NPA 2024-08; RMT.0737

Tilrettelegging for elektronisk sertifikat for personell i Europa

Enabling electronic personnel licensing in Europe

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 14.01.2025

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

EASA gjennomfører høring av NPA 2024-08 i tidsrommet 19.12.2024 - 19.03.2025. Informasjon om høringen er også publisert på Luftfartstilsynet nettsider.

Sammendrag av innhold

Regelverket (NPA 2024-08) foreslår endringer i flere forordninger med hensyn til tilrettelegging for elektronisk sertifikat for personell. De sertifikater som omfattes er følgende: pilot sertifikater (PPL, CPL, ATPL, seilfly og ballong), instruktørbevis, flygeleder lisens/sertifikat, Part-66 AML, medisinske sertifisering mv. Forordningene som endres av regelverksforslaget er nærmere beskrevet nedenfor:

  • forordning (EU) nr. 1178/2011 (besetningsmedlemmer);
  • forordning (EU) nr. 2015/340 (flygeleders lisenser og sertifikater);
  • forordning (EU) nr. 1321/2014 (kontinuerlig luftdyktighet);
  • forordning (EU) nr. 2018/1976 (seilfly) og
  • forordning (EU) nr. 2018/395 (ballong).

Formålet med regelverksforslaget er å fastsette kravene til innføring og implementering av sertifikat i elektronisk format for personell (EPL – electronic personnel licences) innenfor det felles europeiske regelverket. Det må gjøres endringer i det felles europeiske regelverket for å komme i samsvar med ICAO SARPs om elektroniske sertifikater. Disse endringene er viktige for å sørge for at det ikke oppstår forskjeller mellom de europeiske reglene og ICAO-standarder (SARP). 

Regelverksforslaget forventes å modernisere administrasjon av personellsertifikater og fremme interoperabilitet på tvers av landegrensene. Det vil muliggjøre digital interaksjon mellom godkjenningsmyndigheter og luftfartspersonell, samt bidra til å forebygge sertifikatsvindel og forfalskning.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Gjennomføring av det nye regelverket vil gjøres gjennom endring av flere forskrifter som er nærmere beskrevet nedenfor:

  • forskrift 28. november 2015 nr. 1365 om sertifisering av besetningsmedlemmer (forordning (EU) nr. 1178/2011)
  • forskrift 17. juni 2016 nr. 710 om utdanning og sertifisering av flygeledere (forordning (EU) nr. 2015/340)
  • forskrift 7. mai 2015 nr. 488 om kontinuerlig luftdyktighet mv. (vedlikeholdsforskriften) (forordning (EU) nr. 1321/2014)
  • forskrift 16. juni 2015 nr. 657 om krav til seilflygere (forordning (EU) nr. 2018/1976)
  • forskrift 16. juni 2015 nr. 658 om krav til ballongførere (forordning (EU) nr. 2018/395)

Økonomiske og administrative konsekvenser

Implementering av regelverket vil ha økonomisk konsekvenser for myndigheten, da det vil være kostnad tilknyttet utvikling av elektronisk sertifikat (EPL) IT-systemet. Det er på det nåværende tidspunkt vanskelig å anslå hvor mye et slikt system vil koste. 

Sakkyndige instansers merknader

Saken har ikke vært behandlet av SU Transport.

Vurdering

Luftfartstilsynet vurderer at regelverket er EØS-relevant.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Type sak Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 2018/1139

Norsk regelverk

Høringsstart: 14.01.2025
Høringsfrist: 19.03.2025
Frist for gjennomføring:

Lenker