Nasjonale e-helseløsninger og digital samhandling
Artikkel | Sist oppdatert: 20.12.2023 | Helse- og omsorgsdepartementet
Hvordan sikrer vi at alt av relevante opplysninger fra fastlegen din blir overført videre til sykehuset, hvis du blir henvist dit? Dette kalles «pasientoverganger», og det å sikre gode pasientoverganger er en forutsetning for at du som pasient skal bli gitt best mulig helsehjelp.
Det er nemlig slik at helsehjelp til deg som pasient i stor grad blir gitt i samarbeid mellom ulike deler av helse- og omsorgstjenestene. Dette kan for eksempel være mellom fastlege og sykehus, mellom legevakt og sykehjem eller mellom en kommunalt ansatt fysioterapeut og fastlegen din. Stikkordet er at informasjon må flyte raskt og sikkert fra én del av helsetjenesten til en annen. Det er dette vi kaller digital samhandling.
Ved hjelp av de nasjonale e-helseløsningene kjernejournal, helsenorge, e-resept og helsenettet sørger man både for at innbyggerens helseopplysninger følger pasienten, men også at samarbeidet internt i helse- og omsorgstjenestene går mer smidig for seg.
- Kjernejournal (helsenorge.no) er en digital tjeneste som gir helsepersonell og pasienter tilgang til viktige opplysninger om sykdom, allergier, kritisk informasjon, vaksiner og legemidler. Denne informasjonen er vesentlig for helsepersonell å vite om slik at de kan gi forsvarlig helsehjelp. Du som innbygger i Norge får tilgang til egen kjernejournal gjennom helsenorge.
- Helsenorge (helsenorge.no) er innbyggernes inngang til helse- og omsorgstjenester digitalt. På helsenorge får innbyggere tilgang til kvalitetssikret helseinformasjon og har blant annet innsyn i egen journal og oversikt over vaksiner og resepter. Helsenorge fungerer også som en inngangsport for tjenester som timebestilling og digitale konsultasjoner.
- E-resept (nhn.no) er en løsning for sikker overføring av resepter mellom rekvirenter, apotek og bandasjister. Løsningen bidrar til at helsepersonell får bedre oversikt over pasientens gyldige resepter og hva pasienten har hentet ut samtidig som pasienter får oversikt over egne resepter via helsenorge.
- Helsenettet er et sikkert digitalt nett for alle aktører i helsesektoren. Helsenettet utgjør grunnmuren for at helseopplysninger kan utveksles på en trygg og sikker måte.
Relevant, oppdatert og korrekt informasjon
Digital samhandling skal bidra til at helsepersonell får tilgang til relevant, oppdatert og korrekt informasjon om pasienten, slik at de kan gi best mulig behandling og bruke mindre tid til å lete etter og sammenstille informasjon.
Målsetningen er en mer helhetlig og effektiv samhandling på tvers av virksomheter og nivåer. For å få til dette er det investert og igangsatt flere nasjonale tiltak for å dekke de høyest prioriterte behovene.
Eksempler på nasjonale tjenester for digital samhandling er:
- pasientens legemiddelliste (nhn.no),
- pasientens prøvesvar (nhn.no),
- pasientens journaldokumenter (nhn.no),
- pasientens kritiske informasjon (ehelse.no), og
- pasientens måledata (nhn.no).
Dette er områder hvor det er særlig viktig at helsepersonell kan dele relevant og nødvendig informasjon om pasienten.
En dytt til digitalisering med helseteknologiordningen
Helseteknologiordningen skal fra 2024 tilrettelegge for at kommuner skal ta i bruk ulike typer helseteknologi. Ordningen vil videreføre tidligere arbeid innen velferdsteknologi (helsedirektoratet.no) og digital hjemmeoppfølging (helsedirektoratet.no).
Til å begynne med vil helseteknologiordningen bestå av følgende tiltaksområder:
- Tilskuddsordninger
- Veiledningstjeneste
- Samordning av kommunale nettverk der ressurspersoner i kommunene samarbeider om innføring av helseteknologi.
Helseteknologiordningen skal virke sammen med tiltak som KS og næringslivet har satt i gang. Ordningen skal også tilrettelegge for bruk av riktige standarder. Ordningen skal bygges ut over tid.
Standardisering, terminologi og kodeverk
Standardisering av tekniske og innholdsmessige krav gir en felles «oppskrift» for digitale løsninger. Standardisering i digitale helseløsninger dekker mange bruksområder.
Det handler både om å bruke samme terminologi, kodeverk og rammeverk for informasjonsinnhold- og informasjonsutveksling og samme standard for digital sikkerhet.
Det er også standarder som ikke er helsesektorspesifikke som for eksempel universell utforming.
Hvorfor er standardisering viktig?
Standardisering bidrar til trygg og effektiv digital støtte både til helsepersonell og deg som innbygger. Det gir i tillegg forutsigbarhet til leverandørmarkedet, og ved å bruke internasjonale standarder har man lettere mulighet til å komme inn på markedet i andre land.
Samarbeidsprosessen for internasjonale standarder setter rammer for standardiseringsarbeidet for digitalisering i helse- og omsorgssektoren.
Standardisert terminologi og kodeverk gjør det mulig med samhandling og enklere gjenbruk av data til:
- kvalitetsforbedring,
- helseovervåkning,
- styring, og
- forskning.