FTL regler for ambulanseflyging (EMS), taxiflyging og en-pilotoperasjoner med fly
RMT.0492 og 0493 Flyge- og hviletidsregler for div. ervervsmessig flyging med fly: EMS, taxiflyging og en-pilot operasjoner
Flight time limitations for commercial air transport with aeroplanes used in emergency medical services, air taxi and single pilot operations
EØS-notat | 18.03.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 19.11.2024
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
Forslaget til regler om nye flyge- og hviletidsbestemmelser for ambulanseflyging med fly, taxiflyging og en-pilot operasjoner i NPA 2024-106, er på høring blant EASAs medlemsstater fram til 28. februar 2025. Luftfartstilsynet har publisert høring om saken nasjonalt og bedt om innspill fra markedet. Luftfartstilsynet vil besvare EASAs høring av forslaget.
Sammendrag av innhold
Den foreslåtte rettsakten har som hovedformål å etablere felleseuropeiske flyge- og hviletidsregler (FTL) for kommersiell lufttransport med fly innenfor følgende områder: ambulanseflyging med fly (EMS), taxiflyging og en-pilot operasjoner med fly (RMT.0492 og RMT.0493).
De nevnte operasjonene er i dag underlagt FTL-reglene i forordning (EØF) nr. 3922/91, subpart Q, jf. artikkel 8 i forordning (EU) 965/2012, men enkelte nasjonale særregler. De foreslåtte reglene skal erstatte disse reglene.
Hensikten med de foreslåtte reglene er å etablere harmoniserte, felleseuropeiske flyge- og hviletidsregler som er basert på den nyeste vitenskapelige kunnskap og erfaringene om praksis etter gjeldende FTL-regler.
De foreslåtte reglene for ambulanseflyging (EMS), taxiflyging og en-pilot operasjoner, bygger på de gjeldende flyge- og hviletidsreglene reglene for kommersiell lufttransport i forordning (EU) 965/2012, vedlegg III, ORO.FTL. Reglene i ORO.FTL suppleres her på enkelte punkter for å passe ambulanseflyging (EMS), taxiflyging og en-pilot operasjoner, mens de vesentligste endringene kommer i sertifiserings-spesifikasjonene (CS) til reglene. I tilegg til enkelte endringer i allerede gjeldende CS, inneholder forslaget et eget kapittel med CS tilpasset taxiflyging- og flyambulanseoperasjoner. CS er soft-law som supplerer forordningsbestemmelsene. Operatørenes flyge- og hviletidssystem skal oppfylle kravene i selve forordningsbestemmelsene og i utgangspunktet være basert på tilhørende CS. Det vil være mulig for operatører å fravike de etablerte CS etter søknad og godkjenning.
Forslaget innebærer også enkelte endringer av de alminnlige FTL-reglene i forordning (EU) 965/2012, vedlegg III, ORO.FTL. Dette gjelder i hovedsak tydeliggjøring av enkelte gjeldende krav, bl.a. at operatørene skal ha et flyge- og hvilketidsystem (FTL-system) tilpasset forholdene hos operatøren. Samt ny regel om at EASA skal evaluere FTL-reglenes egnethet- og effektivitet fortløpende, og hvor operatørene og statene pålegges å rapportere enkelte data til EASA for dette formålet.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Sivil luftfart er omfattet av EØS-avtalens virkeområde. Reglene om flyge-og hviletidsregler for kommersiell for kommersiell lufttransport i forordning (EU) 965/2012 er i dag EØS-gennomført i Norge. Ambulanseflyging, taxiflyging og en-pilot operasjoner er definert som kommersiell lufttransport, og dermed underlagt reglene i forordnining (EU) 965/2012. Særbestemmelsen i forordningens artikkel 8 nr. 2 gjør likevel at FTL-reglene for disse operasjonene er fastsatt i forordning (EØF) nr. 3299/91 og i forskrift 21. februar 2008 nr. 189 om gjennomføring av forordning (EØS) nr. 3922/91 FOR-2008-02-21-189.
En gjennomføring av de foreslåtte reglene i NPA 2024-106 i Norge vil erstatte reglene i FOR-2008-02-21-189, og denne forskriften vil kunne oppheves. Gjennomføringen av de nye reglene vil kunne skje i forskrift 7. august 2013 nr. 956 om luftfartsoperasjoner.
Økonomiske og administrative konsekvenser
De foreslåtte reglene vil direkte berøre luftfartselskaper som utfører kommersiell ambulanseflyging (EMS), taxiflyging og en-pilot operasjoner, samt Luftfartstilsynet.
For Luftfartstilsynet vil implementeringen reglene føre til mindre administrative konsekvenser. Tilsynsmessig ventes ikke reglene å få konsekvenser ettersom Luftfartstilsynet i dag fører tilsyn med de berørte operatørene.
Konsekvensene for aktørene er under utredning. Så langt ser det imidlertrid ut at de foreslåtte reglene kan få store konsekvenser for flyabulanseoperatøren i Norge, Avincis. Avincis ufører flyambulansetjenesten fra 7 baser rundt om i landet, hvor besetningen arbeider etter en tjenesteturnus bestående av 7 dager tjeneste på base, 7 dager fri, 7 dager på base og 14 dager fri (7-7-7-14 turnus). Basene er bemannet av to hele besetninger som arbeider 12 t. skift med hvile på basen. Tilsvarende tjenesteturnus har siden 1990 vært benyttet av operatørene som betjener flyabulansetjenesten. For å kunne opprettholde slik tjenesteturnus er Avincis avhengig av et unntak fra bestemmelsen i de felleseuropeiske reglene om at et besetningsmedlem kun kan ha 60 tjenestetimer per uke. Med hjemmel i forordning (EØS) nr. 3922/91 har Avincis i dag et slikt unntak som er godkjent av ESA og Luftfartstilsynet. Slik hjemmel for unntak fra de tilsvarende reglene (om maksimalt 60 tjenestetimer per uke) i forordning (EU) 965/2012 finnes ikke i de felleseuropeiske reglene som vil bli gjeldende etter forslaget (grunnforordningen (EU) 2018/1139 og forordning (EU) 965/2012). Dersom FTL reglene for ambulanseflyging blir vedtatt som foreslått, kan det innebære at Avincis mister muligheten til å benytte dagens 7-7-7-14 tjenesteturnus. For Avincis vil dette trolig medføre behov for ytteligere besetningsmedlemmer, noe som igjen vil føre til økte kostnader for drift av flyambulansetjenesten.
Konsekvensene for taxiflyoperatører og kommersielle en-pilot operasjoner er ikke ferdig kartlagt. Men antagelig blir ikke de økonomiske og administrative konsekvensene uforholdsmessige tatt i betrakning sikkerhetsgevinsten ved oppdaterte flyge- og hviletidsbestemmelser.
Sakkyndige instansers merknader
Saken har ikke vært behandlet i Spesialutvalget for transport.
Vurdering
Luftfartstilsynet anser forslaget som EØS-relevant. Spørsmålet om forslaget er akseptabelt er til vurdering.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Type sak | Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen |
KOM-nr.: | |
Basis rettsaktnr.: | 2018/1139 |
Norsk regelverk
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |