Barnehage- og skolemiljø

Arbeidet med å skape inkluderende og trygge og gode barnehage- og skolemiljø for alle er et prioritert område for regjeringen. For at barn og unge skal leke, lære, mestre og utvikle seg, må de ha trygge rammer rundt seg.

Barnehagemiljø

Rammeplanen for barnehagen beskriver barnehagenes verdigrunnlag som skal formidles, praktiseres og oppleves i alle deler av barnehagens pedagogiske arbeid. Rammeplanen slår fast at barnehagen skal fremme likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, etnisitet, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn. Personalet i barnehagen skal forebygge, stoppe og følge opp diskriminering, utestenging, mobbing, krenkelser og uheldige samspills­mønstre, og fremme nestekjærlighet.

Barnehageloven regulerer hvordan barnehagen skal sikre at barna har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagene skal forebygge tilfeller hvor barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø ved å arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna. Videre har barnehagene en aktivitetsplikt, som skal sikre at barnehagen følger opp tilfeller der barnehagebarn ikke har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø.

Aktivitetsplikten innebærer at alle ansatte skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Hvis et barn opplever at det ikke er trygt og godt å være i barnehagen, skal barnehagen sette inn egnede tiltak. I tillegg er det lovfestet at barnehagen ikke skal godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Personalet har plikt til å gripe inn hvis et barn i barnehagen utsettes for slike krenkelser.

Skolemiljø

Et raust og støttende læringsmiljø og en positiv kultur der elevene oppmuntres er viktig for faglig og sosial utvikling. Føler elevene seg utrygge, kan det hemme læring. Trygge læringsmiljøer utvikles og opprettholdes av tydelige og omsorgsfulle voksne, i samarbeid med elevene. De ansatte på skolen, foreldre og foresatte og elevene har sammen ansvar for å fremme helse, trivsel og læring, og for å forebygge mobbing og krenkelser.

Opplæringsloven sier at alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Skolen skal ha nulltoleranse mot krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I likhet med barnehagen, har skolen en aktivitetsplikt for å sikre at elever har et trygt og godt skolemiljø. Alle som jobber på skolen, skal gripe inn mot krenkelser. De skal i tillegg følge med på om elevene har et trygt og godt skolemiljø og melde fra til rektor om det ikke er tilfellet. Skolen har plikt til å undersøke saken og skal sette inn egnede tiltak. Elever og foreldre som mener skolen ikke klarer å løse saken kan melde den til statsforvalteren.

Kompetansetiltak

For å sørge for at barn og elever har det trygt og godt i barnehagen og på skolen, har vi flere kompetanseutviklingstiltak rettet mot eiere, ansatte og ledere i barnehage og skole. Disse skal bidra til å øke kompetansen om hvordan en kan skape trygge, gode og inkluderende miljø i barnehage og skole og forebygge, oppdage og stoppe mobbing.

Informasjon til barnehager, skoler, barn, elever og foreldre

Skolene har en plikt til å informere elever og foreldre om reglene om skolemiljø. På Utdanningsdirektoratets nettsider ligger en oversikt over hva skolene skal informere om. Her ligger det også støtte og informasjon skolen kan bruke i arbeidet med å formidle regelverket til elever og foreldre.

Udir har også sider der foreldre, barn og unge kan få råd om mobbing.