Skole og videregående opplæring
Skole og videregående opplæring skal ha høy kvalitet og gi den enkelte og samfunnet nødvendige forutsetninger for fremtidig velferd, verdiskaping og en bærekraftig utvikling. Alle elever skal oppnå grunnleggende ferdigheter og oppleve mestring og utfordring.
![Kunnskapsministeren mottar sluttrapporten for evalueringen av seksårsreformen](/globalassets/departementene/kd/bilder/2024/seksarsreform_1080.jpg?preset=OneAndHalfColumn&v=1778057847)
Varierte skoledager for seksåringene
Seksåringene trives på skolen og de møter engasjerte lærere som prioriterer variert undervisning, uteskole, lek, trygghet og vennskap. Samtidig er det variasjon i hvor stor grad lærerne legger til rette for lek i klasserommet, ifølge evalueringen av seksårsreformen som kunnskapsministeren mottok i dag.
![Lærling sjekker pulsen på en kollega.](/contentassets/846d80e5763c44ceb3bf2e3a99f015d6/fagskole_1.jpg?preset=OneAndHalfColumn&v=-1876779978)
Rekordmange fullfører videregående skole
Aldri før har så mange fullført og bestått videregående opplæring, viser tall fra SSB. 82,2 prosent av elevene som begynte på videregående i 2017 gjennomførte med studie- eller yrkeskompetanse innen 6 år. Det er en økning på 1,2 prosentpoeng fra kullet før.
![2. mai besøkte Tonje Brenna Skranvatnet skole i Bergen for å lansere arbeidet med en stortingsmelding om 5-10. trinn. Foto: KD Bilde av Tonje Brenna på besøk hos Skranvatnet skole i Bergen for å lansere arbeidet med en stortingsmelding om 5-10. trinn.](/globalassets/departementene/kd/bilder/vgofolkehogskole/tonje-ungdomsmelding.jpg?preset=OneAndHalfColumn&v=-1349444077)
Arbeidet med stortingsmelding om 5.-10. trinn
Regjeringen skal legge frem en stortingsmelding om 5.-10. trinn. Hovedmålet for meldingen skal være å utforske og beskrive hvordan skolen i større grad kan ivareta og fremme elevenes motivasjon, mestring, læring og utvikling. Meldingen skal blant annet se på hvordan skolen kan bli mer praktisk og variert, slik at elevene kan lære mer og trives bedre.
![Omslaget tli lærerrekrutteringsstrategien](/contentassets/94bb65fe23d24e04b5f0e274a81ded2e/f-4489_omslag_1920.jpg?preset=OneAndHalfColumn&v=456458179)
Strategi for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket 2024–2030
Vi skal ha en barnehage og skole som gir muligheter for alle barn og unge – uavhengig av sosial, kulturell og språklige bakgrunn, kjønn, kognitive og fysiske forskjeller.
Mer om skole og videregående opplæring
Siste om skole og videregående opplæring
Aktuelt
- Kunnskapsministeren tar grep for å hindre KI-juks på eksamen Pressemelding 28.06.2024
- Regjeringen foreslår å utvide reglene for når en ansatt i skolen kan gripe inn fysisk Pressemelding 21.06.2024
- Evalueringen av seksårsreformens sluttrapport: Varierte skoledager for seksåringene Pressemelding 18.06.2024
- Presseinvitasjon: Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) mottek evalueringa av seksårsreforma Nyheit 17.06.2024
- Rekordmange fullfører videregående skole Pressemelding 12.06.2024
Dokumenter
- Høring - forslag til regler om bruk av fysisk inngripen for å avverge at en elev utsetter noen for psykiske krenkelser eller vesentlig forstyrrer undervisningen for andre elever Høring 21.06.2024
- Sammen om lesing - Leselyststrategien 2024-2030 Plan/strategi 29.05.2024
- NOU 2024: 8 - Likestillingens neste steg NOU 24.04.2024
- Rapport om tilskudd til private grunnskoler Rapport 11.04.2024
- Høring Ny forskrift om kompensasjon for renteutgifter til investering i læringsarenaer, utstyr og inventar i skolene fra Husbanken Høring 11.04.2024
Relaterte tema
Andre nettsteder
Kontakt
Avdeling for barnehage og grunnskole
E-post: postmottak@kd.dep.no
Telefon:
22 24 22 47
Adresse:
Postboks 8119 Dep, 0032 Oslo
Besøksadresse:
Kirkegata 18, Oslo