Sogndal kommune: vil utfordre systemet gjennom tillitsreformen
Artikkel | Sist oppdatert: 11.07.2024 | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
Kommunedirektøren i Sogndal mener at tillitsreformen kan bedre støtten til innbyggerne. I møte med statssekretær Gunn Karin Gjul fremhevet han kommunens potensialer, men understreket behovet for statlig samarbeid.
– Vi er her for innbyggerne og møter dem hver dag. Beslutningene som blir tatt påvirker dem hver dag, tjuefire syv, forteller Tor Einar Holvik Skinlo, kommunedirektør i Sogndal.
Kommunesammenslåingen i 2020 gjorde Sogndal til en mellomstor kommune med rask befolkningsvekst. Denne veksten er forventet å fortsette.
Som kommunedirektøren har Skinlo ansvar for at kommunen utvikler organisasjonen og tjenestene til beste for innbyggerne. Han mener det må store grep for å få til dette og vil ta tillitsreformen til hjelp.
– Målet er å gi innbyggerne mulighet til å leve gode, aktive og trygge liv, og dette krever at kommunen utfordrer de eksisterende systemene, sier han.
Staten må være klar
På besøk hos Digitaliserings og forvaltingsdepartementet (DFD) sammen med utfordrer i kommunen, Joakim Sytaddal og HR-leder, Helle Selseng, møtte de blant annet statssekretær Gunn Karin Gjul.
Til stede var flere fra DFD, samt representanter fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ), Kommunesektorens organisasjon (KS), Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) og Design og arkitektur Norge (DOGA).
Sogndal kommune hadde et klart budskap: Tillitsreformen inviterer til en helt ny måte å styre og lede kommunen på. Da må staten være klar for å samarbeide om endringene.
– Den absolutt største risikoen vi står overfor, er å ikke gjøre noe, sier de.
Arbeidet er allerede i gang
Sogndal er et godt eksempel på at norske kommuner og offentlige etater jobber kontinuerlig med fornyelse og forbedring. De var tidlig ute med å implementere deler av tillitsreformen og flere tiltak er allerede igangsatt for å skape praktiske endringer. Det har allerede ført til tettere samarbeid i fagmiljøene.
Blant annet har de dannet en gruppe de kaller «hjelpere». Dette teamet arbeider for å finne og løse problemer i de ulike sektorene. En viktig del av prosessen er å bruke partssamarbeidet til å utvikle tjenestene.
Kommunen håper de kan være inspirasjon for andre, de har allerede sendt inn en søknad til Forskningsrådet for å få dokumentert og analysert arbeidet sitt.
– Det er viktig å få dokumentert det som faktisk skjer, og vise det faktiske som er gjort.
Vil gjøre mer
Hos DFD forklarte Sogndal kommune hva de ønsker å gjøre videre.
Kommunen ønsker blant annet å gå fra hierarkiske strukturer til verdibasert ledelse og samskapende team.
I de områdene de har fått testet ut det tillitsreformen ønsker å oppnå, ser de positiv forandring som også gjør at andre vil følge etter. Men de ønsker å gjøre mye mer.
De mener at tidvis detaljerte føringer fra staten er barrierer for å oppnå det kommunen og tillitsreformen har ønsker om å gjøre.
– Dypest sett handler tillitsreformen om å ha troen på folk, mener Skinlo.
Med et system som de mener hører gårsdagen til, føles det for kommunen at systemet ikke alltid har troen på folkene.