiseringsmekanismene i EMSWe vil kunne gi norske bedrifter noen utfordringer. EORI-nummer er en identifikator som utstedes av tollmyndighetene, og brukes av selskaper i EU for tollformål. I Norge brukes ikke EORI-nummer og norske selskap må i dag få dette tildelt av svenske tollmyndigheter. Det må vurderes nærmere hvordan dette skal håndteres fremover.

Sakkyndige instansers merknader

EMSWe-forordningen var på høring i 2018. Kystverket har arbeidet med gjennomføringen av EMSWe-forordningen siden den ble vedtatt i EU i 2019. Forordning 2023/2790 har vært til behandling i ekspertgrupper i EU hvor Kystverket har deltatt.

Kystverket har løpende dialog med relevante etater, herunder både med Tolletaten og Politiet. Politiet er i gang med å planlegge endringer i eksisterende systemer. Når det gjelder tollrapportering så er dette i utgangspunktet ikke en del av EMSWe, men det er nå tatt en nasjonal beslutning om at SSNN også skal kunne operere som en integrert del av melding og rapporteringsregimet for toll, DIGITOLL. Dette inkluderer også forhåndsvarsling av varer - Import Control System 2 (ICS2). I praksis betyr dette at SSNN, i forbindelse med EMSWe-tilpasningene, må utvides til å støtte de definerte tollformatene og datautveksling med de nevnte toll systemene. Kystverket samarbeider tett med Tolletaten om dette.

Vurdering

EØS-komiteen traff 29. april 2022 beslutning om å endre EØS-avtalens vedlegg XIII ved innlemmelse av EMSWe forordningen under forutsetning av Stortingets godkjennelse. Prop. 49 S om innlemmelse i EØS-avtalen av forordningeb i Stortinget 14. mai. 

EMSWe forordningen ble innlemmet i EØS-avtalen med følgende tilpasningstekst: «Med hensyn til EFTA-statene får artikkel 11 nr. 2 og rapporteringspliktene angitt i nr. 7 i
vedleggets del A ikke anvendelse.» Denne tilpasningen er en følge av at EØS-avtalen ikke omfatter tollområdet.

Forordning 2023/2790 inneholder en henvisning til kommisjonsforordning (EU) 2015/2446 som inneholder utfyllende regler til EUs tollkodeks, forordning (EU) No 952/2013, jf. artikkel 1 definisjoner (16) EORI-number og Annex. Denne er ikke EØS-relevant og derfor ikke tatt inni EØS-avtalen. Det bør vurderes om dette gjør det nødvendig med en tilpasningstekst.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2023/2790
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 2023R2790

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 20.12.2023
Frist returnering standardskjema: 10.04.2024
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: 15.08.2025