Grunnlag for god ledelse i staten
Dato: 17.04.2024 | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
I grunnlaget stilles fem forventninger til god ledelse i staten. De skal bidra til at lederne løser samfunnsoppdraget og oppnår resultater sammen med medarbeiderne.
Ledelse har betydning!
Statlige virksomheter spiller helt sentrale roller i Norge. De forvalter fellesskapets verdier, utøver myndighet, yter velferdstjenester og skaper resultater for samfunnet og innbyggerne. Samtidig er kravene og forventningene til forvaltningen både høye og i endring. Andelen eldre øker og dette fører til knapphet på ressurser og kompetanse. Ny teknologi, og særlig kunstig intelligens, kan bidra til å løse en rekke av utfordringene, men innebærer også helt nye problemstillinger vi ennå ikke overskuer. Trusselbildet er endret, og oppmerksomhet om sikkerhet og beredskap blir stadig viktigere. Samfunnsproblemer som klima, miljø og det grønne skiftet treffers oss alle, og krever helhetlige løsninger og samordning på tvers av sektorer og virksomheter.
Som leder i forvaltningen har du en nøkkelrolle i dette arbeidet. Du som leder, og hvordan du utøver ledelse, har stor betydning. Samtidig står du ikke alene. Ledelse i staten må utøves med den norske modellen som plattform, hvor partssamarbeid, medbestemmelse og involvering bidrar til bedre beslutninger.
For å støtte og gi retning for ledere fremover, og for å bringe ledelse inn i en ny tid, har vi formulert fem overordnede forventninger til ledere i staten. De synliggjør kjennetegn ved god ledelse i staten og skal være noe å strekke seg etter, samtidig som de skal inspirere og være et utgangspunkt for videre utvikling av ditt lederskap.
Målgruppen er først og fremst dere som har lederansvar i en statlig virksomhet. Samtidig håper vi at grunnlaget også vil være nyttig for ansatte, tillitsvalgte og andre som er opptatt av ledelse.
Forventninger til god ledelse i staten
- Etterlev forvaltningsverdiene demokrati, rettssikkerhet,
faglig integritet og effektivitet - Kjenn de politiske og administrative rammene,
og ansvaret som ligger i din lederrolle - Prioriter og bruk handlingsrommet
- Bruk partssamarbeidet og medbestemmelse aktivt
- Vis medarbeiderne tillit gjennom tydelig ansvar
og handlingsrom - Gi anerkjennelse og konstruktive tilbakemeldinger
- Motivér til medarbeiderskap, kompetanseutvikling og nysgjerrighet
- Bidra til et mangfoldig og inkluderende arbeidsfellesskap
- Gi samfunnsoppdraget mening i din virksomhet
– hvem og hva er vi til for - Se utover egen virksomhet og bidra til samarbeid
på tvers av fagfelt og sektorer - Sett innbyggerne i sentrum og legg til rette
for systematisk brukermedvirkning - Ha bevissthet om sikkerhet og beredskap
- Utforsk og ta i bruk ny teknologi og nye arbeidsformer
- Frem forsvarlig bruk og deling av data
- Bygg kultur for innovasjon og kontinuerlig læring
- Utforsk eget lederskap og hvordan du virker på andre
- Fyll på med kunnskap om ledelse
- Bygg fellesskap og del erfaringer med andre ledere