Statens lederlønnssystem: Lønnsutvikling i 2023
Dato: 22.03.2024 | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
I perioden 31.12.2022 – 31.12.2023 økte gjennomsnittlig årslønn på Statens lederlønnssystem (SLS) med 4,5 prosent.
Økningen er godt innenfor de retningslinjene som ble satt for 2023. I retningslinjene for 2023 påla man departementene å vise moderasjon og sørge for at veksten i gjennomsnittslønnen på SLS ble godt under frontfagsrammen, slik også resultatet ble i 2022. Rammen i frontfaget var i 2023 på 5,2 prosent. Lønnsutviklingen skal over tid være på linje med frontfaget og sett over de siste fem årene er utviklingen omtrent lik.
Generelt om hvilke ansatte som er på SLS
SLS er ikke et rent toppledersystem (med toppleder menes her leder for en virksomhet). Kun om lag halvparten av topplederstillingene i staten er på SLS. Det betyr at de øvrige om lag 90 topplederne i staten er lønnet på Hovedtariffavtalene i staten (HTA).
SLS omfatter mange assisterende ledere og noen fagstillinger. Det er flere såkalte «nivå 2-ledere» på SLS enn det er toppledere. Herunder utgjør assisterende departementsråder og ekspedisjonssjefer i departementene den største enkeltgruppen «nivå 2-ledere», med noe over 100 stillinger.
Vi gjør oppmerksom på at Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene (TBU) publiserer en ren topplederstatistikk for staten. Topplederstatistikken i TBU bygger således på et annet utvalg stillinger, og et annet tallgrunnlag, enn SLS. Tallene for SLS og TBUs topplederstatistikk må derfor ikke forveksles.
Om målemetode for lønnsutvikling
Lønnsutviklingen for SLS måles av DFD pr 31.12. hvert år og baserer seg på kontraktsfestet (avtalt) lønn pr 31. desember. Målingen oppgis som prosentvis endring i gjennomsnittlig lønn for samtlige stillinger fra ett år til det neste.
Ved målingen tas det ikke hensyn til endringer i antallet stillinger på SLS. I tillegg blir stillinger som står vakant pr 31.12., eller som eventuelt er besatt med en fungerende som lønnes på HTA, ikke tatt med i måling av gjennomsnittslønnen. Det justeres heller ikke for manglende opplysninger, virkningstidspunkt for lønnsendringer, nyrekrutteringer eller lignende i løpet av året. Slike variasjoner kan gi merkbare utslag i målt gjennomsnittslønn for det enkelte år. Målt over flere år i sammenheng vil slike svingninger jevnes ut. TBU følger samme metode.
Om lønnsmodellen på SLS
Fra og med 2015 foretar ikke DFD noen sentral årlig justering av lederlønningene. All endring av lønn for ansatte på SLS gjøres av det enkelte departement, eventuelt delegert til underliggende styrer eller direktorater.
Den enkelte stilling på SLS er innplassert i en av de fem lønnsintervallene som er gjengitt nedenfor. Innen det konkrete intervallet for stillingen fastsetter departementene den enkelte leders lønn, fortrinnsvis som ledd i årlige kontraktsforhandlinger. Departementene kan selv flytte stillinger mellom intervallene.
De gjeldende lønnsintervallene ble innført per 1. januar 2015, og har ikke blitt justert siden.
Intervall |
Laveste |
Høyeste |
A |
800 000 |
1 200 000 |
B |
900 000 |
1 400 000 |
C |
1 000 000 |
1 600 000 |
D |
1 100 000 |
1 800 000 |
E |
1 200 000 |
2 000 000 |
Om utviklingen på SLS fra 2022 til 2023
Per 31.12.2023 var det 230 stillinger på statens lederlønnssystem (SLS). Dette er tre færre enn året før og skyldes færre stillinger under Forsvarsdepartementet (2) og Utenriksdepartementet (1). Åtte av stillingene sto vakante per 31.12.2023 mot ni året før.
Per 31.12.2022 var gjennomsnittlig avtalt lønn på SLS kr 1 534 083. Per 31.12.2023 var den gjennomsnittlige lønnen kr 1 603 384. Dette utgjør en økning på 4,5 (4,52) prosent.
Oversikt per departementsområdene (departement med underliggende etater):
Dep.- område |
Gj.snittlig |
Fordeling intervall |
Høyeste lønn |
Laveste lønn |
||||
|
|
A |
B |
C |
D |
E |
|
|
AID |
1 586 267 |
0 |
0 |
9 |
3 |
1 |
2 000 000 |
1 359 600 |
BFD |
1 493 250 |
0 |
2 |
4 |
2 |
0 |
1 746 000 |
1 300 000 |
ED |
1 688 073 |
0 |
0 |
0 |
8 |
0 |
1 827 678 |
1 469 300 |
FD |
1 572 629 |
0 |
2 |
11 |
4 |
3 |
1 957 995 |
1 384 692 |
FIN |
1 831 786 |
0 |
2 |
4 |
6 |
2 |
1 992 000 |
1 535 000 |
HOD |
1 599 153 |
0 |
2 |
9 |
1 |
2 |
2 000 000 |
1 400 000 |
JD |
1 621 105 |
0 |
8 |
17 |
9 |
2 |
2 000 000 |
1 336 066 |
KD |
1 621 528 |
0 |
5 |
3 |
4 |
0 |
1 809 564 |
1 465 580 |
KLD |
1 571 800 |
0 |
1 |
10 |
0 |
2 |
1 834 000 |
1 371 000 |
KDD |
1 525 973 |
0 |
6 |
9 |
10 |
3 |
1 959 000 |
1 410 000 |
KUD |
1 554 000 |
0 |
6 |
1 |
1 |
0 |
1 803 000 |
1 445 000 |
LMD |
1 533 433 |
0 |
5 |
1 |
1 |
0 |
1 812 030 |
1 404 000 |
NFD |
1 594 725 |
0 |
0 |
14 |
3 |
2 |
2 545 000 |
1 390 000 |
SD |
1 638 738 |
0 |
0 |
4 |
3 |
1 |
2 000 000 |
1 440 000 |
SMK |
1 830 000 |
0 |
0 |
0 |
3 |
2 |
2 000 000 |
1 700 000 |
UD |
1 518 635 |
0 |
0 |
11 |
1 |
1 |
1 937 250 |
1 400 000 |
Oversikt per departement:
Dep. |
Gj.snittlig |
Fordeling intervall |
Høyeste lønn |
Laveste lønn |
||||
|
|
A |
B |
C |
D |
E |
|
|
AID |
1 551 229 |
0 |
0 |
6 |
1 |
0 |
1 790 255 |
1 462 107 |
BFD |
1 450 000 |
0 |
2 |
2 |
1 |
0 |
1 746 000 |
1 300 000 |
ED |
1 538 132 |
0 |
0 |
0 |
5 |
0 |
1 815 136 |
1 469 300 |
FD |
1 538 132 |
0 |
1 |
5 |
1 |
1 |
1 833 939 |
1 393 665 |
FIN |
1 792 111 |
0 |
2 |
2 |
4 |
1 |
1 980 000 |
1 535 000 |
HOD |
1 592 222 |
0 |
0 |
7 |
0 |
1 |
2 000 000 |
1 400 000 |
JD |
1 625 649 |
0 |
0 |
5 |
5 |
1 |
1 978 904 |
1 415 466 |
KD |
1 562 942 |
0 |
5 |
1 |
1 |
0 |
1 809 564 |
1 465 580 |
KLD |
1 538 833 |
0 |
0 |
7 |
0 |
1 |
1 834 000 |
1 371 000 |
KDD |
1 502 400 |
0 |
6 |
3 |
0 |
1 |
1 841 000 |
1 435 000 |
KUD |
1 565 500 |
0 |
4 |
1 |
1 |
0 |
1 803 000 |
1 464 000 |
LMD |
1 483 600 |
0 |
4 |
0 |
1 |
0 |
1 714 000 |
1 404 000 |
NFD |
1 534 500 |
0 |
0 |
7 |
2 |
2 |
2 545 000 |
1 390 000 |
SD |
1 547 620 |
0 |
0 |
4 |
1 |
0 |
1 702 400 |
1 440 000 |
SMK |
1 787 500 |
0 |
0 |
0 |
3 |
1 |
2 000 000 |
1 700 000 |
UD |
1 515 188 |
0 |
0 |
10 |
1 |
1 |
1 937 250 |
1 400 000 |
Kilde: DFDs oversikt over ansatte i statens lederlønnssystem pr. 31.12.2023.