Grunnutdanning

Grunnutdanningene innenfor helse- og sosialfagene tilbys ved universiteter, høgskoler og videregående skoler.

Grunnutdanningene skal møte kompetansebehovene i helse- og omsorgstjenesten, begrunnet i:

  • tjenestenes kompetansebehov
  • medisinsk og teknologisk utvikling
  • økonomiske, demografiske og internasjonale forhold, og
  • politiske prioriteringer

Dimensjonering i tråd med samfunnets behov

Universiteter og høgskoler har ansvar for å dimensjonere sine studietilbud i tråd med samfunnets behov, herunder grunnutdanninger i helse- og sosialfag. Helse- og omsorgsdepartementet har dialog med Kunnskapsdepartementet om behovet for utdanning av helsepersonell og ved behov for økning i utdanningskapasiteten.

Dimensjonering av helse- og sosialfagene i videregående opplæring gjøres innenfor rammene til den enkelte fylkeskommune. Kommunene og de regionale helseforetakene skal legge til rette for praksisplasser for elevene/lærlingene/studentene.

I tråd med tjenestenes kompetansebehov

Nasjonale retningslinjer innen høyere utdanning i helse- og sosialfagene (RETHOS) definerer minimumsluttkompetanse for hver enkelt utdanning.

Retningslinjene er en del av et styringssystem med mål om at utdanningene er framtidsrettede og i tråd med tjenestenes kompetansebehov og brukernes behov. Retningslinjene er forskriftsfestet og skal være førende for institusjonenes arbeid med utdanningene.

Utdanningsdirektoratet er delegert myndighet til å utarbeide og fastsette læreplaner for den videregående opplæringen.
 

Tilbakemeldingsskjema

Fant du det du lette etter?

Tusen takk for ditt svar!

Det er ikke deg, det er oss.

Det oppsto en uventet feil med serveren. Prøv igjen senere.