Egenkontroll i kommunene

Kommunenes egenkontroll er den kontrollvirksomhet som kommunene selv driver overfor egen virksomhet.

En velfungerende egenkontroll er viktig både for å sikre tilliten innbyggerne har til kommunen, og for å sikre effektiv og riktig ressursbruk i kommunen. Se blant annet Stortingsmelding 12 (2011-2012) Stat og kommune - styring og samspel . Kommuneloven har regler om kontrollutvalg, revisjon og administrasjonssjefens internkontroll. Deloittes Evaluering av kontrollutvalg og kontrollutvalgssekretariatet i kommunene tegner et godt bilde av at kontrollutvalgene i stor grad fyller sin funksjon i kommunene på en god måte. 

KMD har over flere år støttet KS’ arbeid med internkontroll. KS har blant annet gitt ut heftet "Rådmannens internkontroll. Orden i eget hus".  

I desember 2015 utga KMD ut en ny utgave av Kontrollutvalgsboken. Målet med denne veilederen er å skape større forståelse av kontrollutvalgets rolle og oppgaver.

Disse aktivitetene er en del av departementets oppfølging av rapporten 85 tilrådingar for styrkt eigenkontroll i kommunane (2009) fra en arbeidsgruppe nedsatt av departementet som skulle foreslå tiltak for å styrke kontrollutvalget, revisjonen og den administrative internkontrollen i kommuner og fylkeskommuner.

Tilbakemeldingsskjema

Fant du det du lette etter?

Tusen takk for ditt svar!

Det er ikke deg, det er oss.

Det oppsto en uventet feil med serveren. Prøv igjen senere.