TSI-revisjonen 2024 - 2030
Jernbane - Samtrafikk - TSI-revisjon 2024 - 2030
Railway - Interoperability - TSI-revision 2024 - 2030
EØS-notat | 19.02.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 17.01.2025
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:
Kapittel i EØS-avtalen:
Status
Sammendrag av innhold
EU-kommisjonen (KOM) har høsten 2024 bedt ERA (Det europeiske jernbanebyrået) om å planlegge og gjennomføre en stor revisjon/videreutvikling av de tekniske spesifikasjonene for interoperabilitet (TSI) på jernbaneområdet. TSIene er forordninger som regulerer hvordan jernbanekjøretøy, infrastruktur, signalsystemer, plattformer, stasjonsområder m.m. skal utformes for å sikre et sømløst europeisk jernbaneområde.
Arbeidet som ERA skal gjøre baserer seg på et mandat som ble oversendt fra KOM til ERA høsten 2024, hvor KOM ber om at 74 emner i TSIene vurderes endret eller videreutviklet. ERA skal lage utkast til endringer og nye regler som KOM skal behandle og eventuelt vedta. Arbeidet i EU skal pågå i perioden 2024 – 2030+. KOM ber om at arbeidet skal lede til tre store "endringspakker", hvor målsettingen er at den første pakken med endringsforslag skal oversendes fra ERA til KOM desember 2026 (12 emner), neste pakke i desember 2028 (50 emner) og siste pakke noe etter 2030 (12 emner).
I Norge skal Statens jernbanetilsyn (SJT) følge EU-prosessene tett. Det er også SJT som gjennomfører TSIer og endringer i disse i norsk rett.
Emnene som skal behandles er delt inn i tre hovedkategorier:
- "Completing SERA" (Single European Railway Area) med ca. 34 emner. Her kommer bl.a. tema innenfor plattformøyde, ERTMS, harmonisering av regler for komposittbremseklosser (CBB), bedre tilgjengelighet, lydkrav for parkerte tog, kjøre- og hviletid for togførere.
- "Innovation uptake" med 21 emner. Her kommer bl.a. tema som omhandler DAC (digital automatic coupling), emner innenfor cybersecurity, FRMCS, videreutvikling av RINF (Register of Infrastructure) og digitalisering av billettsystemer.
- "Better regulation" med 12 emner. Tema her vil eksempelvis være gjennomgang og revisjon av samtrafikkomponentene, revisjon av EF-sertifiseringsprosessen og revisjon av søknads- og tillatelsesprosessen for oppgradert og fornyet infrastruktur.
I tillegg ligger det 7 emner som ikke direkte berører TSIene, dette er kategorien:
- "Additional studies". Her skal det jobbes med blant annet arbeid med sirkulærøkonomi og automatisering av vedlikehold av materiell.
Det er sannsynlig at temaer vil endre seg underveis, at noen nye tema kommer til og at noen tema går ut.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Direktiv (EU) 2016/797 av 11. mai 2016 om samtrafikkevnen i Den europeiske unions jernbanesystem (samtrafikkdirektivet) ble vedtatt av EU i 2016 som en del av fjerde jernbanepakke. Direktivet fastslår EUs mål om et felles sømløst jernbanesystem i EU. Direktivet ble gjennomført i norsk rett ved tilføying til EØS-avtalen (vedlegg XIII 37p) den 24. september 2021 (i kraft 1. juni 2022) og vedtakelse av ny samtrafikkforskrift 9. september 2021 (i kraft 1. juni 2022). Direktivet definerer bl.a. hvilke delsystemer («subsystems») som er en del av jernbanesystemet i EU.
Verktøyet for å oppnå samtrafikk (interoperabilitet) er de tekniske spesifikasjonene som er fastsatt i TSIene. TSIene er forordninger under samtrafikkdirektivet og definerer den tekniske og operasjonelle standarden som hvert delsystem (eks. infrastruktur) må oppfylle for å møte de grunnleggende kravene og sikre interoperabilitet. TSIene er gjennomført i norsk rett som forskrifter hjemlet i jernbaneloven.
Revisjonen som nå er i gang i EU skal pågå til minst 2030 og vil medføre endringer i TSIene, og derfor endringer i de norske forskriftene som gjennomfører TSIene.
Rettsaktene som vil følge av dette arbeidet vil sannsynligvis være EØS-relevante og akseptable.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er pr. januar 2025 ikke klart hvilke konkrete endringer som blir resultat av arbeidet som nå skal gjøres i EU, og hvilke konsekvenser endringene vil ha. SJT er imidlertid sikre på at det kommer endringer som vil ha økonomiske og administrative konsekvenser for norsk jernbane.
Vurdering
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Type sak | Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen |
KOM-nr.: | |
Basis rettsaktnr.: |
Norsk regelverk
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |