(EU) 2024/3128, nye indikatorer for ytelses- og avgiftsstyringen
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/3128 av 16. desember 2024 om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2019/317 når det gjelder nye og reviderte overvåkingsindikatorer for ytelses- og avgiftsordningen i det felles europeiske luftrommet
Commission Implementing Regulation (EU) 2024/3128 of 16 December 2024 amending Implementing Regulation (EU) 2019/317 as regards new and revised monitoring indicators for the performance and charging scheme in the single European sky
EØS-notat | 18.03.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 20.01.2025
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
Endringsforordning (EU) 2024/3128 ble vedtatt av kommisjonen 16. desember 2024, og fikk virkning fra 1. januar 2025. Forordningen har blitt drøftet med medlemsstatene gjennom komitologi (Single Sky Committee).
Sammendrag av innhold
Ytelsesstyrings- og avgiftsforordningen (EU) 2019/317 er en del av Single European Sky (SES) lovgivningen, med rettslig grunnlag i forordningene (EF) nr. 549 og 550 fra 2004. (De to sistnevnte er i EU nylig erstattet av forordning (EU) 2024/2803.)
Ytelsesstyrings- og avgiftsforordningen stiller krav til mer effektive leveranser fra enkelte ytere av flysikringstjenester. Gjennom forordningen stilles detaljerte krav til måloppnåelse innen fire ytelsesområder: sikkerhet, miljø, kapasitet og kostnadseffektivitet. Måloppnåelsen vurderes gjennom et sett ytelsesindikatorer (key performance indicators / KPIer).
I tillegg til disse ytelsesindikatorene, er det i forordningen fastsatt en rekke måleindikatorer som det ikke er knyttet ytelsesmål opp mot. Dette er måleindikatorer som skal gi et mer helhetlig bilde av leveransen til yterne av flysikringstjenester, og som med tiden kan vurderes å oppgraderes til KPIer. Slike måleindikatorer kalles i forordningen «indicators for monitoring».
På grunnlag av en studie utført av konsulentselskapet Steer, og oppfølgende arbeid av PRB (Performance Review Body, et støtteorgan for kommisjonen), foreslo kommisjonen en endring i måleindikatorer under ytelses- og avgiftsstyringen. Endringene var foreslått særlig med tanke på å få bedre oversikt over miljøpåvirkningen av de enkelte delene av flygeoperasjonene, slik som graden av kontinuerlig stiging ved utflyging (continous climb), taksetid inn mot avgangsporten på flyplasser (taxi-in time) og graden av flyging av korteste rute (vertical flight efficiency).
Oppsummert gjøres det følgende endringer knyttet til måleindikatorer innenfor de enkelte ytelsesområdene:
Sikkerhet:
- Fjerning av måling av bruken av automatiserte systemer for registrering av sikkerhetsdata
Miljø:
- Måling av vertikal flygeeffektivitet (både på unions- og lokalt nivå)
- Måling av kontinuerlig stigende flyginger (lokalt nivå)
- Måling av ekstra taxi-inn-tid (lokalt nivå)
Kapasitet:
- Måling av graden av forsinkelser på dager med over gjennomsnittlig trafikk
- Måling av gjennomstrømming i de tre travleste timene pr dag (på ACC-nivå)
Kostnadseffektivitet:
- Ingen endringer
Merknader
Rettslige konsekvenser
Vedtakelsen av endrede måleindikatorer («indicators for monitoring») innebærer endringer i ytelsesstyrings- og avgiftsforordningen (EU) 2017/373. Dette er gjort gjennom endringsforordning (EU) 2024/3128, som ved gjennomføring i norsk rett må tilføyes til § 1 nr. 11 i forskrift om etablering og gjennomføring av Det felles europeiske luftrom.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Kommisjonen har understreket at de nye måleindikatorene ikke antas å ville medføre noe merarbeid for flysikringstjenesteyterne, siden Network Manager / Eurocontrol allerede besitter de dataene som vil bli benyttet. Det eneste unntaket fra dette er forslaget til å sette som måleindikator de lokalt identifiserte indikatorene som har høyest risiko i de enkelte tjenesteyternes sikkerhetsstyringssystem.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Forslaget forordningen bygger har vært drøftet med nasjonale interessenter fortløpende i forbindelse med nasjonale formøter til Single Sky Committee i regi av Luftfartstilsynet, og basert på utsendt materiale i forkant av disse møtene.
Avinor har uttrykt en viss skepsis knyttet opp mot økt rapporteringsplikt, men dette anses i det vesentlige svart ut av kommisjonen, ved at det det som skal rapporteres for det meste blir gjort tilgjengelig av Eurocontrol.
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel for gjennomføring i norsk rett.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2024/3128 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32024R3128 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 15.01.2025 |
Frist returnering standardskjema: | 26.02.2025 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |