Utslipp fra tunge kjøretøy: utslippsverdier og rapportering for 2021
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2024/2165 av 1. juli 2024 om offentliggjøring av en liste over visse CO2-utslippsverdier per produsent samt gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslipp fra alle nye tunge kjøretøyer registrert i Unionen i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1242 for rapporteringsperioden 2021
Commission Implementing Decision (EU) 2024/2165 of 1 July 2024 on the publication of a list indicating certain CO2 emissions values per manufacturer as well as average specific CO2 emissions of all new heavy-duty vehicles registered in the Union pursuant to Regulation (EU) 2019/1242 of the European Parliament and of the Council for the reporting period of the year 2021
EØS-notat | 21.09.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 05.09.2024
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft
Status
Beslutningen ble vedtatt 1. juli 2024 og publisert i EU-tidende 21. august 2024.
Beslutningen vurderes relevant og akseptabel for Norge av Statens vegvesen.
Beslutningen vil ikke bli sendt på offentlig høring, men tas inn i relevant forskrift.
Norge har ikke vært tilstede i internasjonale fora der beslutningen har blitt utarbeidet.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2019/1242 setter reduksjonsmål for CO2-utslipp fra tunge kjøretøy. Kravene til utslippreduksjoner angis i gram CO2 per tonnkilometer (g CO2/tkm) for å gjenspeile de tunge kjøretøyenes transportnytte. Mer informasjon om forordningens bakgrunn og reduksjonsmål finnes ved å følge lenken "Annen dokumentasjon".
Ifølge (EU) 2019/1242 skal EU-kommisjonen årlig beregne det gjennomsnittlige, spesifikke CO2-utslippet til en fabrikant i tillegg til fabrikantens null- og lavutslippsfaktor, og reduksjonsbane for CO2-utslipp og utslippskreditter basert på kredittsystemene beskrevet i artikkel 7 i forordning (EU) 2019/1242. Data som legges til grunn for EU-kommisjonens beregninger er innrapporterte data fra medlemsstater og fabrikanter slik det er beskrevet i forordning (EU) 2018/956.
Kommisjonsbeslutning (EU) 2024/2165 er rettet mot følgende fabrikanter:
- Daimler Truck AG
- DAF NV
- Ford Otomotiv Sanayi AS
- Iveco Magirus AG
- IVECO S.p.A.
- MAN Truck and Bus SE
- Renault Trucks SA
- Scania SV AB
- Volvo Truck Corporation
Resultatene til disse fabrikantene for ovennevnte faktorer for rapporteringsåret 2021 er opplistet i beslutningens vedlegg. Verdiene fra beregningene baserer seg på data som var tilgjengelige for EU-kommisjonen per 20. mars 2024. Tallene vil muligens måtte ajourføres dersom ytterligere opplysninger som har betydning for kalkulasjonene fremkommer.
Den gjennomsnittlige, spesifikke CO2-utslippsverdien for alle nye tunge kjøretøy som ble registrert i rapporteringsperioden for året 2021 er 52,3 g/tkm. Til sammenligning var tallet 52,75 g/tkm for året 2019 og 52,46 g/tkm for året 2020.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen vil bli tatt inn i forskrift 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler og tunge kjøretøy (M, N og O).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Beslutningen presenterer resultatene fra rapporteringsåret 2021. Reduksjonsmålene retter seg mot nevnte tungbilfabrikanter.
De administrative konsekvensene vil være å implementere beslutningen i norsk forskrift.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger EFTA's hurtigprosedyre, og blir derfor ikke forelagt noe Spesialutvalg for vurdering.
Vurdering
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2024/2165 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32024D2165 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 21.08.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 02.10.2024 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |