Mal for innsamling av informasjon etter maskinforordningens artikkel 6(5)

Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/1922 av 12. juli 2024 om fastsetting av malen for medlemslandenes innsamling av data og informasjon nevnt i artikkel 6 nr. 5 bokstav a) til d) i europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/1230

Commission Implementing Regulation (EU) 2024/1922 of 12 July 2024 setting out the template for the collection by the Member States of the data and the information referred to in Article 6(5), points (a) to (d), of Regulation (EU) 2023/1230 of the European Parliament and of the Council

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 30.10.2024

Spesialutvalg: Indre marked

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Arbeids- og inkluderingsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering

Kapittel i EØS-avtalen: XXIV. Maskiner

Status

Maskinforordningen er vedtatt i EU. 

Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.

Gjennomføringsforordning (EU) 2024/1922 om rapporteringskrav i tråd med maskinforordningens artikkel 6 (5)  ble vedtatt i EU 12. juli 2024, og offentliggjort i Den europeiske unions Tidende 15. juli 2024, med ikrafttreden tjue dager etter offentliggjøring (12. august 2024).

Gjennomføringsforordningen anses ikke som kontroversiell. 

Sammendrag av innhold

Kommisjonens gjennomføringsforordning fastsetter en mal for medlemsstatenes innsamling av data og informasjon for de områder som nevnes i maskinforordningens ((EU) 2023/1230) artikkel 6 (5) bokstav a til d. Formålet er å sikre enhetlig datainnsamling for de ulike kategorier av maskiner og relaterte produkter (heretter "maskinkategorier") som omfattes. På bakgrunn av datagrunnlaget vil Europakommisjonen avgjøre om en maskinkategori skal, eller eventuelt ikke skal, omfattes av maskinforordningens vedlegg I. 

I malen fremgår hvilke av de 25 maskinkategoriene det skal rapporteres på. Rapporteringen skjer hvert femte år, men informasjon for hvert enkelt år skal inkluderes. Det skal gis informasjon om antall dødsulykker, alvorlige ulykker og andre ulykker per år. Tilsvarende gjelder for sikkerhetsmessige avvik, som medfører korrigerende tiltak som fastsettes i forbindelse med markedstilsyn. I tillegg skal det gis informasjon om ulykker, nestenulykker og tegn på skade. Informasjonen skal omfatte karakteristiske trekk ved ulykken. For kategorien tegn på skade skal det gis informasjon om skadens omfang. 

Følgende kategorier omfattes: 

  1. avtakbare mekaniske kraftoverføringsinnretninger, herunder vern for disse
  2. vern til avtakbare mekaniske kraftoverføringsinnretninger
  3. kjøretøyløftere
  4. boltepistoler og andre bærbare slagmaskiner som drives av en drivladning
  5. sikkerhetskomponenter med helt eller delvis selvutviklende adferd som ved hjelp av maskinlæringsmetoder ivaretar sikkerhetsfunksjoner
  6. maskiner som har innebygde systemer med helt eller delvis selvutviklende adferd som ved hjelp av maskinlæringsmetoder ivaretar sikkerhetsfunksjoner der disse ikke er blitt brakt uavhengig i omsetning, bare med hensyn til disse systemene
  7. sirkelsager (med ett eller flere blader) til bearbeiding av tre og materialer med lignende fysiske egenskaper eller til behandling av kjøtt og materialer med lignende fysiske egenskaper 
    1. sager med blad(er) i fast stilling under sagingen, med fast bord eller underlag med enten manuell mating av arbeidsstykket eller motordrevet mateinnretning som kan demonteres
    2. sager med blad(er) i fast stilling under sagingen, med manuelt betjent sagbenk med fram- og tilbakegående bevegelse, eller slede
    3. sager med blad(er) i fast stilling under sagingen, med innebygd mekanisk mateinnretning for arbeidsstykkene, og med manuell mating og/eller manuelt uttak
    4. sager med blad(er) som kan beveges under sagingen, og som flytter bladet mekanisk, med manuell mating og/eller manuelt uttak

  8. håndmatede avretterhøvler til bearbeiding av tre
  9. tykkelseshøvler til ensidig behandling av tre, med innebygd mekanisk mateinnretning, og med manuell mating og/eller manuelt uttak
  10. følgende typer båndsager med manuell mating og/eller manuelt uttak til bearbeiding av tre og av materialer med lignende fysiske egenskaper eller til bearbeiding av kjøtt og materialer med lignende fysiske egenskaper
    1. sager med blad(er) i fast stilling under sagingen der underlaget for arbeidsstykket er fast eller går i fram- og tilbakegående bevegelse
    2. sager med blad(er) som er montert på en vogn med fram- og tilbakegående bevegelse

  11. kombinerte maskiner av typene nevnt i punkt 7-10 og i punkt 13 til bearbeiding av tre og materialer med lignende fysiske egenskaper
  12. håndmatede tappemaskiner med flere spindler til bearbeiding av tre
  13. håndmatede fresemaskiner med loddrette spindler til bearbeiding av tre og materialer med lignende fysiske egenskaper
  14. bærbare motorsager til behandling av tre
  15. presser, herunder kantpresser til kaldbearbeiding av metaller, med manuell mating og/eller manuelt uttak, hvis bevegelige deler kan ha en slaglengde på over 6 mm og en hastighet på over 30 mm/s
  16. sprøyte- eller trykkstøpemaskiner for plast med manuell mating eller manuelt uttak
  17. sprøyte- eller trykkstøpemaskiner for gummi med manuell mating eller manuelt uttak
  18. følgende typer maskiner beregnet på arbeid under jord
    1. lokomotiver og bremsevogner
    2. hydraulisk drevne avstivere for tak

  19. kjøretøy til innsamling av husholdningsavfall med manuell lasting, utstyrt med en kompresasjonsinnretning
  20. innretninger for løfting av personer eller personer og gods der det er fare for et loddrett fall på over tre meter
  21. verneinnretninger for oppdaging av tilstedeværende personer
  22. kraftdrevne bevegelige vern med forrigling beregnet for bruk som verneinnretning i de maskiner nevnt i punkt 9, 10 og 11
  23. logiske enheter som ivaretar sikkerhetsfunksjoner
  24. veltevern (ROPS)
  25. vern mot fallende gjenstander (FOPS)

Merknader
Rettslige konsekvenser

Per dags dato gir arbeidsmiljøloven kun plikt til å rapportere de tilfeller hvor en arbeidstaker omkommer eller blir alvorlig skadet ved en arbeidsulykke, jf. aml. § 5-2 (1). For å sikre best mulig datagrunnlag, er det ønskelig at også andre ulykker innrapporteres. Det foreslås derfor å åpne for rapportering i tråd med samme bestemmelses annet ledd. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Gjennomføringsforordningen vil ikke medføre at virksomheter må rapportere på flere ulykkeskategorier enn tidligere, men åpner for at det kan gjøres. Slik innrapportering kan føre til noen økonomiske og administrative konsekvenser for virksomhetene, men disse antas ikke å være vesentlige.

De etater som er gitt myndighet til å følge opp forordningen (Arbeidstilsynet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Havindustritilsynet) vil måtte bruke mer tid og ressurser både på å føre oversikt over rapporteringsforpliktelsene og sikre best mulig datafangst. 

Sakkyndige instansers merknader

Arbeidstilsynet er ikke kjent med at noen sakkyndige instanser har innvendinger mot forordningen.

Rettsakten behandles i Spesialutvalget for indre marked. 

Vurdering

Rettsakten er av Arbeidstilsynet vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel. 

Gjennomføringsforordningen foreslås tatt inn i vedlegg I til ny maskinforskrift (pt. ikke vedtatt). 

Andre opplysninger

EUs ekspertgruppe på maskinområdet har diskutert og behandlet gjennomføringsforordningen. Norge deltar aktivt i arbeidet både i ekspertgruppe og samarbeidsmøter for tilsynsmyndighetene (adco-møter) i regi av EU-Kommisjonen. 

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Parlament og Råd
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.: KOM(2024)1922
Rettsaktnr.: (EU) 2024/1922
Basis rettsaktnr.: 2023R1230
Celexnr.: 32024R1922

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 16.08.2024
Frist returnering standardskjema: 05.11.2024
Dato returnert standardskjema: 01.11.2024
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker