Opinion 04/2024; RMT.0731; NPA 2021-12

Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) .../... av XXX som endrer forordning (EU) 965/2012 med hensyn til ikke-kommersielle operasjoner (NCO) utført under visuelle flygeregler (VFR) med gyrokopter

Commission Implementing Regulation (EU) .../... av XXX amending Regulation (EU) No 965/2012 as regards non-commercial operations conducted in visual flight rules with gyroplanes

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 08.10.2024

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

NPA 2021-12 ble publisert den 15. november 2021, og frist for å gi innspill til EASA er 14. januar 2022. NPA 2021-15 ble publisert 21. desember 2021, og frist for å gi innspill til EASA er  04/04/2022.

Luftfartstilsynet har publisert informasjon om høringen på nettsiden, og oppfordrer alle norske aktører til å besvare høringen til EASA. Høringsperioden for NPA 2021-12 var 08.12.2021 - 14.01.2022, og for NPA 2021-15 var det 10.01.2022 - 21.03.2022. 

NPA 2021-12 og NPA 2021-15 tilhører RMT.0731 "New air mobility" og begge NPA -ene slås sammen i opinion 04/2024. 

Sammendrag av innhold

Regelverket endrer forordning (EU) nr. 965/2012 slik at regler for ikke-kommersielle operasjoner (NCO) utført under visuelle flygeregler (VFR) skal gjelder også for gyrokopter (RMT.0731). Regelverket innfører en definisjon på gyrokopter, og begrepet helikopter er erstattet med rotorfartøy, slik at bestemmelsene dekker begge typer fartøy. Regelverket gjelder for gyrokopter med MTOM (maksimal avgangsmasse) på mer enn 600 kilo eller med flere enn 2 seter. Dette er i samsvar med artikkel 2(1)(a) og (b), samt anneks I punkt 1(f) av forordning (EU) 2018/1139. 

Målet med regelverket er å tilrettelegge for utviklingen av ny teknologi og å etablere en trygg ramme for operasjon av gyrokopter. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Gjennomføring av den nye endringsforordningen vil gjøres gjennom endring av forskrift 7. august 2013 nr. 956 om luftfartsoperasjoner. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Implementering av regelverket vil utløse behov for oppdatering av prosedyrer. 

Sakkyndige instansers merknader

Luftfartstilsynet vurderer at regelverket er EØS-relevant.

Vurdering

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 2018/1139

Norsk regelverk

Høringsstart: 07.12.2021
Høringsfrist: 14.01.2022
Frist for gjennomføring: