Opinion 04/2024; RMT.0731; NPA 2021-12; forordning 2025/133

Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/133 av 28. januar 2025 som endrer forordning (EU) 965/2012 med hensyn til ikke-kommersielle operasjoner (NCO) utført under visuelle flygeregler (VFR) med gyrokopter

Commission Implementing Regulation (EU) 2025/133 of 28 January 2025 amending Regulation (EU) No 965/2012 as regards non-commercial operations conducted in visual flight rules conditions with gyroplanes

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 08.10.2024

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

NPA 2021-12 ble publisert den 15. november 2021, og frist for å gi innspill til EASA var 14. januar 2022. NPA 2021-15 ble publisert 21. desember 2021, og frist for å gi innspill til EASA var 4. april 2022.

Luftfartstilsynet publiserte informasjon om høringene på nettsiden vår, og oppfordret alle norske aktører til å besvare høringen til EASA. Høringsperioden for NPA 2021-12 var 8.12.2021 - 14.01.2022, og for NPA 2021-15 var det 10.1.2022 - 21.3.2022. 

NPA 2021-12 og NPA 2021-15 tilhører RMT.0731 "New air mobility" og begge NPA-ene er tatt inn i Opinion 04/2024. 

Sammendrag av innhold

Regelverket endrer forordning (EU) nr. 965/2012 slik at regler for ikke-kommersielle operasjoner (NCO) utført under visuelle flygeregler (VFR) skal gjelde også for gyrokopter (RMT.0731). Regelverket innfører en definisjon på gyrokopter, og begrepet helikopter er erstattet med rotorfartøy, slik at bestemmelsene dekker begge typer fartøy. Regelverket gjelder for gyrokopter med MTOM (maksimal avgangsmasse) på mer enn 600 kilo eller med flere enn 2 seter. Dette er i samsvar med artikkel 2(1)(a) og (b), samt anneks I punkt 1(f) av forordning (EU) 2018/1139. 

Målet med regelverket er å tilrettelegge for utviklingen av ny teknologi og å etablere en trygg ramme for operasjon av gyrokopter. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Gjennomføring av den nye endringsforordningen vil gjøres gjennom endring av forskrift 7. august 2013 nr. 956 om luftfartsoperasjoner. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Implementering av regelverket vil utløse behov for oppdatering av Luftfartstilsynets prosedyrer, justering av interne rutiner og det må påberegnes kostnader i forbindelse med kompetansetiltak for relevante ansatte.  

Sakkyndige instansers merknader

Luftfartstilsynet vurderer at regelverket er EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2025/133
Basis rettsaktnr.: 2018/1139
Celexnr.: 32025R0133

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 12.02.2025
Frist returnering standardskjema:
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 07.12.2021
Høringsfrist: 14.01.2022
Frist for gjennomføring:

Lenker