Plantevernmiddelrester (MRL) 2024/2711
Kommisjonsforordning (EU) 2024/2711 av 22 oktober 2024 om endring av vedlegg II og V til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til øvre grenseverdier for rester av tiakloprid i eller på visse produkter
Commission Regulation (EU) 2024/2711 of 22 October 2024 amending Annexes II and V to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for thiacloprid in or on certain products
EØS-notat | 03.12.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 20.09.2024
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold
Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer
Status
Rettsakten er fastsatt i EU og er under vurdering i EØS-landene.
Sammendrag av innhold
Endringene gjelder fastsettelse av grenseverdier for næringsmidler og fôr for det aktive stoffet tiakloprid. Tiakloprid er ikke lenger godkjent i EU/EØS og stoffet ble ved tidligere revurdering vurdert å falle inn under cut-off kriteriene i forordning 1107/2009. Stoffet ble ikke ble regodkjent i EU i 2020 fordi det ble vurdert at karsinogene metabolitter fra stoffet utgjør en risiko for grunnvann og at stoffet er vurdert som toksisk for reproduksjon kat. 1. EU informerte medlemslandene om at EFSA -vurderingen av hormonforstyrrende egenskaper for tiakloprid da ikke ble ferdigstilt fordi det allerede var bestemt at stoffet skulle miste godkjenningen i EU fordi det stoffet var klassifisert som reprotoksisk og samtidig som det var risiko for metabolitter i grunnvann. Stoffet mistet godkjenningen i Norge samtidig som i EU (2020) og godkjenningene for bruk ble da trukket.
Et tidligere MRL-forslag for stoffet som innebar å beholde CODEX-grenseverdier og importtoleransegrenseverdier som ble vurdert å være trygge for forbruker ble stoppet av Europaparlamentet.
EFSA-vurderingen av hormonforstyrrende egenskaper ble ikke ferdigstilt, så stoffet er formelt sett ikke klassifisert som hormonforstyrrende av EFSA, og det mangler en ferdig vurdering av om stoffet er hormonforstyrrende etter de nye kriteriene for hormonforstyrrende egenskaper. Av hensyn til føre-var-prinsippet fastsettes derfor alle grenseverdiene ved kvantifiseringsgrensen (LOQ). Dette regelverksforslaget fastsetter alle grenseverdiene for stoffet så lavt som mulig ved stoffets kvantifiseringsgrense LOQ (* angir MRL på kvantifiseringsgrensen. MRLene for stoffet fastsattes til 0,01* mg/kg for de fleste produkter med unntak av noen produkttyper som er vanskelige å analysere(0,02* mg/kg og 0,05* mg/kg).
I denne forordningen som er vedtatt i EU etter at det tidligere forslaget ble stoppet av Parlamentet, fastsettes alle grenseverdiene for stoffet så lavt som mulig ved kvantifiseringsgrensen LOQ.
De nye grenseverdiene vil gjelde i EU fra 12. mai 2025, som er seks måneder etter at forordningen er fastsatt i EU. I Norge vil de nye grenseverdiene tidligst bli gjeldende fra samme dato som i EU eller fra datoen denne forordningen fastsettes i norsk regelverk.
Forordningens artikkel 2 gir en overgangsordning i forbindelse med endring av grenseverdiene for tiakloprid for produkter som allerede var på markedet før grenseverdiene ble endret, med unntak av de produktene der EFSA har vurdert at grenseverdiene medfører helserisiko for forbruker. Overgangsordningene gjelder derfor ikke for pærer, fersken, bringebær (røde og gule), paprika, kinakål/pe-tsai og salat fordi de gjeldende grenseverdiene i disse produktene ikke ble vurdert som helsemessig trygge.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffene har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivået hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Forordning (EF) nr. 178/2002, artikkel 5(3) forplikter EU til å vurdere å vurdere å implementere internasjonale standarder som CODEX-grenseverdier inn i EUs næringsmiddelregelverk med mindre det er vitenskapelige argumenter eller det vil gi et annet beskyttelsesnivå enn det som er vurdert som hensiktsmessig i EU. EU arbeider for samsvar mellom EU-regelverket for næringsmidler og internasjonale tekniske standarder samtidig som det sikres å opprettholde det høye beskyttelsesnivået i EU.
Basert på EFSAs vitenskapelige rapport og ved vurdering av relevante krav listet i artikkel 14(2) i forordning (EF) nr. 396/2005 har Kommisjonen konkludert med at endringene i grenseverdier som skjer ved denne forordningen er akseptable. "The European Food Safety Authority" (EFSA) vurderte at de nye grenseverdiene er trygge for europeiske forbrukere og at krav til dokumentasjon var oppfylt.
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.
Siden endringene gjelder fastsettelse av lavere grenseverdier, vil endringene kunne ha en betydning ved import fordi stoffet kan brukes i flere land utenfor EU/EØS. Det vil ikke være noen konsekvenser for norsk landbruk fordi disse stoffene ikke er lov å bruke i Norge.
Andre opplysninger
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database der man kan man endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
EFSA har vurdert at de grenseverdiene som fastsettes ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2024/2711 |
Basis rettsaktnr.: | 396/2005 |
Celexnr.: | 32024R2711 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 16.08.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 27.09.2024 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 11.10.2024 |
Høringsfrist: | 22.11.2024 |
Frist for gjennomføring: |