Mal for innsamling av informasjon etter maskinforordningens artikkel 6(5)
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/1922 av 12. juli 2024 om fastsetting av malen for medlemslandenes innsamling av data og informasjon nevnt i artikkel 6 nr. 5 bokstav a) til d) i europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/1230
Commission Implementing Regulation (EU) 2024/1922 of 12 July 2024 setting out the template for the collection by the Member States of the data and the information referred to in Article 6(5), points (a) to (d), of Regulation (EU) 2023/1230 of the European Parliament and of the Council
EØS-notat | 03.12.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 30.10.2024
Spesialutvalg: Indre marked
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: XXIV. Maskiner
Status
Maskinforordningen er vedtatt i EU.
Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.
Gjennomføringsforordning (EU) 2024/1922 om rapporteringskrav i tråd med maskinforordningens artikkel 6 (5) ble vedtatt i EU 12. juli 2024, og offentliggjort i Den europeiske unions Tidende 15. juli 2024, med ikrafttreden tjue dager etter offentliggjøring (12. august 2024).
Gjennomføringsforordningen anses ikke som kontroversiell.
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsforordning fastsetter en mal for medlemsstatenes innsamling av data og informasjon for de områder som nevnes i maskinforordningens ((EU) 2023/1230) artikkel 6 (5) bokstav a til d. Formålet er å sikre enhetlig datainnsamling for de ulike kategorier av maskiner og relaterte produkter (heretter "maskinkategorier") som omfattes. På bakgrunn av datagrunnlaget vil Europakommisjonen avgjøre om en maskinkategori skal, eller eventuelt ikke skal, omfattes av maskinforordningens vedlegg I.
I malen fremgår hvilke av de 25 maskinkategoriene det skal rapporteres på. Rapporteringen skjer hvert femte år, men informasjon for hvert enkelt år skal inkluderes. Det skal gis informasjon om antall dødsulykker, alvorlige ulykker og andre ulykker per år. Tilsvarende gjelder for sikkerhetsmessige avvik, som medfører korrigerende tiltak som fastsettes i forbindelse med markedstilsyn. I tillegg skal det gis informasjon om ulykker, nestenulykker og tegn på skade. Informasjonen skal omfatte karakteristiske trekk ved ulykken. For kategorien tegn på skade skal det gis informasjon om skadens omfang.
Følgende kategorier omfattes:
- avtakbare mekaniske kraftoverføringsinnretninger, herunder vern for disse
- vern til avtakbare mekaniske kraftoverføringsinnretninger
- kjøretøyløftere
- boltepistoler og andre bærbare slagmaskiner som drives av en drivladning
- sikkerhetskomponenter med helt eller delvis selvutviklende adferd som ved hjelp av maskinlæringsmetoder ivaretar sikkerhetsfunksjoner
- maskiner som har innebygde systemer med helt eller delvis selvutviklende adferd som ved hjelp av maskinlæringsmetoder ivaretar sikkerhetsfunksjoner der disse ikke er blitt brakt uavhengig i omsetning, bare med hensyn til disse systemene
- sirkelsager (med ett eller flere blader) til bearbeiding av tre og materialer med lignende fysiske egenskaper eller til behandling av kjøtt og materialer med lignende fysiske egenskaper
- sager med blad(er) i fast stilling under sagingen, med fast bord eller underlag med enten manuell mating av arbeidsstykket eller motordrevet mateinnretning som kan demonteres
- sager med blad(er) i fast stilling under sagingen, med manuelt betjent sagbenk med fram- og tilbakegående bevegelse, eller slede
- sager med blad(er) i fast stilling under sagingen, med innebygd mekanisk mateinnretning for arbeidsstykkene, og med manuell mating og/eller manuelt uttak
- sager med blad(er) som kan beveges under sagingen, og som flytter bladet mekanisk, med manuell mating og/eller manuelt uttak
- håndmatede avretterhøvler til bearbeiding av tre
- tykkelseshøvler til ensidig behandling av tre, med innebygd mekanisk mateinnretning, og med manuell mating og/eller manuelt uttak
- følgende typer båndsager med manuell mating og/eller manuelt uttak til bearbeiding av tre og av materialer med lignende fysiske egenskaper eller til bearbeiding av kjøtt og materialer med lignende fysiske egenskaper
- sager med blad(er) i fast stilling under sagingen der underlaget for arbeidsstykket er fast eller går i fram- og tilbakegående bevegelse
- sager med blad(er) som er montert på en vogn med fram- og tilbakegående bevegelse
- kombinerte maskiner av typene nevnt i punkt 7-10 og i punkt 13 til bearbeiding av tre og materialer med lignende fysiske egenskaper
- håndmatede tappemaskiner med flere spindler til bearbeiding av tre
- håndmatede fresemaskiner med loddrette spindler til bearbeiding av tre og materialer med lignende fysiske egenskaper
- bærbare motorsager til behandling av tre
- presser, herunder kantpresser til kaldbearbeiding av metaller, med manuell mating og/eller manuelt uttak, hvis bevegelige deler kan ha en slaglengde på over 6 mm og en hastighet på over 30 mm/s
- sprøyte- eller trykkstøpemaskiner for plast med manuell mating eller manuelt uttak
- sprøyte- eller trykkstøpemaskiner for gummi med manuell mating eller manuelt uttak
- følgende typer maskiner beregnet på arbeid under jord
- lokomotiver og bremsevogner
- hydraulisk drevne avstivere for tak
- kjøretøy til innsamling av husholdningsavfall med manuell lasting, utstyrt med en kompresasjonsinnretning
- innretninger for løfting av personer eller personer og gods der det er fare for et loddrett fall på over tre meter
- verneinnretninger for oppdaging av tilstedeværende personer
- kraftdrevne bevegelige vern med forrigling beregnet for bruk som verneinnretning i de maskiner nevnt i punkt 9, 10 og 11
- logiske enheter som ivaretar sikkerhetsfunksjoner
- veltevern (ROPS)
- vern mot fallende gjenstander (FOPS)
Merknader
Rettslige konsekvenser
Per dags dato gir arbeidsmiljøloven kun plikt til å rapportere de tilfeller hvor en arbeidstaker omkommer eller blir alvorlig skadet ved en arbeidsulykke, jf. aml. § 5-2 (1). For å sikre best mulig datagrunnlag, er det ønskelig at også andre ulykker innrapporteres. Det foreslås derfor å åpne for rapportering i tråd med samme bestemmelses annet ledd.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringsforordningen vil ikke medføre at virksomheter må rapportere på flere ulykkeskategorier enn tidligere, men åpner for at det kan gjøres. Slik innrapportering kan føre til noen økonomiske og administrative konsekvenser for virksomhetene, men disse antas ikke å være vesentlige.
De etater som er gitt myndighet til å følge opp forordningen (Arbeidstilsynet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Havindustritilsynet) vil måtte bruke mer tid og ressurser både på å føre oversikt over rapporteringsforpliktelsene og sikre best mulig datafangst.
Sakkyndige instansers merknader
Arbeidstilsynet er ikke kjent med at noen sakkyndige instanser har innvendinger mot forordningen.
Rettsakten behandles i Spesialutvalget for indre marked.
Vurdering
Rettsakten er av Arbeidstilsynet vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Gjennomføringsforordningen foreslås tatt inn i vedlegg I til ny maskinforskrift (pt. ikke vedtatt).
Andre opplysninger
EUs ekspertgruppe på maskinområdet har diskutert og behandlet gjennomføringsforordningen. Norge deltar aktivt i arbeidet både i ekspertgruppe og samarbeidsmøter for tilsynsmyndighetene (adco-møter) i regi av EU-Kommisjonen.
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | KOM(2024)1922 |
Rettsaktnr.: | (EU) 2024/1922 |
Basis rettsaktnr.: | 2023R1230 |
Celexnr.: | 32024R1922 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 16.08.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 05.11.2024 |
Dato returnert standardskjema: | 01.11.2024 |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |