Opinion 04/2024; RMT.0731; NPA 2021-12; forordning 2025/133
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/133 av 28. januar 2025 som endrer forordning (EU) 965/2012 med hensyn til ikke-kommersielle operasjoner (NCO) utført under visuelle flygeregler (VFR) med gyrokopter
Commission Implementing Regulation (EU) 2025/133 of 28 January 2025 amending Regulation (EU) No 965/2012 as regards non-commercial operations conducted in visual flight rules conditions with gyroplanes
EØS-notat | 19.03.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 08.10.2024
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
NPA 2021-12 ble publisert den 15. november 2021, og frist for å gi innspill til EASA var 14. januar 2022. NPA 2021-15 ble publisert 21. desember 2021, og frist for å gi innspill til EASA var 4. april 2022.
Luftfartstilsynet publiserte informasjon om høringene på nettsiden vår, og oppfordret alle norske aktører til å besvare høringen til EASA. Høringsperioden for NPA 2021-12 var 8.12.2021 - 14.01.2022, og for NPA 2021-15 var det 10.1.2022 - 21.3.2022.
NPA 2021-12 og NPA 2021-15 tilhører RMT.0731 "New air mobility" og begge NPA-ene er tatt inn i Opinion 04/2024.
Sammendrag av innhold
Regelverket endrer forordning (EU) nr. 965/2012 slik at regler for ikke-kommersielle operasjoner (NCO) utført under visuelle flygeregler (VFR) skal gjelde også for gyrokopter (RMT.0731). Regelverket innfører en definisjon på gyrokopter, og begrepet helikopter er erstattet med rotorfartøy, slik at bestemmelsene dekker begge typer fartøy. Regelverket gjelder for gyrokopter med MTOM (maksimal avgangsmasse) på mer enn 600 kilo eller med flere enn 2 seter. Dette er i samsvar med artikkel 2(1)(a) og (b), samt anneks I punkt 1(f) av forordning (EU) 2018/1139.
Målet med regelverket er å tilrettelegge for utviklingen av ny teknologi og å etablere en trygg ramme for operasjon av gyrokopter.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføring av den nye endringsforordningen vil gjøres gjennom endring av forskrift 7. august 2013 nr. 956 om luftfartsoperasjoner.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementering av regelverket vil utløse behov for oppdatering av Luftfartstilsynets prosedyrer, justering av interne rutiner og det må påberegnes kostnader i forbindelse med kompetansetiltak for relevante ansatte.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet vurderer at regelverket er EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2025/133 |
Basis rettsaktnr.: | 2018/1139 |
Celexnr.: | 32025R0133 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 12.02.2025 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 07.12.2021 |
Høringsfrist: | 14.01.2022 |
Frist for gjennomføring: |