Karbonprisbaner for bruk i samfunnsøkonomiske analyser i 2025
Artikkel | Sist oppdatert: 20.12.2024 | Finansdepartementet
Finansdepartementet har fastsatt et regelverk for hvordan klimagassutslipp skal tas hensyn til i samfunnsøkonomiske analyser av statlige tiltak. Ifølge reglene skal analysene anvende årlig oppdaterte karbonprisbaner fra Finansdepartementet. Med dette dokumentet publiseres de konkrete prisbanene som skal benyttes for analyser i 2025.
Disse prisene erstatter priser som skulle benyttes for analyser i 2024.
Rundskriv R-109/21 fra Finansdepartementet fastsetter regler for verdsetting av klimagassutslipp i samfunnsøkonomiske analyser. Nærmere informasjon om reglene fremgår i artikkelen «Hvordan ta hensyn til klimagassutslipp i samfunnsøkonomiske analyser» på regjeringen.no, her.
Reglene fastslår at samfunnsøkonomiske analyser skal anvende en karbonpris som angis i årlig oppdaterte prisbaner fra Finansdepartementet. Det angis egne prisbaner for ulike kategorier utslipp med kildene som fremgår av tabell 1 nedenfor.
Prisene som skal benyttes i samfunnsøkonomiske analyser fremgår i tabell 2, og kan også lastes ned som regneark.
Tabell 1. Kilder til priser på kort og lang sikt fordelt på kategori av utslipp
|
Kategori utslipp |
Pris første år |
Pris frem til 2030 |
Pris 2031-2100 |
1 |
Kvotepliktige utslipp - med unntak av luftfart og petroleum |
Gjennomsnittlig pris på EU ETS-kvoter siste måned før publisering av prisbane. |
Bruke noterte forward-priser som i dag foreligger for de nærmeste årene, og deretter en fremskrevet videreføring av den forventede prisutviklingen. Omregnet til faste norske kroner. |
Følger det internasjonale energibyråets «Announced Pledges Scenario» frem til 2050. For senere år øker prisen med kalkulasjonsrenten for samfunnsøkonomiske analyser. |
2 |
Ikke-kvotepliktig utslipp |
Den generelle satsen i CO2-avgiften for mineralske produkter. |
Gradvis økning til 2 000 kroner i 2030 (prisnivå 2020-kroner, tilsvarende 2400 2025-kroner)
(CO2-avgift i 2030 som signalisert i Klimaplan 2021-2030.) |
Det varslede nivået for 2030 holdes reelt uendret frem til langsiktige karbonpriser på kvotepliktig utslipp når samme nivå. Deretter prises ikke-kvotepliktige utslipp og kvotepliktige utslipp likt. |
3 |
Petroleum |
Kvotepris som i 1, med påslag for CO2-avgiften for petroleum (opp til et tak på 2 000 2020-kroner) |
Utvikling i kvotepris som i 1, med påslag for gradvis økning av CO2-avgiften for petroleum (opp til et tak på 2 000 2020-kroner).
(summen av kvotepris og CO2-avgift for sektoren som signalisert i Klimaplan 2021-2030) |
Som 2 |
4 |
Luftfart |
Kvotepris som i 1, med påslag for CO2-avgiften for luftfart (opp til et tak på 2 000 2020-kroner) |
Utvikling i kvotepris som i 1, med påslag for gradvis økning av CO2-avgiften for luftfart (opp til et tak på 2 000 2020-kroner).
(summen av kvotepris og CO2-avgift for sektoren som signalisert i Klimaplan 2021-2030) |
Som 2 |
5 |
Opptak og utslipp i skog- og arealbruk |
Som 1 |
Som 1 |
Som 1 |
Tabell 2. Priser som skal benyttes på klimagassutslipp i samfunnsøkonomiske analyser for utslipp i årene 2025-2100
Alle priser i norske kroner. Prisnivå 2025. Valutakurs 11,7 kroner/euro benyttet.
År |
(1) Kvotepliktig utslipp (unntatt luftfart og petroleum) |
(2) Ikke-kvotepliktig utslipp |
(3) Petroleum |
(4) Luftfart |
(5) Opptak og utslipp fra skog- og arealbruk |
2025 |
812 |
1405 |
1756 |
1506 |
812 |
2026 |
820 |
1604 |
1958 |
1710 |
820 |
2027 |
832 |
1803 |
2203 |
1972 |
832 |
2028 |
846 |
2002 |
2400 |
2307 |
846 |
2029 |
867 |
2201 |
2400 |
2400 |
867 |
2030 |
889 |
2400 |
2400 |
2400 |
889 |
2031 |
961 |
2400 |
2400 |
2400 |
961 |
2032 |
1039 |
2400 |
2400 |
2400 |
1039 |
2033 |
1123 |
2400 |
2400 |
2400 |
1123 |
2034 |
1214 |
2400 |
2400 |
2400 |
1214 |
2035 |
1313 |
2400 |
2400 |
2400 |
1313 |
2036 |
1420 |
2400 |
2400 |
2400 |
1420 |
2037 |
1535 |
2400 |
2400 |
2400 |
1535 |
2038 |
1660 |
2400 |
2400 |
2400 |
1660 |
2039 |
1794 |
2400 |
2400 |
2400 |
1794 |
2040 |
1940 |
2400 |
2400 |
2400 |
1940 |
2041 |
1966 |
2400 |
2400 |
2400 |
1966 |
2042 |
1993 |
2400 |
2400 |
2400 |
1993 |
2043 |
2020 |
2400 |
2400 |
2400 |
2020 |
2044 |
2047 |
2400 |
2400 |
2400 |
2047 |
2045 |
2075 |
2400 |
2400 |
2400 |
2075 |
2046 |
2103 |
2400 |
2400 |
2400 |
2103 |
2047 |
2132 |
2400 |
2400 |
2400 |
2132 |
2048 |
2161 |
2400 |
2400 |
2400 |
2161 |
2049 |
2190 |
2400 |
2400 |
2400 |
2190 |
2050 |
2220 |
2400 |
2400 |
2400 |
2220 |
2051 |
2309 |
2400 |
2400 |
2400 |
2309 |
2052 |
2401 |
2401 |
2401 |
2401 |
2401 |
2053 |
2497 |
2497 |
2497 |
2497 |
2497 |
2054 |
2597 |
2597 |
2597 |
2597 |
2597 |
2055 |
2701 |
2701 |
2701 |
2701 |
2701 |
2056 |
2809 |
2809 |
2809 |
2809 |
2809 |
2057 |
2921 |
2921 |
2921 |
2921 |
2921 |
2058 |
3038 |
3038 |
3038 |
3038 |
3038 |
2059 |
3160 |
3160 |
3160 |
3160 |
3160 |
2060 |
3286 |
3286 |
3286 |
3286 |
3286 |
2061 |
3418 |
3418 |
3418 |
3418 |
3418 |
2062 |
3554 |
3554 |
3554 |
3554 |
3554 |
2063 |
3696 |
3696 |
3696 |
3696 |
3696 |
2064 |
3807 |
3807 |
3807 |
3807 |
3807 |
2065 |
3922 |
3922 |
3922 |
3922 |
3922 |
2066 |
4039 |
4039 |
4039 |
4039 |
4039 |
2067 |
4160 |
4160 |
4160 |
4160 |
4160 |
2068 |
4285 |
4285 |
4285 |
4285 |
4285 |
2069 |
4414 |
4414 |
4414 |
4414 |
4414 |
2070 |
4546 |
4546 |
4546 |
4546 |
4546 |
2071 |
4683 |
4683 |
4683 |
4683 |
4683 |
2072 |
4823 |
4823 |
4823 |
4823 |
4823 |
2073 |
4968 |
4968 |
4968 |
4968 |
4968 |
2074 |
5117 |
5117 |
5117 |
5117 |
5117 |
2075 |
5270 |
5270 |
5270 |
5270 |
5270 |
2076 |
5428 |
5428 |
5428 |
5428 |
5428 |
2077 |
5591 |
5591 |
5591 |
5591 |
5591 |
2078 |
5759 |
5759 |
5759 |
5759 |
5759 |
2079 |
5932 |
5932 |
5932 |
5932 |
5932 |
2080 |
6110 |
6110 |
6110 |
6110 |
6110 |
2081 |
6293 |
6293 |
6293 |
6293 |
6293 |
2082 |
6482 |
6482 |
6482 |
6482 |
6482 |
2083 |
6676 |
6676 |
6676 |
6676 |
6676 |
2084 |
6877 |
6877 |
6877 |
6877 |
6877 |
2085 |
7083 |
7083 |
7083 |
7083 |
7083 |
2086 |
7295 |
7295 |
7295 |
7295 |
7295 |
2087 |
7514 |
7514 |
7514 |
7514 |
7514 |
2088 |
7740 |
7740 |
7740 |
7740 |
7740 |
2089 |
7972 |
7972 |
7972 |
7972 |
7972 |
2090 |
8211 |
8211 |
8211 |
8211 |
8211 |
2091 |
8457 |
8457 |
8457 |
8457 |
8457 |
2092 |
8711 |
8711 |
8711 |
8711 |
8711 |
2093 |
8972 |
8972 |
8972 |
8972 |
8972 |
2094 |
9152 |
9152 |
9152 |
9152 |
9152 |
2095 |
9335 |
9335 |
9335 |
9335 |
9335 |
2096 |
9521 |
9521 |
9521 |
9521 |
9521 |
2097 |
9712 |
9712 |
9712 |
9712 |
9712 |
2098 |
9906 |
9906 |
9906 |
9906 |
9906 |
2099 |
10104 |
10104 |
10104 |
10104 |
10104 |
2100 |
10306 |
10306 |
10306 |
10306 |
10306 |
Det følger av rundskriv R-109 at det kan gjøres følsomhetsanalyser for parametere som er sentrale for analysens resultat. I tråd med rundskrivet oppgir Finansdepartementet her prisbaner for slike følsomhetsanalyser av karbonpris. Den høye prisbanen tar utgangspunkt i det FNs klimapanel (IPCC) anslår trengs for å begrense oppvarming til 1,5 grader (median-anslag). Som grunnlag for den høye prisbanen brukes modellberegninger konsistent med 1,5 graders oppvarming gjengitt i FNs klimapanels sjette hovedrapport. Den lave prisbanen er satt til 75 prosent av kvoteprisen i det første året og vokser deretter med kalkulasjonsrenten for samfunnsøkonomiske analyser. De spesifikke prisbanene til bruk i følsomhetsanalyser fremgår av tabell 3, og kan også lastes ned som regneark.
Tabell 3. Lav og høy pris som skal brukes i følsomhetsanalyser i samfunnsøkonomiske analyser for utslipp i årene 2025-2100
Samme prisbane for alle kategorier utslipp. Alle priser i norske kroner. Prisnivå 2025. Valutakurs 11,1 kroner/dollar benyttet.
År |
Lav |
Høy (IPCC 1,5°-bane - median) |
2025 |
609 |
2145 |
2026 |
615 |
2316 |
2027 |
624 |
2500 |
2028 |
634 |
2699 |
2029 |
650 |
2914 |
2030 |
667 |
3146 |
2031 |
693 |
3336 |
2032 |
721 |
3536 |
2033 |
750 |
3749 |
2034 |
780 |
3974 |
2035 |
811 |
4213 |
2036 |
843 |
4466 |
2037 |
877 |
4735 |
2038 |
912 |
5019 |
2039 |
949 |
5321 |
2040 |
987 |
5641 |
2041 |
1026 |
5917 |
2042 |
1067 |
6206 |
2043 |
1110 |
6509 |
2044 |
1154 |
6827 |
2045 |
1200 |
7161 |
2046 |
1248 |
7511 |
2047 |
1298 |
7877 |
2048 |
1350 |
8262 |
2049 |
1404 |
8666 |
2050 |
1460 |
9089 |
2051 |
1519 |
9189 |
2052 |
1580 |
9290 |
2053 |
1643 |
9392 |
2054 |
1708 |
9495 |
2055 |
1777 |
9600 |
2056 |
1848 |
9705 |
2057 |
1922 |
9811 |
2058 |
1999 |
9919 |
2059 |
2079 |
10028 |
2060 |
2162 |
10138 |
2061 |
2248 |
10237 |
2062 |
2338 |
10337 |
2063 |
2432 |
10438 |
2064 |
2505 |
10539 |
2065 |
2580 |
10642 |
2066 |
2657 |
10746 |
2067 |
2737 |
10851 |
2068 |
2819 |
10956 |
2069 |
2904 |
11063 |
2070 |
2991 |
11171 |
2071 |
3080 |
11259 |
2072 |
3173 |
11347 |
2073 |
3268 |
11435 |
2074 |
3366 |
11525 |
2075 |
3467 |
11615 |
2076 |
3571 |
11706 |
2077 |
3678 |
11798 |
2078 |
3788 |
11890 |
2079 |
3902 |
11983 |
2080 |
4019 |
12077 |
2081 |
4140 |
12219 |
2082 |
4264 |
12362 |
2083 |
4392 |
12507 |
2084 |
4524 |
12654 |
2085 |
4659 |
12802 |
2086 |
4799 |
12952 |
2087 |
4943 |
13104 |
2088 |
5091 |
13258 |
2089 |
5244 |
13413 |
2090 |
5401 |
13571 |
2091 |
5563 |
13740 |
2092 |
5730 |
13912 |
2093 |
5902 |
14086 |
2094 |
6020 |
14262 |
2095 |
6141 |
14441 |
2096 |
6264 |
14621 |
2097 |
6389 |
14804 |
2098 |
6517 |
14989 |
2099 |
6647 |
15176 |
2100 |
6780 |
15366 |
Særskilte momenter til analysen:
- Karbonpris gjelder pris på utslipp av ett tonn CO2 eller ett tonn CO2-ekvivalent utslipp av andre klimagasser (metan, lystgass m.fl.). Omregning til CO2-ekvivalent utslipp følger den internasjonalt etablerte metoden som brukes i rapportering til FN og EU. Dette følger retningslinjer under Parisavtalen på klimakonferansen i 2018: «Each Party shall use the 100-year time-horizon global warming potential (GWP) values from the IPCC Fifth Assessment Report, or 100-year time-horizon GWP values from a subsequent IPCC assessment report as agreed upon by the CMA, to report aggregate emissions and removals of GHGs, expressed in CO2 eq.»
- I prisingen av klimagassutslipp må dobbelttelling unngås. Markedspris kan i noen tilfeller i større eller mindre grad reflektere CO2-avgift eller kvotepris. I slike tilfeller må det gjøres fradrag for CO2-avgift/kvotepris i analysen.
Les mer: